به‌نظر می‌رسد شرکت گوگل از تصمیم خود مبنی بر پایان پشتیبانی از کوکی‌های ترد پارتی در مرورگر گوگل کروم دست کشیده باشد. به جای این کار، این شرکت امکانات جدید گوگل کروم را متمرکز بر حفاظت از حریم شخصی کاربران کرده است.

در سال 2020، شرکت گوگل عنوان کرد که قصد دارد در گوگل کروم، پشتیبانی از کوکی‌های ترد پارتی، اثرانگشت و ردگیری کاربر در سایت‌های مختلف را تا سال 2022 به پایان برساند. هدف گوگل این بود که ویژگی‌هایی جدید وارد کار کند که حریم شخصی کاربر را جدی‌تر بگیرند. این تصمیم در نهایت به 2023 موکول شد و پس از آن، تا 2024 تاخیر خورد. در ماه آوریل نیز تاخیر سومی تا سال 2025 برای آن لحاظ شد.

در ماه ژانویه، گوگل از امکانات جدید گوگل کروم در قالب Tracking Protection پرده‌برداری کرد. با فعالسازی این قابلیت، پیامی به کاربران نمایش داده می‌شد که این قابلیت به حریم شخصی شما توجه فراوانی دارد و از ردیابی جستجوی اینترنتی شما توسط سایت‌های مختلف با کوکی‌های ترد پارتی جلوگیری می‌کند.

امروز گوگل عنوان کرد که به‌جای حذف پشتیبانی از کوکی‌های ترد پارتی، ابزارهایی در گوگل کروم لحاظ کرده که عواقب همه‌چیز را برای کاربر شرح می‌دهند و به وی اجازه گرفتن تصمیمی در این رابطه می‌دهند که در نهایت، جستجویش در اینترنت را به اقدامی امن و آگاهانه تبدیل می‌کند. براساس گزارش گوگل، حذف پشتیبانی از کوکی‌های ترد پارتی کاری سخت بوده و نیاز به همکاری فراوانی از سوی منابع مختلف داشت. با حذف این قابلیت، ناشران، مبلغان و هر کسی که به نوعی در فضای تبلیغات آنلاین فعالیت می‌کرد، تحت تاثیر قرار می‌گرفت پس این کار، تقریباً غیرممکن است.

یکی از امکانات جدید گوگل کروم، قابلیت حفاظت از آی پی فرد است. به دنبال فعالسازی این گزینه، هنگامی که وارد حالت Incognito در مروگر می‌شوید، آی پی شما کاملاً مخفی می‌ماند تا هیچ سایتی نتواند برای ردگیری جستجوهای مختلف شما از آن استفاده کند. این ویژگی تا سال 2025 برای کاربران کروم در دسترس قرار می‌گیرد. واضح است که این غول آمریکایی تمرکز زیادی بر روی حفاظت از حریم شخصی کاربر دارد.

گوگل عنوان کرد که با همکاری رگولاتوری‌هایی چون CMA، ICO و سایر رگولاتوری‌های جهانی ادامه می‌دهد تا این امکانات جدید را بدون دردسر به کروم بیاورد. این کار سبب همکاری بیشتر با اکوسیستم‌های مختلف شده و در نهایت، دستیابی به هدف گوگل، یعنی جستجویی امن در فضای اینترنت را راحت‌تر مهیا می‌کند.