ماه پیش خبر توسعه آزمایشی پیام‌های ارسالی از طریق سیستم RCS گوگل منتشر شد. RCS یا سرویس‌های غنی ارتباطی (Rich Communication Services)، چیزی مشابه iMessage اپل برای اندروید است. با استفاده از سرویس پیامکی RCS هیچ محدودیتی برای تعداد کاراکترهای متنی وجود ندارد و گوگل درحال تغییر در ساختار پیام‌ های RCS می‌باشد.

کیفیت عکس‌های ارسالی بالاتر می‌باشد، امکان ارسال فایل‌های ویدئویی وجود دارد و پیام‌های ارسالی و دریافتی رمز‌گذاری شده‌اند. در سرویس RCS کاربران می‌توانند ببینند که آیا پیامک ارسال شده توسط مخاطب دیده شده است یا نه. سرویس پیامکی RCS درست مانند پیام‌رسان‌های آنلاین عمل می‌کند، با این تفاوت که نیازی به ارتباط اینترنتی ندارد.

البته که تمام این ویژگی‌ها زمانی قابل استفاده هستند که هم گیرنده و هم فرستنده از برنامه پیام‌رسان گوگل استفاده کنند. چنانچه با یک کاربر iOS چت کنید تمام این قابلیت‌ها غیرفعال می‌شوند. به عبارت دیگر، RCS درست مانند iMessage، یک پیام‌رسان اختصاصی برای کاربران اندرویدی است.

در گذشته زمانی که دو کاربر در محیط RCS با یکدیگر چت می‌کردند، کسی که پیام می‌فرستاد با اعلان "delivered" در زیر پیامک مواجه می‌شد که به او نشان می‌داد پیام ارسالی‌اش به دست گیرنده رسیده است. زمانی هم که گیرنده پیام را می‌دید اعلان دیگری با عنوان "read" زیر پیامک ظاهر می‌شد که نشان می‌داد گیرنده پیام را خوانده است.

اما گوگل این قابلیت را تغییر داده و تلاش کرده RCS را بیشتر شبیه واتس‌اپ کند. به این صورت که در نسخه‌ کنونی به جای اعلان‌ها، از تیک‌های رنگی استفاده می‌شود. در حال حاضر، زمانی که در سیستم RCS پیامی ارسال می‌کنید یک دایره کوچک با یک تیک زیر پیامک نمایش داده می‌شود. هنگامی که پیامک به دست گیرنده می‌رسد دو تیک در این دایره ظاهر می‌شوند. زمانی هم که گیرنده پیامک را می‌بیند، دو تیک به رنگ سفید در می‌آیند.

پیام RCS  گوگل برای اندروید

برای استفاده از قابلیت‌های جدید RCS بعد از به‌روزرسانی برنامه، به آدرس Message settings > RCS chats در گوشی خود بروید و دکمه‌های Send read receipts و Show typing indicators را روشن کنید.

گوگل مدتی شده که به اپل فشار می‌آورد تا از RCS روی دستگاه‌های iOS پشتیبانی کند. این کار باعث می‌شود تا قابلیت‌های RCS و iMessage برای کاربران iOS یا اندروید غیرفعال نشوند. گوگل سال‌هاست که با انتشار ویدئوهای مختلف اپل را به چالش می‌کشد تا بالاخره از RCS پشتیبانی کند و اجازه پشتیبانی از iMessage را هم به اندروید بدهد.

با این کار سطح ارتباط کاربران هردو پلتفرم به شکل قابل توجهی بالاتر می‌رود. اما اپل به شکل سخت‌گیرانه‌ای به بهانه محافظت از زیست‌بوم اختصاصی و عزیزش، از این کار امتناع می‌کند. چراکه اعتقاد دارد بسیاری از مشتریانش دستگاه‌های iOS را فقط به بهانه استفاده از خدمات اختصاصی iMessage می‌خرند.

خیلی از کاربران اندروید هستند که در حسرت قابلیت‌های iMessage می‌سوزند اما خبر ندارند که ساختار پیام‌ های RCS هم همان قابلیت‌ها را به آنها ارائه می‌دهد.

خبر مرتبط: طراحی جدید گالری در برنامه Messages گوگل