حدود یک دهه پیش بود که برنامه نویسی اهل ویتنام و یک طراح بازی‌های ویدئویی، دست به دست هم دادند تا بازی Flappy Bird، یکی از اعتیادآورترین بازی‌های تاریخ را خلق کنند. این اثر در تاریخ 23 ماه می سال 2013 بر روی اپ استور و پلی استور عرضه شد و انقلابی در بازی‌های تلفن همراه پدید آورد.

دانگ نگوین خالق این بازی، به دلیل اعتیادآور بودنش، یک سال پس از عرضه اقدام به بستن سرورهای آن و جلوگیری از دسترسی کاربران کرد. با این حال، یاد و خاطره این بازی از بین نرفت و توانست تا به امروز نیز جایگاهی ویژه در صنعت بازی‌های ویدئویی از آن خود کند و فراز و نشیبی پر ماجرا را از سر بگذراند.

نگوین تحت تاثیر بازی‌هایی چون «Angry Birds» قرار گرفته بود اما قصد داشت چیزی ساده‌تر بسازد تا کسانی که مرتب در راه هستند نیز بتوانند در بین فعالیت و مسیرهایشان، لحظاتی استراحت کرده و به تجربه آن بپردازند. بازی Flappy Bird در راستای این ایده متولد شد و مراحل ساخت آن تنها دو تا سه روز به طول انجامید. این اثر در ابتدا برای گوشی آیفون 5 عرضه و در ماه سپتامبر سال 2013 نیز برای iOS 7 آپدیت شد.

در طی چند ماه، Flappy Bird توانست میلیون‎‌ها بازیکن را به خود جذب کند و موفق شد در لیست برترین اپلیکشن‌های رایگان اپ استور و استورهای چینی قرار بگیرد. به دنبال عرضه این بازی بر روی گوشی‌های اپل، نگوین تصمیم گرفت آن را به دارندگان اندروید نیز اهدا کند که در همین راستا، این عنوان در تاریخ 30 ژانویه سال 2014 بر روی گوگل پلی استور عرضه شد. به گفته خود نگوین، این بازی توانست روزانه 50000 دلار درآمد را فقط از تبلیغاتی که نمایش می‌داد برایشان به ارمغان بیاورد. این درآمد برای فردی که تازه به 20 سالگی رسیده بود، قطعاً رقمی سرسام‌آور است.

Flappy Bird

پس از این که نگوین به‌طور کامل متوجه ذات اعتیادآور بازی Flappy Bird شد، تصمیم گرفت به وجود آن پایان دهد. در تاریخ 8 فوریه سال 2014، این بازی از روی اپ استور و پلی استور حذف شد و کاربران دیگر به آن دسترسی نداشتند. پس از این کار، نگوین مصاحبه‎‌ای با نشریه فوربز داشت و اعلام کرد: «بازی Flappy Bird با این هدف خلق شد که تنها چندین دقیقه از اوقات استراحت‌تان را به خود اختصاص دهد. با این حال، از دسترس ما خارج و تبدیل به بازی بسیار اعتیادآور شد. برای حل چنین مشکلی، بهتر است این بازی از دسترس خارج شود. حال Flappy Bird برای همیشه از بین رفته است.»

با وجود داشتن میلیون‌ها کاربر و بازیکن، انتقاداتی نیز به این بازی دوست‌داشتنی وارد بوده و بعضی می‎‌گویند از لحاظ بصری، تقریباً هیچ زیبایی خاصی ندارد یا برخی دیگر نحوه کنترل کردن آن را به سخره می‌گیرند. برخی دیگر نیز گفتند که برای تجربه این بازی به هیچ مهارت خاصی نیاز نیست و این اثر تنها حواس‌پرتی برای کسانی است که می‌خواهند بالاترین امتیازات را کسب کنند. مدت کوتاهی پس از حذف شدنش، گوشی‌هایی که این بازی از قبل بر رویشان نصب بود با قیمت‌های سرسام‌آوری چون 1499 دلار تا 9000 دلار در خرده فروشی‌هایی چون eBay آگهی شد.

با این حال، موفقیت Flappy Bird افراد مختلفی را تحت تاثیر قرار داد و به همین دلیل، کلون‌های متعددی از آن به وجود آمدند که چه از لحاظ بصری و چه از لحاظ مکانیک‌های گیم‌پلی، کاملاً مشابه بودند. احتمال دارد این بازی تاثیرگذار، روزی مستندی مختص به خود نیز دریافت کند که در آن به جزئیات کامل فراز و نشیبش پرداخته می‌شود. کنجکاویم بدانیم این روزها خالق این بازی، دانگ نگوین، مشغول به چه کاری است.

اخبار مرتبط: