براساس گزارش اخیر موسسه تحقیقاتی کانترپوینت، بازار جهانی گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه‌دوم سال 2024 رشدی 6 درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه کرد.

بازار جهانی گوشی‌های هوشمند پس از چندین سال رکود درحال بهبود است. براساس آخرین بررسی بازار جهانی گوشی‌های هوشمند توسط موسسه تحقیقاتی کانترپوینت، این بازار در سه ماهه دوم سال 2024 رشد 6 درصدی سالانه را تجربه کرده است. طبق‌گزارش کانترپوینت، این بالاترین نرخ رشد در سه‌سال گذشته است.

بازار جهانی گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۴ برای سومین بار متوالی رشد سالانه را تجربه کرد و پس از ضعیف‌ترین سال خود در حال بهبود سریع است. پنج برند برتر گوشی‌های هوشمند بدون تغییر نسبت به سه ماهه‌های قبلی باقی مانده‌اند و سامسونگ همچنان در صدر قرار دارد. سهم بازار اپل اندکی کاهش یافته است، درحالی‌که شیائومی سریع‌ترین رشد را در بین پنج برند برتر جهانی داشته است.

شد فروش گوشی در بازار جهان

آخرین گزارش ماهانه کانترپوینت نشان می‌دهد که بهبود شرایط اقتصادی و افزایش اعتماد مصرف‌کننده محرک اصلی این رشد اخیر است. همچنین این‌گزارش نشان می‌دهد که بازارهای اروپا و آمریکای لاتین سریع‌ترین رشد را در سه‌ماهه دوم سال 2024 داشته‌اند. این اعداد نشان‌دهنده افزایش فعالیت خرید در منطقه نسبت به سال 2023 است.

شرکت هواوی با اجرای چندین برنامه، روند بازگشتش به بازار چین را تقویت کرده است. همچنین، بازارهای نوظهور به‌ویژه در آمریکای لاتین و آسیا عملکرد بهتری نسبت به بازارهای تثبیت شده از خود نشان داده‌اند. تارون پاتاک، مدیر تحقیقات کانترپوینت، معتقد است که رشد فروش گوشی‌های هوشمند در سه فصل گذشته پس از کسادی بازار در سال 2023، یک توسعه مثبت برای صنعت است. بااین‌حال، این بازارها به دلیل بهبود وضعیت اقتصادی و افزایش اعتماد مصرف‌کنندگان به سرعت بهبود یافته‌اند.

چشم‌انداز بازار گوشی‌های هوشمند برای باقی مانده سال مثبت است. برندهای گوشی‌های هوشمند با ارائه محصولات جذاب به تقاضای رو به رشد مصرف‌کنندگان پاسخ داده‌اند. همچنین شاهد افزایش عرضه مدل‌های پریمیوم با قیمت‌های مناسب‌تر هستیم.

سامسونگ با سهم بازار 20 درصدی در سه‌ماهه دوم سال 2024 همچنان در صدر قرار دارد. پس از آن اپل با 16 درصد، شیائومی با 14 درصد، ویوو و اوپو هر کدام با 8 درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. رتبه‌بندی نسبت به سه‌ماهه دوم سال 2023 بدون تغییر باقی مانده است. بااین‌حال، شیائومی با رشد سالانه 22 درصدی بالاترین عملکرد را در این دوره داشته است. سهم تجمعی پنج برند برتر در سه‌ماهه دوم سال 2024 به دلیل فشار از سوی برخی برندهای درحال بازگشت مانند هواوی، آنر، موتورولا و ترانسیون کاهش یافته است. پیش‌بینی می‌شود بازار همچنان با رشد آرامی ادامه یابد و 10 برند برتر 90 درصد بازار را تشکیل دهند.