آمار فروش جهانی ساعت هوشمند در تابستان ۱۴۰۲ منتشر شد که نشان میدهد اپل و هواوی عملکرد موفقیتآمیزی داشتند، اما سامسونگ باوجود کسب رتبه دوم آمار خوبی ندارد.
گزارش جدیدی از محققان Counterpoint منتشر شده که آمار فروش جهانی ساعتهای هوشمند را در تابستان نمایش میدهد. براساس این آمار فروش تابستان ۱۴۰۲ نسبت به تابستان سال گذشته ۹٪ افزایش یافته که نشان میدهد شرکتها در توسعه نسخههای بهتر عملکرد خوبی را ارائه دادند. باتوجهبه این آمار مشخص میشود که رشد قابل توجه در بازار هند و رشد کمنظیر هواوی در چین نقش مهمی در افزایش ۹ درصدی داشته است. همچنین در آمار Counterpoint به بازار ساعتهای هوشمند با سیستمعامل پیشرفته (HLOS) نیز توجه عمیقی شده است. این دستگاهها از برنامههای شخص ثالث پشتیبانی میکنند تا کاربر برنامه مورد نظر خود را روی آن نصب کند.
اپل واچ بهعنوان محبوبترین ساعت هوشمند جهان، در بخش ساعتهای با سیستمعامل پیشرفته بیشترین فروش را در تابستان ۱۴۰۲ داشت. اپل واچ توانست افزایش حدود ۷ درصدی را نسبت به تابستان سال گذشته تجربه کند. همچنین نسخه ارزان SE عملکرد خوبی داشت تا اپل در طول تابستان برتری خود را نسبت به سامسونگ که در رتبه دوم قرار دارد افزایش دهد. در مجموع اپل توانست سهم خود را در بازار تقریبا ثابت نگه دارد بهصورتی که باوجود رشد ۹ درصدی بازار، سهم اپل از ۴۵٪ کاهش نیافت. همچنین غول کوپرتینویی توانست با این آمار بهترین تابستان خود را از نظر فروش ساعت هوشمند تاکنون تجربه کند.
از سوی دیگر سامسونگ عملکرد جالبی نداشت و سهم این شرکت از بازار نسبت به تابستان گذشته در این تابستان از ۲۴ به ۱۸ درصد کاهش یافت. باوجود رشد کلی بازار، سامسونگ در این تابستان با کاهش ۱۹ درصدی فروش همراه بود که میتواند زنگ خطر بزرگی برای ابر شرکت کرهای باشد. بااین حال عملکرد گلکسی واچ ۶ و واچ ۶ کلاسیک بهعنوان بهترین محصولات سامسونگ که اوایل تابستان راهی بازار شدند تنها ۳ درصد نسبت به سری ۵ سال گذشته کمتر شد. در این مدت فروش محصولات رده پایینتر این شرکت با کاهش فروش زیادی مواجه شد که در نهایت، میانگین قیمت فروش ساعتهای سامسونگ (ASP) را افزایش داد. یعنی هر نسخه ساعت سامسونگ بهصورت متوسط با قیمت بالاتری بهفروش رسیدند که بدون درنظر گرفتن کاهش فروش کلی، خبر خوبی برای این شرکت است.
تنها اندکی پایینتر از سامسونگ، شرکت هواوی توانست ۱۴ درصد از سهم بازار را طی تابستان ۱۴۰۲ کسب کند. این درحالی است که سهم این شرکت در سال گذشته کمتر از ۷ درصد بود و در مقایسه این شرکت ۵۶ درصد در تمام ساعتها و ۱۲۲ درصد در ساعتهای برتر (HLOS) پیشرفت کرد. سریهای واچ ۴ و ۴ پرو هواوی که در تابستان عرضه شد و همچنین واچ GT۴ که نسخهای ارزانتر بهشمار میرود، توانستند محبوبیت زیادی را در چین بهدست آورند. گفته میشود بخشی از موفقیت ساعتهای هواوی بهدلیل عملکرد کمنظیر سری گوشی میت ۶۰ بوده است. این سری برای اولینبار پس از چند سال توانست با تراشه داخلی کرین 9000s اتصال شبکه 5G را فراهم کرده و با موجی از وطنپرستی بازار چین را تکان داد.
ووجین سون، تحلیلگر Counterpoint گفت: «باوجود رکود اقتصادی جهانی، بیشتر بازارها مانند بازار گوشی هوشمند در مقایسه با سال گذشته با رکود مواجه شده، بااین حال بازار ساعتهای هوشمند برای دومین فصل پیاپی در هر ۲ بخش ساعتهای پیشرفته و اقتصادی رشد سالانه را ثبت کرده است».
اخبار مرتبط:
مهم ترین عامل فروش پایین سامسونگ سیستم عامل اندروید و سنسور و قابلیت جدید نذاشتن روی ساعتش هس. اینارو رعایت کنه میره بالا.
سلام سعید جان
درسته سامسونگ امسال فروشش خیلی کمتر شد، اما این موضوع در مورد ساعتهای میان رده و اقتصادیش هستش، اما ساعتهای خفنش افت زیادی نداره و همچنان فروش بالایی دارن و سامسونگ هم طرفدارای خاص خودشو داره.
حالا همونطور که توی متن هم گفتیم هواوی داره تو این زمینه خوب کار مینه. به نظرت میتونه رقیبی برای سامسونگ بشه؟