چینی‌ها در تجهیزات نظامی مبتنی بر هوش مصنوعی با پیشی‌گرفتن از دنیا برای نخستین بار فرمانده هوش مصنوعی را برای استفاده در جنگ‌ها ساخته است.

یک آزمایشگاه نظامی در کالج عملیات مشترک دانشگاه ملی با نام شیجیاژوانگ واقع در استان هبی چین موفق به ساخت ربات هوش مصنوعی شده که به عنوان فرمانده جنگ‌های شبیه‌سازی شده قرار است از تجربیات و تصمیم‌های تمام فرماندهان مشهور ارتش چین استفاده کرده و به تحلیل نقاط ضعف و قوت انسان‌ها خواهد پرداخت. دانشمندان و مهندسان چینی که درحال توسعه این ابزار به عنوان اولین فرمانده نظامی هوش مصنوعی هستند گفته‌اند قبلا ازاین هوش مصنوعی موردنظر در بازی‌های رایانه‌ای جنگی به‌کار گرفته شده و همین امر باعث دسترسی به استراتژی‌های جنگی در سطح فرماندهان قدرتمند ارتش چین توسط این ربات شده است که می‌تواند درجهت رشد و آموزش آن مورد استفاده قرار گیرد.

البته سازندگان این هوش مصنوعی اذعان داشته‌اند که توسعه محصولشان درعین حالیکه می‌تواند در پیشبرد اهداف نظامی مفید واقع شود اما با این حال خطراتی هم خواهد داشت. نکته دیگر اینکه ارتش چین با تهیه طرح‌های عملیاتی مختلف به بررسی سناریوهای جنگ احتمالی در مناطق تایوان و دریای جنوبی چین پرداخته‌ است و انتظار می‌رود این محصول بتواند به پیش‌بینی‌های درستی درمورد زوایای مختلف جنگ احتمالی برسد.

اما اطلاعات دیگری که درمورد این فرمانده هوش مصنوعی منتشر شده این است که این ربات دارای آپشن تنظیمات بوده و از شخصیتی آرام و متین و استوار برخوردار است که فاقد تصمیمات احساسی است و با یادآوری تصمیمات گرفته شده در موقعیت‌های مشابه جنگی که پیش ازاین روی داده‌اند می‌تواند تصمیمات را درکمترین زمان اتخاذ کند. از آنجا که انسان‌ها دارای ضعفی به نام فراموشی هستند این هوش مصنوعی فرمانده جایگزین این مساله شده و در زمانی که انسان‌ها در جنگ‌ها با چالش رو به رو می‌شوند بهترین تصمیم را بگیرد.

شایان ذکر است که پیش از این پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان در اجلاس G7 که در ایتالیا برگزار شد طی سخنانی نسبت به توسعه سلاح‌های هوش مصنوعی در سطح جهان هشدار داده و خواستار کنترل آن شد.