مرکز آماری Canalys می‌گوید میزان فروش اپل و سامسونگ در سه‌ماهه دوم سال 2024 کاهش شدیدی پیدا کرده‌است.

اواخر سال 2023 میلادی، کمپانی اپل توانست با فروش گوشی‌های آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس رکورد فوق‌العاده خیره‌کننده‌ای را ثبت کند و جایگاه سامسونگ را پس‌از سال‌ها صدرنشینی تصاحب کند. بااین‌حال، آمار نشان می‌دهد اپل با روند کاهشی عرضه‌وتقاضا روبه‌رو شده و سامسونگ به‌واسطه گلکسی S24 اولترا یا پرچمداران تاشدنی به‌بزرگ‌ترین تولید‌کننده تبدیل شود. البته تازه‌ترین گزارش‌ها از یک مرکز آماری می‌گوید هردو غول فناوری جایگاه‌شان را متزلزل می‌بینند که برای دو فصل باقی‌مانده سال 2024 خبر خوبی به‌نظر نمی‌رسد.

براساس آخرین تحقیقات صورت‌گرفته ازسوی Canalys، میزان فروش جهانی گوشی‌های هوشمند 12 درصد درمقایسه‌با سال گذشته افزایش یافته که سامسونگ با 18 درصد سهم بازار پیشتاز است و اپل با 16 درصد در رتبه دوم قرار دارد. بااین‌حال، ارقام این مرکز تحلیلگر پیشرو بیان می‌کند که هردو کمپانی نسبت‌به مدت‌زمان مشابه‌با سال گذشته سهم بازار را از دست داده‌اند؛ یعنی سامسونگ با 21 درصد در رتبه اول و اپل با 17 درصد در رتبه دوم قرار داشت. همچنین، چندی‌پیش گزارش کردیم اپل از فهرست پنج فروشنده برتر گوشی‌های هوشمند در چین خارج شده و در جایگاه ششم قرار گرفته است.

با افزایش سرعت رقابت در بزرگ‌ترین بازار گوشی‌های هوشمند جهان، اپل و سامسونگ جایگاه‌شان را به تولیدکنندگان بومی این کشور واگذار می‌کنند که خبر بسیار بدی محسوب می‌شود. اواسط سال‌گذشته، هواوی با احیای دوباره توانست نقش مهمی ایفا کند و باعث سردرد برای غول‌های فناوری شد. کوپرتینویی‌ها برای جلوگیری از روند کاهش روی به‌ارائه تخفیف‌های 20 تا 30 درصد آورند که برای مدت‌زمان گوتاهی رشد قابل‌توجهی را به‌ارمغان آورد، اما دوباره وضعیت به‌حال قبل برگشته و اپل مشکلات زیادی را پیش‌رویش دارد.

کمپانی‌های چینی مانند Vivo و Xiaomi در سه‌ماهه دوم 2024 پیشرفت زیادی داشتند و سهم آن‌ها از بازار به‌ترتیب به 9 درصد و 15 درصد افزایش پیدا کرده‌است. سامسونگ با عرضه سری گلکسی S24 و گلکسی زد فولد 6 توانست بازگشت چشمگیری در بازار چین داشته باشد؛ تحلیلگران Canalys براین‌باورند مولد هوش مصنوعی Galaxy AI نقش مهمی برای کره‌ای‌ها بازی کرد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد اپل امیدواری زیادی به مولد هوش مصنوعی Apple Intelligence دارد و تصور می‌کند سری آیفون 16 در بازار جهانی و چین فروش بسیار خوبی را تجربه کند؛ ازاین‌سو، درخواست تولید 90 میلیون دستگاه سری آیفون 16 را در سال 2024 به‌تامین‌کنندگان داده که درمقایسه‌با سال گذشته حدود 10 درصد افزایش پیدا کرده‌است. البته هوش مصنوعی اپل اینتلیجنس تا زمان عرضه iOS 18.1 منتشر نمی‌شود و این‌موضوع احتمالا تاثیرات منفی خواهد گذاشت.