برخی از خدمات سامانه جامع تجارت ایران از حدود یک هفته گذشته با اختلالات گسترده مواجه شدند و این موضوع تاثیرات چشم‌گیری روی فرآیندهای تجاری و گمرکی کشور گذاشته است.

گمرک جمهوری اسلامی ایران شب گذشته با تایید اختلالات اعلام کرد: «مشکلات به‌وجود آمده ناشی از نقص فنی در سرویس‌دهنده است و پس از رفع این مشکل، اطلاع‌رسانی لازم انجام خواهد شد.» به‌گفته گمرک، اختلال‌ها به‌ویژه در سرویس اخذ شناسه فروشنده حقوقی خارجی رخ داده و تا اطلاع ثانوی فرآیند ثبت و دریافت شناسه فروشنده خارجی جدید با مشکل مواجه است.

علاوه‌براین، مشکلات فنی سامانه موجب اختلال در ارتباط با مرکز تماس شده است. گمرک اعلام کرده که متقاضیان می‌توانند تا زمان رفع کامل این مشکلات، از بخش پشتیبانی و ثبت مشکلات سامانه برای پیگیری امور خود استفاده کنند.

براساس بررسی‌های میدانی، اختلالات باعث شده برخی از سرویس‌های اصلی سامانه به‌طور کامل از دسترس خارج شوند. همچنین، این موضوع به‌توقف فرآیندهایی مانند ترخیص درصدی کالاها منجر شده و بسیاری از واحدهای تولیدی و تامین‌کنندگان مواد اولیه را با چالش‌های جدی روبه‌رو کرده است. به‌دلیل اختلالات، امکان خروج کالاهای ضروری از گمرکات کشور برای بسیاری از فعالان اقتصادی از بین رفته است.

سامانه جامع تجارت، که تحت‌نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت می‌کند، نقش اساسی در تسهیل امور تجاری و گمرکی کشور دارد. بااین‌حال، قطعی‌های مکرر آن طی یک هفته گذشته موجب‌شده تا روند عادی تامین کالاهای اساسی و مواد اولیه تولیدی مختل شود که نگرانی‌های جدی در میان فعالان اقتصادی ایجاد کرده است.