بااعلام گوگل، هوش مصنوعی Gemini AI که قرار بود این هفته رونمایی شود، زمان عرضه آن به سال ۲۰۲۴ موکول شده و برای استفاده از آن باید چند هفته یا چند ماه دیگر منتظر بمانیم.

شرکت گوگل در مراسم I/O 2023 که ۲۰ اردیبهشت ماه برگزار شد از رقیب هوش مصنوعی ChatGPT 4 شرکت OpenAI به‌نام Gemini AI رونمایی کرد. این هوش مصنوعی با بهره‌مندی از چند مدل زبانی مختلف چندین قابلیت را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. هنگام برگزاری مراسم و رونمایی، این هوش مصنوعی مراحل ابتدایی آموزش را می‌گذراند و قرار بود همین هفته عرضه شود، البته این مسئله را به‌صورت رسمی اعلام نکرد و خبرگزاری The Information در گزارشی از این تاریخ پرده برداشت. اکنون گزارش دیگری منتشر شده که نشان می‌دهد تاریخ عرضه Gemini AI به تعویق افتاده و قرار است سال ۲۰۲۴ در دسترس کاربران قرار بگیرد.

ChatGPT 4 رقیب

براساس گزارش منتشر شده از وب‌سایت The Information، آزمایش‌ها نشان می‌دهند هوش مصنوعی Gemini AI در زبان‌های غیر انگلیسی عملکرد چندان جالبی ندارد. به‌همین دلیل ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل تصمیم گرفت عرضه آن را به تعویق بیندازد. این هوش مصنوعی قرار بود با استفاده از مدل‌های مختلف توانایی تحلیل انواع ورودی‌ها مانند زبان‌های مختلف و تصاویر را داشته باشد تا بتواند دستورات پیچیده‌تر را اجرا کند. در مراسم رونمایی گفته شد که این هوش مصنوعی پس از پایان تمام مراحل در ابعاد مختلف و با توانایی‌های متفاوت در دسترس قرار خواهد گرفت.

هوش مصنوعی Gemini قرار است پس از عرضه علاوه‌بر استفاده مستقیم کاربران، سرویس‌های مبتنی بر هوش مصنوعی فعلی گوگل مانند گوگل بارد، دستیار و جستجوی گوگل را نیز بهبود ببخشد. به‌نظر می‌رسد با قدرت بالای هوش مصنوعی شرکت OpenAI و اهمیت بالای موفقیت در پروژه هوش مصنوعی، گوگل می‌خواهد قبل از عرضه نسبت به رفع مشکلات اطمینان حاصل کرده تا بتواند به‌خوبی رقابت کند. البته فقط گوگل نیست که برای اطمینان از علکرد عالی هوش مصنوعی عرضه را به تاخیر انداخته است و دیروز هم شرکت OpenAI اعلام کرد عرضه فروشگاه ربات هوش مصنوعی GPT را تا ۲۰۲۴ به تاخیر انداخته تا از عملکرد آن اطمینان حاصل کند.

اخبار مرتبط: