شرکت گوگل با عرضه اندروید 15 بهبودهایی را برای پخش صدا به صورت وایرلس اعمال کرده است. چند هفته پیش مشخص شد که بهبودهایی در رابطه با Bluetooth LE Audio به اندروید 15 می‌آید و حال گفته شده علاوه‌بر آن، تکنولوژی نوین پخش صدا که Dynamic Spatial Audio نام دارد نیز در این اندروید عرضه خواهد شد.

با عرضه اندروید 13، شاهد پشتیبانی از دو حالت Bluetooth LE Audio و Spatial Audio بودیم. با این حال، تا به امروز و در آپدیت جدید اندروید، خبری از تکنولوژی Dynamic Spatial Audio نبود. حال بالاخره شرکت گوگل تصمیم دارد جدیدترین آپدیت اندروید خود، این تکنولوژی بسیار کاربردی و دوست‌داشتنی را نیز به ارمغان بیاورد.

با استفاده از این تکنولوژی، تماشای محتواهایی که صدا در آنان عنصری مهم است، برای مثال فیلم‌های مختلف، تبدیل به تجربه‌ای فوق‌العاده می‌شود و بیننده به دنبال استفاده از این تکنولوژی، می‌تواند صدا را از هر گوشه محیط بشنود. کارثیک ویرا مدیر محصول گوگل، ذکر کرد که انتخاب پشتیبانی از Dynamic Spatial Audio بر روی Bluetooth LE Audio باعث می‌شود تاخیر به حداقل برسد و کاربر نیز تجربه‌ای بسیار پویاتر داشته باشد. با عرضه OneUI 7/0 گلکسی‌ها و سایر دستگاه‌های سامسونگ نیز قرار است از تکنولوژی نوین پخش صدا بهره ببرند.

آپدیت اندروید 15

گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها نمی‌توانند صدایی مانند تئاتر و سینماهای بزرگ را برای بینندگان پخش کنند زیرا فقط از اسپیکرهای دو کاناله استفاده می‌کنند. با این حال، به کمک تکنولوژی و با استفاده از هندزفری یا هدفون‌ها، همچنین دستکاری‌های نرم‌افزاری، می‌توان به طور مصنوعی چنین حسی را برای کاربر ایجاد کرد. قابلیت Spatial Audio با استفاده از دستکاری‌های نرم‌افزاری، صدای 5/1 کاناله را شبیه‌سازی کرده و به فرد حس بودن در سینما را می‌دهد.

تکنولوژی Dynamic Spatial Audio از Spatial Audio یک قدم فراتر رفته و حتی در صورت تکان دادن سرتان نیز جایی که صدا را از آن می‌شنوید ثابت خواهد بود. پس اگر سر خود را هنگام تماشای محتوایی در تبلت یا گوشی هوشمندتان به چپ یا راست بپرخانید، صدا سرجای خودش باقی مانده و به طرفین نمی‌چرخد. این قابلیت با وجود شگفت‌انگیز بودنش، نیاز به پردازش زیادی داشته و به همین دلیل، ممکن است در نهایت باعث کاهش کیفیت صدا یا افزایش تاخیر آن شود. برای جلوگیری از تاخیر، دستگاه‌های اندرویدی در حال حاضر از تکنولوژی Bluetooth LE Audio استفاده می‌کنند.

شرکت سامسونگ با عرضه OneUI 7/0 این تکنولوژی نوین پخش صدا را بر روی گوشی‌ها و تبلت‌هایش اعمال خواهد کرد و باعث می‌شود کاربرانش تجربه‌ای بسیار بهینه‌تر داشته باشند. گوشی‌هایی که در حال حاضر از OneUI 6/1 استفاده می‌کنند، تکنولوژی Bluetooth LE Audio را داشته و از Auracast بهره می‌برند.

اخبار مرتبط: