پس از گذشت ۴ سال از شکایت کاربران به‌دلیل ردیابی و جاسوسی گوگل در حالت ناشناس یا Incognito کروم، اکنون گوگل این اتهامات را پذیرفته و توافق کرده تا خسارتی را کمتر از ۵ میلیارد دلار پرداخت کند.

شرکت گوگل اولین بار سال ۲۰۰۸ حالت ناشناس (Incognito Mode) را برای گوگل کروم معرفی کرد. بااستفاده از این حالت، کاربران می‌توانند از یک فضای ایمن و بدون نگرانی بابت جاسوسی هنگام وبگردی بهره ببرند. بااین حال، سال ۲۰۲۰ گوگل متهم شد که از وبگردی کاربران حتی هنگام استفاده از حالت ناشناس کروم جاسوسی می‌کرده و پس از تلاش‌های ناموفق برای قبول رد این اتهام، مجبور به پذیرش آن شد. این شکایت خواستار غرامت ۵ میلیارد دلاری بود، اما گوگل که نمی‌خواهد مجبور به پرداخت چنین مبلغ سنگینی شود، مذاکره کرده تا مبلغ جریمه و خسارت را کاهش دهد.

درحقیقت زمانی که شاکیان از گوگل شکایت کردند، مدعی بودند گوگل از ابزارهایی مانند Analytics، اپلیکیشن‌ها و افزونه‌های مرورگر برای ردیابی رفتار کاربران در اینترنت بهره می‌برد و حتی این جاسوسی در حالت Incognito کروم هم ادامه داشت. آنها استدلال کردند که با ردیابی کاربران، شرکت گوگل مردم را فریب می‌داد تا فکر کنند کنترل کامل روی اطلاعات خود دارند. سخنگوی گوگل در آن زمان گفت که اگرچه حالت ناشناس کروم فعالیت کاربر را در دستگاه ذخیره نمی‌کند، اما وب‌سایت‌ها می‌توانند اطلاعات وبگردی کاربر را جمع‌آوری کنند.

Chrome

شاکیان ایمیل‌هایی بین مدیران گوگل را در دادگاه ارائه کردند که نشان می‌داد نه تنها شرکت‌های دیگر توانایی ردیابی کاربر در حالت ناشناس را داشتند، بلکه خود گوگل هم آنها را ردیابی کرده تا این اطلاعات را به تبلیغ‌کنندگان بفروشد و به ترافیک وب نظارت داشته باشد. شکایت آنها گوگل را به جاسوسی و نقض قوانین حریم خصوصی در دادگاه کالیفرنیا متهم کرد و بابت هر کاربر آسیب‌دیده ۵۰۰۰ دلار غرامت خواست. آنها مدعی بودند میلیون‌ها نفری که از حالت ناشناس استفاده کردند تحت تاثیر سوءاستفاده گوگل بودند و درخواست ۵ میلیارد دلاری داشتند. البته گوگل توافق کرده تا خسارت کمتری پرداخت کند. براساس گزارش‌های رویترز و واشنگتن پست، هیچ یک از طرفین دادگاه جزئیات توافق را فاش نکردند، البته توافق اصلی صورت گرفته و دادگاه نهایی بهمن ماه برگزار می‌شود تا این توافق رسمی شود.

نظر شما چیست؟ آیا تاکنون از حالت ناشناس مرورگر کروم استفاده کرده‌اید؟ چه مبلغی به‌عنوان جریمه تخلف گوگل عادلانه است؟ نظراتتان را با ما در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

اخبار مرتبط: