براساس اعلام رسمی کمپانی گوگل در رویداد Google I/O 2024، قابلیت AI Overviews برای بهبود جست‌وجو معرفی شد که از اوایل هفته آینده برای کاربران در ایالات متحده آمریکا عرضه می‌شود.

همان‌طورکه می‌دانید، سال‌گذشته، کمپانی گوگل به‌صورت رسمی قابلیت Search Generative Experience را معرفی کرد که می‌توانست خلاصه‌ای از متن‌ها و پاسخ‌‌های هوش مصنوعی را به‌کاربران ارائه دهد! اکنون، در کنفرانس Google I/O 2024، غول آمریکایی از ویژگی تازه‌تری تحت‌عنوان AI Overviews رونمایی کرد که می‌تواند برای بهبود جست‌وجو مورد استفاده قرار بگیرد! درحال‌حاضر، مدیرعامل گوگل اعلام کرد این ویژگی کاربردی از ابتدای هفته آینده در ایالات متحده آمریکا عرضه می‌شود تا تست‌های اولیه را در دنیای واقعی پشت‌سر بگذارد.

پس‌از نزدیک یک سال آزمایش و بهینه‌سازی در آزمایشگاه‌ها، قابلیت AI Overviews برای بهینه‌سازی جست‌وجو و تغییر عملکرد وب وارد دنیای هوش مصنوعی شدند! همان‌طورکه گفتیم، سال‌گذشته، گوگل از Search Generative Experience رونمایی کرد که هدفی برای بهبود تجربه کاربران با هوش مصنوعی و پاسخ‌هایشان داشت! با استفاده از هوش مصنوعی برای جمع‌آوری و ادغام اطلاعات از منابع مختلف وب، افزونه AI Oveerviews مسئولیت ساده‌سازی اطلاعات و قرار دادن آن‌ها را در قالبی قابل‌درک را برعهده خواهد داشت.

مروری بر هوش مصنوعی توسط گوگل

درحقیقت، گوگل قصد دارد تا پایان سال‌جاری میلادی ویژگی AI Overviews را دراختیار بیشتر از یک میلیارد کاربر بگذارد؛ بنابراین، کاربران نمی‌توانند در مرورگر کروم آن را غیرفعال کرد! همچنین، غول آمریکایی به‌دنبال چندین راه‌کار برای افزودن فیلترهای مخلتلف جهت بهبود پاسخ‌های هوش مصنوعی است که ازطریق ویژگی‌هایی مانند AI Overviews ممکن خواهد شد. مانند سایر به‌روزرسانی‌های بزرگ، نگرانی‌ها و گمانه‌زنی‌ها درخصوص درمورد تحول هوش مصنوعی جست‌وجو Google آغاز شده و به‌نظر می‌رسد مهم‌ترین ترس کارشناسان تاثیرات اسفناک روی ترافیک زیاد ازطریق جست‌وجو است.

طبق بیانیه مطبوعاتی گارتنر، تا سال 2026 حدود 25 درصد استفاده از موتورهای جست‌وجوی سنتی کاهش پیدا می‌کند و کاربران برای رسیدن به جواب‌هایشان روی به‌ AI Chatbot یا GenAI می‌آورند! با‌توجه‌به پیش‌بینی و روندی که در گذشته با پیشرفت‌های هوش مصنوعی دیده‌ایم، نمی‌توان انکار کرد که وب‌سایت‌ها در جست‌وجوی AI Overviews آسیب می‌بینند. گوکل می‌گوید لینک‌های AI Overviews درمقایسه‌با روش‌های سنتی کلیک‌ بیشتری برای وب‌سایت‌ها به‌ارمغان می‌آورد!