گوشی هوشمند Fairphone 5 با ۱۰ سال پشتیبانی نرم‌افزاری سیستم‌عامل و ۸ سال ضمات بی‌غیدوشرط تعویض معرفی شد.

طی سالیان گذشته، Fairphone ازجمله کمپانی‌های سازنده گوشی محسوب می‌شود که با تولید دستگاه‌های باکیفیت و پشتیبانی نرم‌افزاری عالی توانسته‌اند نامی در بازار جهانی داشته باشند. این گوشی‌ها به‌گونه‌ای ساخته می‌شوند که از ساده‌ترین ابزارها قابل تعمیر هستند و حتی کاربران عادی نیز با یک دانش ابتدایی می‌توانند اقدام به تعمیر دستگاه کنند. حالا پس از مدت‌ها، گوشی هوشمند Fairphone 5 با قابلیت‌ها و ویژگی‌های شکفت‌انگیز دنیا فناوری را تکان می‌دهد.

برای شروع باید گفت کمپانی Fairphone اعلام کرد که این گوشی از ۵ به‌روزرسانی نرم‌افزاری سیستم‌عامل اندروید و ۸ سال آپدیت امینیتی را دریافت می‌کند که پشتیبانی بسیار فوق‌العاده‌ای به‌شمار می‌رود. برای مثال، سایر شرکت‌ها نظیر سامسونگ از ۴ به‌روزرسانی و گوگل تنها ۳ به‌روزرسانی نرم‌افزاری سیستم‌عامل پشتیبانی می‌کنند. باوجوداین، برخی کمپانی سازنده اظهار کرد Fairphone 5 از ۸ تا ۱۰ سال پشتیبانی نرم‌افزاری سیستم‌عامل برخوردار می‌شود. اگر قصد ندارید سالیانه برای گوشی‌های جدید هزینه کنید باید گفت این گوشی برای شما ساخته شده است.

دربخش مشخصات فنی، گوشی هوشمند فیرفون ۵ از سخت‌افزار نسبتا خوبی بهره می‌برد؛ برای مثال، تراشه دستگاه کوالکام QCM6490 است که برای مصارف صنعتی به‌کار می‌رود. براساس آخرین تحقیقات و بررسی‌ها، پردازنده یادشده می‌تواند نوعی متفاوت از اسنپدراگون ۷۷۸G باشد که معمولا برای گوشی‌های میان‌رده مورد استفاده قرار می‌گیرد. ازنظر طراحی، این گوشی هلندی با نسل‌های گذشته تفاوتی ندارد، اما جزء ده گوشی برتر با تمعیرپذیری بالا قرار می‌گیرد؛ همچنین کمپانی سازنده متعهد می‌شود درصورت بروز هرگونه مشکل برای Fairphone 5 آن را تعویض کند.

علاوه‌براین، برای عملکرد روان و منسجم دستگاه از ۸ گیگابایت حافظه رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی استفاده است که کاربران می‌توانند با استفاده از شیار microSD تا دو ترابایت آن را افزایش دهند. این گوشی از صفحه‌نمایش POLED با ابعاد ۶.۴۶ اینچی عرضه می‌شود که از نرخ به‌روزرسانی ۹۰ هرتزی بهره می‌برد. دستگاه برای تامین انرژی به باتری قابل‌تعویض ۴۲۰۰ میلی‌آمپرساعتی با پشتیبانی از شارژ سریع ۳۰ واتی مجهز می‌شود که ظرف مدت‌زمان یک ساعت از صفر به صد می‌رسد. کمپانی سازنده ادعا می‌کند باتری دستگاه تا ۱۰۰۰ چرخه می‌تواند سلامتش را حذف کند، اما باتوجه‌به قابل‌تعویض بودن باتری، کاربران نگرانی برای افت سلامت باتری نخواهند داشت.

طراحی دوربین Fairphone 5

سیستم دوربین فیرفون ۵ از یک ماژول دوگانه میزبانی می‌کند که شامل سنسور واید ۵۰ مگاپیکسلی سونی IMX800 با لرزش‌گیر اپتیکال و سنسور ۵۰ مگاپیکسلی اولترا واید می‌شود. همچنین یک سنسور ۵۰ مگاپیکسلی در پنل جلو وجود دارد که کاربران با استفاده از می‌توانند عکس‌های بسیار باکیفیتی حتی در شرایط کم نور ثبت کنند.

نکته‌ای که احتمالا مورد توجه بسیاری از کاربران قرار بگیرد آن است که Fairphone 5 با اندروید ۱۳ معرفی می‌شود، اما اگر فردی بخواهد از سیستم‌عامل جایگزین استفاده کند، این گوشی جدید می‌تواند به‌راحتی روت شود و یک سیستم‌عامل سفارشی مانند لینوکس یا ویندوز را ارائه دهد. قیمت پایه فرفون ۵ به ۶۹۹ یورو می‌رسد، اما معلوم نیست در کدام بازارها به‌فروش می‌رسد. در آخرین گزارش‌ها شنیده شد این دستگاه تنها برای اتحادیه اروپا و بریتانیا عرضه می‌شود، اما احتمال ورود به بازار جهانی را طی ماه‌های آینده دارد و کمپانی سازنده‌ آن را رد یا تایید نمی‌کند.

اخبار مرتبط: