امروز کاربری به نام MauroNL3 در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) اطلاعاتی مهم از آمار فروش سری Final Fantasy منتشر کرد.

به گفته MauroNL3، سری Final Fantasy موفق شده بیش از 195 میلیون نسخه در سرتاسر جهان به فروش برساند. از تاریخ 30 سپتامبر سال 2023، فروش سری حدود 10 میلیون نسخه افزایش یافته است. این آمار توسط شرکت سازنده، یعنی Square Enix به اشتراک گذاشته نشده اما جزئیات مربوط به آن را می‌توانید در وبسایت رسمی شرکت و در قسمت about Square Enix, Inc. پیدا کنید. جالب است بدانید که علاوه بر افزایش آمار فروش Final Fantasy، یکی دیگر از عناوین محبوب این شرکت یعنی Dragon Quest نیز با افزایش روبرو شده است. این سری نیز تا به امروز موفق به فروش 91 میلیون واحد در سرتاسر جهان شده و از 30 سپتامبر سال 2023، حدود 3 میلیون نسخه افزایش فروش را تجربه کرده است. این آمار شاید دقیقاً مشابه با انتظارات شرکت Square Enix نباشد اما نمی‌توان گفت که این دو سری، عملکرد بدی داشته‌اند.

به تازگی، شرکت Square Enix عناوین بسیار ارزشمند و موفقی را به بازار عرضه کرده است که از جمله آنان می‌توان به سری Pixel Remasters اشاره کرد که شامل نسخه‌های 1 تا 6 سری Final Fantasy می‌شود که همگی در قالب یک نسخه گردآوری شده‌اند. یکی دیگر از بازی‌های جدید این شرکت، نسخه رایانه‌های شخصی عنوان Final Fantasy XVI بود که تاثیر بسیار مثبتی در فروش آن در برداشت. با این حال، Square Enix هنوز هم از آمار فروش بازی‌هایش ناامید است زیرا بسیاری از عناوین، موفق نشده‌اند به آمار و ارقام موردانتظار این غول ژاپنی برسند. بر اساس جدیدترین گزارشات مالی این شرکت، دو عنوان ارزشمند و مهم Final Fantasy XVI و Final Fantasy VII Rebirth عملکرد پایینی در زمینه فروش در مقایسه با سایر نسخه‌های سری داشته‌اند.

فروش سری Final Fantasy

این مسئله به قدری روی Square Enix تاثیر گذاشت که این کمپانی سیاست خود مبنی بر عرضه بازی‌هایش به عنوان انحصاری پلی‌استیشن را عوض کرده و حال قصد دارد عناوینش را بر روی بیشتر پلتفرم‎‌ها عرضه کند. شایعات بسیاری به گوش می‌رسند که بر اساس آنان، شرکت قصد دارد که عناوین اخیر سری Final Fantasy را بالاخره پس از سال‌ها، بر روی کنسول‌های ایکس باکس عرضه کند. حتی چندی پیش، یوشی پی، تهیه کننده Final Fantasy XIV و کارگردان Final Fantasy XVI به علاقمندان این سری بر روی ایکس باکس توصیه کرد که امید خود را از دست ندهند.

تمرکز اصلی Square Enix، همانطور که از آمار فروش سری Final Fantasy نیز پیداست، بر روی این مجموعه بوده اما یکی دیگر از سری‌های معروف‌شان، یعنی Dragon Quest نیز جزو عناوین تاثیرگذار در دنیای بازی‌های ویدئویی محسوب می‌شود. اولین نسخه این سری در سال 1986 منتشر شد و آخرین نسخه آن تا به امروز نیز در ماه دسامبر سال 2023 منتشر شده و Dragon Quest Monsters: The Dark Prince نام دارد. متاسفانه این نسخه در مقایسه با سایر بازی‎‌های این سری عملکرد چندان خوبی نداشت و اکثراً نقدهای ضد و نقیضی دریافت کرد. درست است که از نظر منتقدین عملکرد بازی چندان خوب نبود اما تا ماه ژانویه 2024، موفق شد بیش از یک میلیون نسخه به فروش برساند!

بازی‌هایی چون Dragon Quest Builders و Dragon Quest Builders 2 جزو عناوینی هستند که تا به امروز نیز فروش عالی تجربه می‌کنند و یکی از بهترین ساخته‌های Square Enix به حساب می‌آیند. با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا نسخه جدیدی از این سری در دست ساخت قرار دارد یا خیر. می‌دانیم که در حال حاضر، Square Enix بر روی سیاست‌های جدید خود، یعنی عرضه سری بازی‌های Final Fantasy بر روی پلتفرم‌هایی غیر از پلی‌استیشن 5 است و این کار را با عرضه جدیدترین نسخه آن بر روی رایانه‌های شخصی آغاز کرد.