یک منبع آگاه خبری اعلام کرد نسخه جدید Game Porting Toolkit 2.0 اپل می‌تواند بازی‌های macOS را به سیستم‌عامل iOS 18 منتقل کند.

اپل سال گذشته ابزار جدیدی به نام Game Porting Toolkit را معرفی کرد تا توسعه‌دهندگان را در انتقال بازی‌های ویندوزی به سیستم‌عامل macOS یاری کند. ازآن‌زمان، شاهد ورود برخی عناوین محبوب سبک AAA به کامپیوترهای مک بودیم و به‌زودی انتقال بازی‌های ویدئویی به سیستم‌عامل iOS نیز آسان‌تر خواهد شد؛ چرا که Game Porting Toolkit 2.0 نه‌تنها روی مک، بلکه روی آیفون و آیپد نیز قابل اجراست.

برای آشنایی بیشتر باید خاطرنشان کنیم Game Porting Toolkit اپل قادر به تبدیل بازی‌های ویندوزی برای اجرای بومی (native) روی سیستم‌عامل macOS است. توسعه‌دهندگان می‌توانند ازاین ابزار کاربردی برای ارزیابی امکان‌پذیری و ارزش انتقال بازی‌هایشان به مک استفاده کرده؛ سپس به بهینه‌سازی نسخه macOS بازی بپردازند؛ درواقع، این فرآیند شامل تبدیل گرافیک DirectX به Metal نیز می‌شود.

علاوه‌براین، SDK موردنظر به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا از سایر ویژگی‌های سیستمی مانند پشتیبانی از کنترلرهای بازی، صدای سه‌بعدی (Spatial Audio) و ویدیوی HDR بهره‌مند شوند. ازاین‌سو، می‌توان پیش‌بینی کرد تا سال‌های آینده رقابت گسترده‌ای بین اپل و کامپیوترهای ویندوزی جهت پشتیبانی از بازی‌های ویدئویی شکل می‌گیرد.

انتقال بازی‌های macOS به iOS با Game Porting Toolkit 2.0

با معرفی macOS Sequoia، اپل Game Porting Toolkit 2 را با مجموعه‌ای از بهبودهای نرم‌افزاری و گزینه‌های جدید ارائه می‌کند. به‌عنوان‌مثال، نسخه جدید عملکرد گرافیکی بهتر و سازگاری با نرم‌افزارهای بیشتری دارد؛ همچنین از قابلیت رهگیری پرتوی (ray-tracing) روی سخت‌افزارهای سازگار پشتیبانی می‌کند و مجموعه دستورالعمل AVX2 را دربر‌می‌گیرد.

بااین‌حال، مهم‌ترین خبر آن‌است‌که Game Porting Toolkit اپل اکنون با iOS 18 نیز سازگار است. درجریان برگزاری رویداد WWDC 2024، کوپرتینویی‌ها توضیح دادند که چگونه توسعه‌دهندگان می‌توانند از Game Porting Toolkit برای انتقال یک بازی ویندوزی به macOS و سپس انتقال نسخه macOS به آیفون و آیپد استفاده کنند.

هنگامی‌که یک توسعه‌دهنده بازی را برای macOS بهینه می‌کند، به‌راحتی می‌توان آن را به iOS نیز منتقل کرد؛ دلیل این امر اشتراک‌گذاری مواردی مانند پشتیبانی از کنترلرهای بازی، صدا و گرافیک در SDK است. به‌عنوان‌مثال، لرزش‌های پیاده‌سازی شده برای کنترلرهای بازی را می‌توان به راحتی با استفاده از همان API با موتور Haptic آیفون شبیه‌سازی کرد.