به‌نقل از یک منبع آگاه خبری در کره جنوبی، سامسونگ قصد دارد لپ‌تاپ گلکسی بوک ۴ را یک روز پس از معرفی رسمی نسل چهاردهم پردازنده اینتل Meteor Lake رونمایی کند.

براساس آخرین گزارش‌ها، اینتل قصد دارد درتاریخ ۱۴ دسامبر مصادف‌با ۲۳ آذرماه از پردازنده‌های Meteor Lake رونمایی کند؛ این پردازنده‌ها از پیشرفته‌ترین تکنولوژی سخت‌افزاری بهره‌مند هستند که به دستگاه‌ها مجهز اجازه می‌دهد بهترین عملکرد را به‌همراه پشتیبانی از هوش مصنوعی داشته باشند. ازسوی‌دیگر، شایعات تایید می‌کنند سامسونگ قصد دارد تنها یک روز بعد لپ‌تاپ‌ گلکسی بوک ۴ را با مشخصات سخت‌افزاری فوق‌العاده پیشرفته سخت‌افزاری و نرم‌افزاری معرفی کند که انتظار می‌رود مورد استقبال کاربران قرار بگیرد.

وب‌سایت خبری Yonhap گزارش کرد غول فناوری کره‌ای قصد دارد یک ماه زودتر از نسل گذشته اقدام به معرفی لپ‌تاپ گلکسی بوک ۴ کند که به‌احتمال زیاد تنها به‌دلیل معرفی پردازنده‌های اینتل نسل چهاردهم Meteor Lake خواهد بود، چراکه سامسونگ قصد اولین مجموعه‌ای باشد که رسما از این پردازنده‌ها برای تولید نسل جدید لپ‌تاپ‌ها استفاده می‌کند. همچنین، برخی منابع می‌گویند این اولین لپ‌تاپ با هوش مصنوعی مولد در جهان خواهد بود. اگر این اتفاق بی‌افتد، احتمالا تحول عظیمی در دنیای لپ‌تاپ اتفاق می‌افتد که به‌دنبال آن سایر کمپانی‌های بزرگ مانند شیائومی و اپل نیز از آن استفاده خواهند کرد.

مشخصات سخت‌افزاری پردازنده‌های Meteor Lake اینتل نشان می‌دهد این مجموعه از واحد پردازش عصبی یکپارچه بهره می‌برد که آن‌ها را قادر می‌سازد چندین بار پردازشی مرتبط با هوش مصنوعی را به‌صورت هم‌زمان انجام دهند. همچنین انتظار می‌رود سامسونگ از قابلیت‌های این پردازنده‌های فوق‌پیشرفته برای تقویت مولد هوش مصنوعی Gauss در گلکسی بوک نسل ۴ استفاده کند؛ البته باید گفت هنوز به‌طورکامل مشخص نیست غول فناوری کره‌ای قصدی برای رونمایی از هوش مصنوعی مولد Gauss برای دستگاه دیگری جز سری گلکسی S24 دارد یا خیر، اما اکنون کارشناسان عقیده دارند سامسونگ برای گلکسی بوک نسل جدید نیز از آن استفاده می‌کند، چراکه سامسونگ آن را AI Laptop می‌نامند که مشابه نام AI Phone برای سری گلکسی اس ۲۴ است.

گلکسی بوک 4 با پردازنده نسل چهاردهم اینتل

برای درک بهتر این موضوع باید ذکر کنیم دستگاه‌ها یا نسلی از دستگاه‌ها که لقب هوش مصنوعی را به‌یدک می‌کشند باید بتوانند این فناوری را به‌صورت بومی روی تراشه اجرا کنند و نیازی به سرویس‌های ابری نداشته باشند. درحال‌حاضر، این اتفاق برای هیچ دستگاه هوشمندی اتفاق نمی‌افتد و احتمالا سری گلکسی S24 به‌همراه چندین گوشی اندرویدی دیگر مانند سری شیائومی ۱۴ و وان پلاس ۱۲ قادر به پشتیبانی از هوش مصنوعی مولد خواهند بود. همچنین، باید یادآور شد این فناوری نیاز به آپلود و دانلود داده را در فضای ابری از بین می‌برد.

علاوه‌براین، لپ‌تاپ نسل جدید گلکسی بوک ۴ از پردازنده نسل چهاردهم اینتل Core Ulta استفاده می‌کند که نسخه‌ای بسیار پیشرفته با تکنولوژی کاملا به‌روز Meteor Lake محسوب می‌شود و قادر به تغییر مرزهای پردازشی دستگاه‌های خانگی است. همان‌طورکه از نام این پردازنده پیداست دیگر برند «i» را نخواهد داشت که شناسه‌ای جدید برای تشخیص پردازنده‌های کمپانی اینتل به‌شمار می‌رود و کاربران با استفاده از همین نام‌ونشان‌های ساده نسل‌های پیشرفته سری جدید را شناسایی می‌کنند. مشخصات سخت‌افزاری نسل گلکسی بوک ۳ نشان می‌دهد این لپ‌تاپ از پردازنده Core i7 استفاده می‌کند که قابلیت‌های رایانشی خوبی را دراختیار می‌گذارد.

باتوجه‌به نام‌گذاری جدید پردازنده‌های اینتل، انتظار می‌رود غول فناوری کره‌ای از تراشه‌های کامپیوتری Core Ultra 7 مانند Core Ultra 7 155H در سری گلکسی بوک ۴ استفاده کند. ازسوی‌دیگر، نسل فعلی از پردازنده Core i9 Ultra نیز بهره می‌برد که کارشناسان می‌گویند پردازنده Core Ultra 9 185H جایگزین آن خواهد شد تا قابلیت‌های هوش مصنوعی را به دنیای لپ‌تاپ‌ها بیاورد. برخی کارشناسان براین‌باورند با آمدن هوش مصنوعی به سیستم لپ‌تاپ‌ها، احتمالا وابستگی کاربران به گوشی‌های هوشمند کمتر می‌شود، چرا که به‌صورت هم‌زمان قادر هستند چندین کار را انجام دهد که به‌معنای بی‌نیازی از سایر دستگاه‌ها خواهد بود.

باوجود تغییرات سخت‌افزاری، گزارش‌ها نشان می‌دهد گلکسی بوک ۴ درمقایسه‌با نسل گذشته تغییراتی کاملا جزئی خواهد داشت که برای کاربران مشهود نخواهد بود. همچنین، به‌نظر می‌رسد سامسونگ از صفحه‌نمایش ‌AMOLED با نرخ به‌روزرسانی ۱۲۰ هرتزی و نرخ نمونه‌برداری لمسی ۳۸۰ هرتزی استفاده می‌کند تا تجربه کاربری با این لپ‌تاپ بهبود یابد. درحال‌حاضر، اطلاعات بیشتری درباره مشخصات فنی و سخت‌افزاری این لپ‌تاپ مشخص نیست و باید منتظر انتشار جزئیات بیشتری در آینده باشیم.

اخبار مرتبط: