اولیت تماس صوتی سه بعدی با استفاده از فناوری ایمرسیو که باعث طبیعی‌تر شدن ارتباطات می‌شود توسط مدیرعامل نوکیا برقرار شد. 

پکا لاندمارک مدیرعامل نوکیا با استفاده از فناوری صوتی و تصویری ایمرسیو به‌وعده‌اش در سال 1991 عمل کرد. لاندمارک در آن سال هنگام برقراری نخستین تماس تلفنی نسل دوم اعلام کرد که ما آینده تماس‌های صوتی را نشان دادیم. او در این تماس با استفاده از فناوری یاد شده با استفان لیندستروم، سفیر دیجیتالی سازی و فناوری‌های جدید فنلاند مکالمه کرد. 

درحال حاضر تماس‌های صوتی رایج در تلفن‌های هوشمند حالت مونوفونیک دارند که با فشرده‌سازی عناصر صوتی صدایی صاف اما با جزئیات کمتری شنیده می‌شود. اما ویژگی تماس با فناوری ایمرسیو این است که با این تکنیک صدا حالت سه‌بعدی پیدا می‌کند و به طرفین مکالمه احساس حضور در کنار یکدیگر و در محیط را می‌دهد. 

نوکیا اولین تماس همه جانبه را انجام داد

جنی لوکاندر رئیس شرکت فناوری نوکیا تماس لاندرمارک و لیندستروم را به‌عنوان جهشی بزرگ در حوزه تماس صوتی از زمان ابداع تماس تلفنی مونوفونیک در اسمارت‌فون‌ها و رایانه‌های شخصی اعلام کرد. لوکاندر با اشاره به روند استانداردسازی تماس صوتی نسل سوم عنوان کرد که تولیدکنندگان تراشه، تولیدکنندگان تلفن همراه و شرکت‌های ارتباطی می‌توانند با نوکیا در این زمینه همکاری کنند. 

همچنین رئیس بخش تحقیقات صوتی کمپانی نوکیا این فناوری را به‌غیر از تماس‌های شخصی در زمان برگزاری کنفرانس‌ها نیز مفید دانست که براساس آن می‌شود موقعیت مکانی هر فرد را در کنفرانس تفکیک و مشخص کرد. به گفته مدیران نوکیا از آنجا که اکثر گوشی‌های هوشمند دو میکروفون دارند این قابلیت می‌تواند ویژگی‌ها و کیفیت فضایی تماس را به‌موقع به طرفین مکالمه انتقال دهد. 

گفتنی است که اولین تماس صوتی سه بعدی از طریق یک تلفن هوشمند معمولی و با استفاده از اینترنت 5G برقرار شد و رویترز گزارش داده که نوکیا به‌دنبال پروسه دریافت مجوز برای این فناوری و عرضه گسترده آن است که این فرآیند در مدت زمانی چندسال اتفاق می‌افتد. 

اخبار مرتبط: نوکیا گوشی صنعتی مقاوم تولید کرد