آیفون و سایر دستگاه‌های اپل برای مشتریان بسیار سودآور هستند و در طول زمان نیز از ارزش‌شان کاسته نمی‌شود. با این حال، همین ویژگی باعث شده از طریق آیفون‌ها کلاهبرداری‌های بزرگی صورت بگیرد. اخیراً پنج نفر در رابطه با کلاهبرداری از شزکت اپل بازداشت شده‌اند که ظاهراً ضرری بزرگ را به این شرکت آمریکایی وارد کرده‌اند.

در رابطه با این کلاهبرداری، پنج نفر توسط پلیس دستگیر شده و به دنبال دستگیری، جزئیات کارشان نیز به بیرون درز کرده است. این افراد آیفون‌ها و سایر محصولات تقلبی اپل را به فروشگاه‌های این شرکت برده و ادعا می‌کردند که دستگاه‌شان با مشکل مواجه شده و نیاز به تعویض دارد! بدین ترتیب کارکنان فروشگاه نیز آیفون‌های تقلبی را تحویل گرفته و دستگاهی اورجینال به فرد کلاهبردار تقدیم می‌کردند. در نهایت، محصول اصلی که به دستشان رسیده، در فروشگاه‌های دیگر به قیمتی بالا فروخته می‌شود. به گفته برخی منابع آشنا با این جریان، تعویض چنین آیفون‌هایی در سالیان اخیر 16 هزار بار رخ داده است.

این کلاهبرداری از شرکت اپل از سال 2014 در جریان بوده و به همین دلیل ضرر بزرگی به این شرکت رسانده است. بدین ترتیب، افراد درگیر در این جنایت، 16 هزار بار موفق به تعویض آیفون و سایر دستگاه‌ها شده‌اند. این مسئله ضرری بالغ بر 12/3 میلیون دلار به شرکت اپل وارد ساخته و دستگاه‌هایی که برای کلاهبرداری استفاده شده‌اند شامل انواع گوشی‌های آیفون، اپل واچ‌ها، آیپدها و سایر دستگاه‌های معروف و پرکاربرد این غول آمریکایی بودند.

کلاهبرداری از شرکت اپل

ظاهراً افراد کلاهبردار که توسط پلیس دستگیر شده‌اند، با گروه‌های مختلفی در کشور چین در ارتباط بوده‌اند که این گروه‌ها برایشان دستگاه‌های تقلبی تولید می‌کردند تا بتوانند آن را با اصلی‌ها تعویض کنند. پروسه این کلاهبرداری از شرکت اپل بسیار پیچیده به نظر می‌رسد زیرا آیفون‌های تقلبی از شماره‌های شناسایی دزدیده شده نیز استفاده می‌کردند. این موضوع باعث شده که آیفون‌های تقلبی توسط کارکنان اپل تشخیص داده نشوند و کلاهبرداران بتوانند به راحتی آن را با یک دستگاه اصل تعویض کنند.

با توجه به استفاده آیفون‌های فیک از شماره شناسایی‌های دزدیده شده، احتمال دارد اپل مالکین حقیقی این دستگاه‌ها را از استفاده از AppleCare منع و اقدام به بن کردن‌شان کند. این کار به این دلیل رخ داده که دستگاه‌هایی با شماره‌های مذکور توسط سیستم اپل به عنوان مشکل‌دار شناسایی شده و غیرفعال شده است. برای جلوگیری از شناسایی شدن، این افراد اطلاعات هویتی جعلی شامل آدرس و اسم‌های جعلی را تحویل فروشگاه‌های اپل می‌دادند. این پرونده به دادگاه ارجاع شده و اگر افراد پشت پرده به عنوان گناهکار شناسایی شوند، قطعاً سال‌های طولانی زندان پیش‌رویشان خواهد بود.

اخبار مرتبط: