داد‌گاه ایالتی آمریکا با ارائه حکمی بیان کرد گوگل با ثبت سه اختراع برای کروم‌کست حقوق مالکیتی کمپانی تاچ‌استریم را نقض کرده و ملزم به پرداخت ۳۳۸ میلیون دلار جریمه می‌شود.

کروم‌کست ازجمله نرم‌افزار‌هایی محسوب می‌شود که کمپانی گوگل برای بهبود سطح کیفی تلویزیون‌های هوشمند با گوشی‌های اندرویدی ارائه کرد. نسخه اولیه به‌روزرسانی کروم‌کست مشکلات رابط‌های نرم‌افزاری تلویزیون‌ها را برطرف کرد و نحوه همگام‌سازی محتوای موبایلی با صفحه‌نمایش‌های بزرگ تلویزیون‌های هوشمند بهتر شد. اما روز گذشته دادگاه ایالتی با انتشار حکمی گوگل را به‌دلیل نقض حقوق مالکیتی کمپانی تاچ‌استریم ملزم به پرداخت جریمه ۳۳۸ میلیون دلاری کرد.

طبق گزارشی از نشریه آرس‌تکنیکا، دادگاه غربی ایالت تگزاس با حکمی اعلام کرد گوگل سه حق ثبت اختراع متعلق به شرکت تاچ‌استریم تکنولوژی به‌نام گوگل به‌ثبت رسانده است. این شکایت به چندین محصول کروم‌کست از جمله گوگل تی‌وی و کروم‌کست اولترا اشاره می‌کند که زیرمجموعه برنامه نرم‌افزاری کروم‌کست قرار می‌گیرند.

شکایت گوگل

براساس مدارک‌های ارائه شده ازسوی تاچ‌استریم تکنولوژی، می‌توان دریافت که اولین ثبت اختراع توسط این کمپانی در آوریل سال ۲۰۱۱ میلادی به‌ثبت رسیده است. همچنین هر سه پتنت نشان می‌دهند اختراعات مربوط به سیستم‌های کنترل محتوا در نمایشگرها و تلویزیون‌ها می‌شود.

علاوه‌براین، مدیرعامل‌های تاچ‌استریم ادعا می‌کنند آذرماه ۱۳۹۱ با مقام‌های گوگل جلسات متعددی برگزار کردند، اما درنهایت گفته شد غول فناوری علاقه‌ای به شروع پروژه‌ای مشارکتی دراین‌زمینه ندارد. اولین نسل برنامه نرم‌افزاری کروم‌کست سال ۲۰۱۳ عرضه شد؛ همچنین آخرین نسل کروم‌کست یا همان اولترا اچ‌دی 4K سال ۲۰۲۰ وارد بازار شد. نسخه ارزان‌تر کروم‌کست اولترا به‌نام گوگل تی‌وی نیز شهریورماه سال گذشته دردسترس کاربران قرار گرفت.

گوگل با ارائه دلایل مختلف به رای دادگاه اعتراض کرد و درباره پتنت‌ها گفت: «ایده‌های مربوط به این محصولات بسیار کلی هستند و نمی‌توانند انحصارا دراختیار شرکتی قرار بگیرند و اساسا کروم‌کست گوگل از فناوری متفاوتی درمقایسه با پتنت‌های تاچ‌استریم بهره می‌برد. اما هیئت منصفه دادگاه ایالتی تگزاس با ادعا‌های تاچ‌استریم موافقت کرد و گوگل ملزم به پرداخت ۳۳۸.۷ میلیون دلار غرامت برای نقض حقوق مالکیتی شد.

سخنگوی گوگل طی مصاحبه‌ای با نشریه آرس‌تکنیکا بیان کرد گوگل به‌زودی درخواست برگزاری دادگاه تجدیدنظر می‌دهد و از حقوق خود دربرابر تمامی این ادعا‌های بی‌اساس دفاع می‌کند. افزون‌براین، گوگل از دادگاه درخواست کرد فروش محصولات کروم‌کست را ممنوع اعلام نکند، چراکه کمپانی تاچ‌استریم تنها از لایسنس‌های مربوط به این فناوری برخوردار است و هیچ‌گونه محصولی برای فروش ندارد؛ دادگاه ایالتی تگزاس نیز با انجام رایزنی‌ها با چنین پیشنهادی موافقت کرد.

اخبار مرتبط: جریمه ۱.۲ میلیارد یورویی متا از سوی اتحادیه اروپا