سامسونگ در مراسم آنپکد ۲۰۲۳ از گوشی تاشو جدیدش، گلکسی زد فلیپ 5 به همراه چند دستگاه جذاب دیگر رونمایی کرد.

مدیر واحد مارکتینگ سامسونگ در این مراسم اعلام کرد که این کمپانی در تلاش است که این مدل گوشی‌های تاشو در زندگی روزمره مردم وارد شوند.

سامسونگ لحظاتی پیش محصولاتش جدیدش شامل گوشی‌های تاشو سری زد فلیپ و زد فولد 5 را معرفی کرد. گوشی زد فلیپ 5 جایگزین زد فلیپ 4 محسوب می‌شود که در آن، برخی از نقص‌های نسل قبلی رفع شده و ویژگی‌هایی به آن اضافه شده که می‌تواند برای کاربران بسیار جذاب باشد. یکی از مهم‌ترین نکات در مورد این دستگاه، قیمت آن است. سامسونگ تصمیم گرفته تا امسال قیمت زد فلیپ را افزایش ندهد و آن را با همان برچسب قیمتی 999 دلار وارد بازار کند. این موضوع می‌تواند توان خرید کاربران را افزایش دهد و زد فلیپ 5 را به گزینه بهتری برای آنان تبدیل کند.

قیمت پایه۹۹۹ دلار
نمایشگر داخلیداینامیک امولد ۲X با ابعاد ۶.۷ اینچ، رزولوشن ۱۰۸۰×۲۶۴۰ و نسبت تصویر ۲۲:۹
نمایشگر خارجیسوپر امولد ۳.۴ اینچی با رزولوشن ۷۲۰×۷۴۸
نرخ به‌روزرسانی۱۲۰ هرتزی (داخلی) ۶۰ هرتزی (خارجی
تراشهکوالکام اسنپدراگون ۸ نسل ۲
حافظه رم۱۲ گیگابایت
حافظه داخلی۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت
ماژول دوربینسنسور واید ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8
سنسور ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید با دیافراگم f/2.2 و زاویه دید ۱۲۳ درجه
دوربین سلفیسنسور ۱۰ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 با زاویه دید ۸۵ درجه
باتری۳۷۰۰ میلی‌آمپر ساعتی
ابعاد۰.۵۹×۲.۸۳×۳.۳۵ (حالت بسته) و ۰.۲۷×۲.۸۳×۶.۵ (حالت باز)
۱۵.۱×۸۵.۱×۷۱.۹ میلی‌متر (حالت بسته) و ۶.۹×۱۶۵.۱×۱۲۹.۹ میلی‌متر (حالت باز)
وزن۱۸۷ گرم
رنگ‌بندیزرد، سبز، آبی، طوسی، گرافیتی و یاسی

فلیپ 5 در بخش داخلی از یک صفحه نمایش 6.7 اینچی بهره می‌برد که از تکنولوژی داینامیک امولد 2X استفاده می‌کند. این پنل همچنین نرخ بروزرسانی 120 هرتزی و سقف روشنایی 1200 نیتی دارد که می‌تواند بسیار خوب باشد. اما نکته اصلی، صفحه نمایش بیرونی دستگاه است. اندازه این صفحه حالا از 1.9 به 3.4 اینچ افزایش یافته و تقریبا تمام فضای پشت دستگاه را پوشش داده است. 

افزایش اندازه این صفحه به کاربران اجازه می‌دهد تا بتوانند بدون باز کردن دستگاه، بخش عمده‌ای از کارهایشان را با صفحه نمایش بیرونی انجام دهند. این موضوع می‌تواند منجر به افزایش عمر لولا و راحتی کاربران شود. البته این پنل شکلی غیر‌عادی دارد زیرا حاشیه آن برای قرارگیری دوربین‌های پشت کمی کوچک‌تر شده و شکل صفحه را شبیه به یک پوشه کرده است. 

گوگل هم برای کمک به سامسونگ، تعداد زیادی از برنامه‌هایش را برای استفاده در صفحه نمایش بیرونی ارتقا داده است. حالا این صفحه می‌تواند نمایشگر بهتری برای ثبت تصاویر و ویدیو با دوربین اصلی هم باشد. برای انجام پردازش‌ها در این دستگاه از تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 استفاده شده که در سری S23 هم حضور داشت. البته این تراشه به صورت اختصاصی برای دستگاه‌های سامسونگ ساخته شده و فرکانس آن کمی بالاتر از تراشه عادی است. استفاده از این تراشه باعث شده عملکرد پردازنده ۱۷ درصد، پردازنده گرافیکی ۱۲ درصد و پردازنده شبکه آن ۲۰ درصد بهبود پیدا کند.

صفحه نمایش بیرونی سامسونگ گلکسی Z Flip5

این تراشه از 8 گیگابایت رم در کنار 256 یا 512 گیگابایت حافظه داخلی برخوردار است که از تکنولوژی UFS 4.0 با سرعت بالا استفاده می‌کند. همچنین وان یو‌ آی 5.1 به صورت پیش‌فرض روی این دستگاه قرار دارد که برپایه اندروید 13 ساخته شده است. بدنه دستگاه هم از آلومینیوم خاصی ساخته شده که مقاومت بالا‌تری نسبت به نسخه‌های عادی دارد. ضخامت این دستگاه ۶.۹ میلی‌متر بوده که در حالت تاشده به ۱۵.۱ میلی‌متر افزایش پیدا می‌کند و وزن آن هم ۱۸۷ گرم است.

برای محافظت از قاب‌های بیرونی دستگاه هم از گوریلا گلس ویکتوس 2 استفاده شده اما به دلیل منعطف بودن صفحه نمایش داخلی، این بخش از شیشه محافظ خاصی استفاده نمی‌کند. برخی شایعات حاکی از آن بودند که سامسونگ قرار است گواهی مقاومت در برابر گرد و خاک را هم به این دستگاه اضافه کند اما متاسفانه این موضوع رخ نداد. سامسونگ در مراسم معرفی گلکسی زد فلیپ 5 اعلام کرد که این دستگاه از گواهی IPX8 برخوردار است و می‌تواند به مدت 30 دقیقه در آب با عمق 1.5 متر دوام بیاورد.

طراحی دوربین سامسونگ گلکسی Z Flip5

در بخش دوربین اتفاقات زیادی رخ نداده و تقریبا تمامی مشخصات یکسان مانده‌اند. در مراسم آنپکد هنگام معرفی گلکسی زد فلیپ 5 اعلام شد که این دستگاه از دو دوربین 12 مگاپیکسلی در قاب پشتی استفاده می‌کند که یکی از آن‌ها از لنز واید، و دیگری از لنز اولترا‌واید با زاویه دید 123 درجه‌ای برخوردار است. این دوربین همچنان می‌تواند با رزولوشن 4K و نرخ 60 فریم در ثانیه فیلم‌برداری کند که برای یک دستگاه تاشو قابل قبول است. 

البته ظاهرا تصاویر و ویدیو‌های ثبت شده توسط این دستگاه به دلیل استفاده از پردازنده بهتر، کمی بهبود یافته‌اند و جزئیات آن‌ها بیشتر شده است. متاسفانه این دستگاه همچنان از یک دوربین سلفی 10 مگاپیکسلی بهره می‌برد که می‌تواند با رزولوشن 4K و نرخ 30 فریم در ثانیه فیلم‌برداری کند و توانایی آن چندان چشمگیر نیست. البته باید در نظر داشته باشید که به لطف صفحه نمایش دوم دستگاه، می‌توانید با دو دوربین اصلی تصاویر و ویدیو‌های سلفی را ثبت کنید که کیفیت بسیار بالایی دارند.

طراحی سامسونگ گلکسی زد فلیپ۵ تا شده

زد فلیپ 5 از یک باتری 3700 میلی‌آمپرساعتی برخوردار است که می‌تواند با نرخ 25 وات به صورت سیمی و با نرخ 15 وات به صورت بی‌سیم شارژ شود. باتری این دستگاه همچنین می‌تواند با نرخ 4.5 وات به صورت بی‌سیم دستگاه‌های دیگر را شارژ کند. در مراسم معرفی اعلام شد که فلیپ 5 در رنگ‌های سبز، نقره‌ای، مشکی و صورتی عرضه می‌شود که به این ترتیب کاربران گزینه‌های زیادی برای انتخاب‌ خواهند داشت.

همچنین در کنار این گوشی، سامسونگ در رویداد گلکسی آنپکد از گوشی تاشو زد فولد ۵، سری تب اس ۹ و ساعت‌های هوشمند گلکسی واچ ۶ رونمایی کرد.

نظر شما در مورد معرفی گلکسی زد فلیپ 5 و مشخصات آن چیست؟ آیا این دستگاه جایگزین خوبی برای زد فلیپ 4 محسوب می‌شود؟ نظراتتان را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.