هوش مصنوعی گوگل، با قابلیت جدید Gemini Live می‌تواند در پس زمینه نیز فعالیت کند و بدون دردسر، حتی در زمانی که صفحه گوشی قفل باشد هم با کاربر تعامل داشته و به دستورات و سخنان وی گوش دهد.

ویژگی Gemini Live که در رویداد I/O سال‌جاری معرفی شد، به‌تازگی قابلیتی جدید دریافت کرده است. در کدهای آپدیت 15.27 اپلیکیشن گوگل، خطی به نام background_mode یافت شد که ظاهراً اجازه ادامه فعالیت Gemini Live در پس زمینه، هنگام کار با سایر اپلیکیشن‌ها و حتی هنگام قفل بودن صفحه را می‌دهد. در گذشته، دستیار گوگل و همچنین جمینای، در صورت قفل کردن صفحه، به‌طور کامل فعالیت‌شان متوقف می‌شد.

استفاده از Gemini Live هنگام کار با سایر اپلیکیشن‌ها یا حتی قفل بودن صفحه، تجربه‌ای طبیعی‌تر، لذت‌بخش‌تر و متفاوت‎‌تر به کاربر می‌دهد. قابلیت جدید Gemini Live در یک کلام، آن را به‌معنای واقعی کلمه شبیه به یک تماس صوتی واقعی می‌کند. برای مثال، می‌توانید هنگام کار با سایر اپلیکیشن‌ها، از جمینای نیز کمک بخواهید که اطلاعات بیشتری به شما بدهد یا کاری را برایتان ساده کند.

اگر کارتان تمام شد، با گفتن Stop یا قطع کردن مکالمه از روی نوتیفیکیشن، می‌توانید به دسترسی Gemini Live پایان دهید. علاوه بر آن، گوگل در حال کار بر روی قابلیت‌های جدیدی برای جمینای است که اجازه می‌دهد هنگام قفل بودن صفحه نیز کارهای متنوعی انجام دهد. فعال کردن این تنظیمات در حال حاضر، امکان تنظیم آلارم و تایمر را به شما می‌دهد و سایر قابلیت‌های پایه، حتی پرسیدن وضعیت آب و هوا، نیاز به باز کردن قفل دستگاه دارد.

با فعال کردن گزینه Gemini on lock screen در قسمت تنظیمات، می‌توانید به قابلیت‌های این هوش مصنوعی در هنگام قفل بودن دستگاه دسترسی داشته باشید. در حال حاضر، کارهایی که این هوش مصنوعی می‌تواند در این شرایط انجام دهد، به ارسال اس ام اس، Workspace و Home Automation محدود شده است. علاوه بر آن، دسترسی به یوتیوب، گوگل مپز، گوگل فلایتز، گوگل هتلز و… به صورت پیش فرض داده شده و در هنگام قفل بودن دستگاه، هر برنامه‌ای که نیازی به اطلاعات شخصی کاربر نداشته باشد، به صورت پیش فرض فعال می‌شود. می‌توانید در قسمت تنظیمات این پیش‌فرض‌ها را تغییر دهید.

به نظر می‌رسد قابلیت جدید Gemini Live باعث شده این هوش مصنوعی حتی بیشتر از پیش نیز کاربردی و سودمند واقع شود. واضح است که گوگل مسئله هوش مصنوعی را بسیار جدی گرفته و روز به روز، آپدیت‌ها و امکانات جدیدی برایش در نظر می‌گیرد تا تجربه کاربران را بهبودی قابل توجه ببخشد.