در رویداد I/O 2023، گوگل از قدرتمندترین و بزرگترین مدل هوش مصنوعی (AI) رونمایی و آن‌را جمینای نام‌گذاری کرد؛ ازآن زمان، Gemini به‌عنوان چتری فراگیر برای تمامی قابلیت‌های هوش مصنوعی گوگل شناخته شده است.

این شرکت به تازگی در رویداد I/O خود، از به‌روزرسانی‌های مهم برای Gemini رونمایی کرد و چگونگی نقش‌آفرینی آن در آینده را تشریح نمود. پس از تمامی معرفی‌های مرتبط با هوش مصنوعی، گوگل سرانجام تصمیم گرفت تا پرده از راز نام‌گذاری جمینای بردارد و توضیح دهد که چرا این نام انتخاب شده است.

گوگل سرانجام پس از آنکه Gemini به عنوان نامی کاربرمحور برای تمام قابلیت‌های هوش مصنوعی این شرکت شناخته شد، به طور رسمی راز انتخاب این نام را فاش کرد. کلمه جِمینی در زبان لاتین به معنای دوقلو است. همچنین در علم ستاره‌شناسی، جِمینی نام صورت فلکی در نیمکره شمالی بوده و با درخشان‌ترین ستارگان آن، یعنی پولوکس و کاستور، مرتبط است. براساس گفته‌های تیم DeepMind گوگل، قرار بود نام اولیه این پروژه تایتان باشد که نام بزرگترین قمر سیاره زحل است. با این حال، با وجود عدم موافقت جف دین، سرپرست بخش فنی، نام تایتان جرقه‌ای برای انتخاب نهایی جِمینی شد.

نحوه انتخاب هوش مصنوعی جمینای

در سخنرانی جف دین، همکاری ده ساله تیم‌های DeepMind و Brain در زمینه هوش مصنوعی و دستاوردهای برجسته‌ای نظیر یادگیری عمیق در مقیاس وسیع، معماری ترانسفورماتور برای تمامی مدل‌های زبان بزرگ، تقویت عمیق و الگوریتم آلفاگو مورد تأکید قرار گرفت. این همکاری ثمربخش در نهایت منجر به ادغام این دو گروه در آوریل ۲۰۲۳ و شکل‌گیری واحد یکپارچه گوگل دیپ‌مایند شد که زمینه‌ساز توسعه مدل‌های هوش مصنوعی چندوجهی شد.

همانطور که جف دین، مدیر ارشد بخش هوش مصنوعی گوگل، اشاره می‌کند، ابتکار Gemini با هدف نزدیک‌تر کردن تیم‌های متخصص در مدل‌سازی زبان شکل گرفت. ایشان معتقدند که جنبه‌ دوقلو در نام جمینای به خوبی ماهیت این پروژه را توصیف می‌کند. منظور از دوقلوها، اعضای سابق تیم‌های Brain و DeepMind هستند که برای اولین بار در این پروژه‌ جاه‌طلبانه‌ مدل هوش مصنوعی چندوجهی با یکدیگر همکاری کردند. با نگاهی به الگوهای گذشته در نام‌گذاری محصولات گوگل، متوجه علاقه‌ این شرکت به موضوعات نجومی می‌شویم. با در نظر گرفتن مفهوم دوگانگی شخصیت در صورت فلکی جوزا (Gemini)، وجه دوقلو بودن این کلمه به خوبی ماهیت ادغام و همکاری تیم‌های Brain و DeepMind را منعکس می‌کند.

یک جنبه‌ دیگر از الهام‌بخشی نام‌گذاری جمینای، زمینه‌ فضایی آن است. این مدل هوش مصنوعی به افتخار برنامه‌ پیشگامانه‌ Gemini ناسا که از ۱۹۶۵ تا ۱۹۶۸ اجرا شد، نام‌گذاری شده است. پروژه جمینای به آزمایش فناوری‌های لازم برای فرود انسان روی ماه در ماموریت آپولو کمک کرد. این نام با اعضای تیم گوگل هم‌خوانی داشت، زیرا آن‌ها تلاش‌های صورت‌گرفته برای آموزش مدل‌های زبان بزرگ (LLMs) را با جاه‌طلبی و پشتکاری که در برنامه‌ آپولو وجود داشت، مرتبط می‌دیدند. درحالی که گوگل به طور مفصل نحوه‌ انتخاب نام‌گذاری جِمینی را توضیح داد، شاهد تلاش‌های جدی این شرکت برای معرفی و ارتقاء قابلیت‌های مدل هوش مصنوعی هستیم. گوگل به عنوان بخشی از به‌روزرسانی Gemini، از چند قابلیت جدید هوش مصنوعی رونمایی کرد که در اواخر سال جاری 2024 و با عرضه اندروید ۱۵ بر روی تمامی دستگاه‌های پیکسل سازگار در دسترس قرار خواهد گرفت.

اخبار مرتبط: