بازی محبوب فورتنایت که در سال 2020 به‌دلیل نقض قوانین اپ‌استور ازاین پلتفرم حذف شده بود، به‌زودی در اتحادیه اروپا برای دانلود دردسترس قرار می‌گیرد.

همان‌طورکه می‌دانید، به‌دلیل هزینه‌های سنگین کارمزد اپل، تعداد کمی از توسعه‌دهندگان تمایل به همکاری با این کمپانی 3 تریلیون دلاری را دارند. باوجوداین، به‌نظر می‌رسد کمپانی Epic Games قصد ایجاد تحولی بزرگ را درسرمی‌پروراند و اعلام کرده که بازی Fortnite و Epic Games Store را به‌زودی در اپ‌استور بارگذاری خواهد کرد.

براساس اطلاعات گذشته، باید اشاره کنیم بازی موبایلی فورتنایت در آگوست 2020 از اپ‌استور حذف شد، چراکه کمپانی بازی‌های حماسی با دور زدن سیستم خرید درون‌برنامه‌ای اپل و ارائه راهی برای خرید V-Bucks، قوانین اپ‌استور را نقض کرده‌بود؛ درنتیجه، اپل بازی فورتنایت را به‌طور‌کامل از سیستم‌عامل iOS حذف کرد و فعالیت Epic Games را در اپ‌استور قطع کرد.

هنگام تصویب قوانین بازار دیجیتال اتحادیه اروپا (DMA)، راهی برای بازگشت Epic Games به سیستم‌عامل محبوب iOS وجود نداشت؛ درحقیقت، باید خاطرنشان کنیم این قانون به‌ضرر کمپانی Epic Games بود به‌شدت برای آن مبارزه کرد و خواهان اعمال قوانین مشابهی در ایالات متحده آمریکا و سایر مناطق است.

فورتنایت-در-اپ‌استور اپل

با استفاده از قوانین جدیدی که از زیرشاخه‌های DMA هستند، کمپانی Epic Games اعلام کرده که قصد دارد طی چند ماه آینده در اتحادیه اروپا از بازی‌هایش محبوبش در سیستم‌عامل iOS رونمایی کند. ازنظر تئوری، قانون بازارهای دیجیتال، کمپانی‌های بزرگ مانند اپل را ملزم می‌کند تا پلتفرم‌هایشان را باز کرده و دسترسی بدون محدودیت به‌نرم‌افزارهای متفرقه را آزاد کند.

بااین‌حال، مطابق با سیاست فعلی اپل، غول آمریکایی ابتدا باید برنامه‌هایش را ثبت کند که شامل فرآیند بررسی انسانی توسط اپل می‌شود. سازنده آلت‌استور (AltStore) و شبیه‌ساز بازی دلتا (Delta)، رایلی تستوت، اپل را به‌دلیل این فرآیند طولانی و مبهم مورد انتقاد قرار داده است.

پس‌از تایید، این برنامه‌ها باید Core Technology Fee را پرداخت کنند که شامل 50 سنت به‌ازای هرنصب در سال است و زمانی اعمال می‌شود که دانلود برنامه از یک میلیون واحد فراتر رود. برنامه‌های نرم‌افزاری مانند Epic Games و AltStore نیز باید این هزینه را برای هرنصب پرداخت کنند. به‌این‌معنی‌که برای کاربر اتحادیه اروپا که فورتنایت را از Epic Games Store دانلود می‌کند، کمپانی Epic Games دو بار مشمول هزینه فناوری هسته خواهد شد و باید هرسال یک یورو به اپل پرداخت کند.

مجموعه‌های مختلف ازجمله کمپانی Epic Games و Spotifty، هزینه‌ها و سایر قوانین موجود در شرایط تجاری جایگزین اپل را مورد انتقاد قرار داده‌اند و معتقدند که اپل هنوز با DMA مطابقت ندارد. کمیسیون اروپا هفته گذشته پیش‌داوری‌ جدیدی را منتشر کرد که حاکی از نقض قوانین ضد هدایت (anti-steering) اپل بود و درحال بررسی رسمی هزینه فناوری هسته و قوانین پیرامون بازارهای جایگزین برنامه است.