گوگل در راستای ارتقاء سطح امنیت و حفظ حریم خصوصی کاربرانش، از ارائه قابلیت نظارت و کنترل رایگان دارک وب به تمامی کاربران از مردادماه 1403 خبر داد.

گوگل در اقدامی که به‌نظرمی‌رسد اولویت را بر امنیت اطلاعات کاربران گذاشته باشد تا دسترسی به شبکه‌ خصوصی مجازی (VPN)، اقدام به گسترش سرویس «کنترل دارک وب» کرده است. این‌قابلیت که پیش‌تر فقط برای مشترکین پولی سرویس «گوگل وان» در دسترس بود، تا اواسط مردادماه به صورت رایگان به تمام حساب‌های کاربری گوگل اضافه خواهد شد. این خبر اندکی پس از حذف تدریجی سرویس VPN از اپلیکیشن گوگل وان منتشر شده است.

دارک وب به شبکه‌های آنلاین رمزگذاری‌شده‌ای اشاره دارد که دسترسی به آن‌ها با موتورهای جستجو معمولی دشوار است. این شبکه‌ها گاهی اوقات برای فعالیت‌های غیرقانونی استفاده می‌شوند و همچنین ممکن است شامل اطلاعات شخصی نشت‌یافته ناشی از نقض داده‌ها باشند.

کنترل دارک وب (Dark Web Monitoring) به جستجو در این گوشه‌های پنهان اینترنت برای اطلاعات شخصی شما مانند نام، آدرس، ایمیل و شماره تلفن می‌پردازد. در صورت پیدا شدن اطلاعات شخصی شما، گوگل به شما اطلاع می‌دهد و اقداماتی را برای ایمن ماندن پیشنهاد می‌کند، که شامل تغییر رمز عبور یا گزارش کارت اعتباری سرقت‌شده است.

دارک وب

تا پیش از این، کنترل دارک وب، قابلیتی که به شناسایی و حفاظت از اطلاعات شخصی کاربران در دارک وب می‌پردازد، تنها برای دارندگان حق اشتراک Google One در دسترس بود. این سرویس پولی، مجموعه‌ای از امکانات اضافی از قبیل فضای ذخیره‌سازی ابری بیشتر و قابلیت اشتراک خانوادگی را ارائه می‌داد.

با رویکردی جدید در راستای ارتقاء امنیت سایبری کاربران، کمپانی گوگل اعلام کرده است که از مردادماه ۱۴۰۳، قابلیت اصلی کنترل دارک وب به صورت رایگان برای تمامی دارندگان حساب گوگل در دسترس قرار خواهد گرفت. این تغییر خوشایند، از طریق تب «نتایج مربوط به شما» در اپلیکیشن Google One قابل مشاهده خواهد بود. گفتنی است که قابلیت «نتایج مربوط به شما» پیش‌تر با هدف شناسایی و درخواست حذف اطلاعات شخصی کاربران از نتایج جستجوی عمومی در دسترس قرار گرفته بود. مانیتورینگ یا همان کنترل دارک وب، با تکمیل این قابلیت، به اسکن کردن بخش‌های پنهان اینترنت تاریک برای نشانه‌هایی از اطلاعات درزکرده که ممکن است به راحتی قابل‌مشاهده نباشند، می‌پردازد.

افزایش توجه به کنترل دارک وب، نشان‌دهنده‌ نگرانی فزاینده‌ کاربران نسبت به حملات سایبری و نشت اطلاعات است. با رویارویی مکرر سرویس‌های آنلاین با حملات هکرها، داشتن ابزاری برای ردیابی اطلاعات شخصی می‌تواند یک اقدام امنیتی ارزشمند باشد. با ارائه‌ کنترل رایگان دارک وب، گوگل گامی در جهت توانمندسازی کاربران برای محافظت از خود در عصر دیجیتال برداشته است.