پتنت(طرح ثبت اختراع) جدید اپل امروز ثبت شد. این پتنت نشان دهنده قرار گرفتن یک سنسور Face ID زیر نمایشگر است. فناوری که به اپل اجازه می‌دهد سنسورهای بیشتری را به گوشی‌های جدید خود اضافه کند.

رویکرد اولیه اپل برای تعبیه سنسور Face ID در صفحه‌نمایش، ایجاد بریدگی یا ناچ معروفی بود که ناحیه مرکزی نوار وضعیت، در قسمت بالای آیفون را اشغال می‌کرد. فناوری که برای اولین بار با عرضه آیفون X معرفی شد و توانست انقلابی در طراحی گوشی‌های هوشمند ایجاد کند.

با معرفی گوشی‌‌های آیفون 14 پرو و پرومکس، اپل بعد از 5 سال طراحی ناچ را تغییر داد و به جای آن از یک بریدگی مجزای قرص‌مانند استفاده کرد. چیزی که این بریدگی جدید را جذاب می‌کرد فناوری نرم‌افزاری بود که با آن همراه شده بود. فناوری به نام جزیره داینامیک که باعث می‌شد این بریدگی به بخشی از رابط کاربری تبدیل شود و عملا در نمایش برخی از اعلان‌ها و موارد دیگر نقشی پویا داشته باشد.

با وجود موفقیت جزیره داینامیک، اپل هنوز هم به دنبال طراحی آیفونی با صفحه‌نمایش یک دست و بدون بریدگی است. برای این منظور هم چاره‌ای به جز اختراع یک فناوری جدید ندارد که بتواند ماژول‌های Face ID و دوربین سلفی را زیر صفحه‌نمایش قرار دهد.

البته این شرکت در حال حاضر پتنت‌هایی برای مخفی کردن سنسور‌های Face ID و Touch ID در زیر صفحه‌نمایش دارد، اما هیچ‌کدام از آنها نمی‌توانند آن‌طور که اپل دوست دارد، این سنسورها را مخفی کنند.

طرح اولیه تشخیص چهره زیر صفحه نمایش جزیره دینامیک

ماجرای پتنت جدید اما کمی متفاوت است. چراکه از آن به عنوان انقلابی در فناوری جزیره داینامیک یاد می‌شود. اما چرا؟
وب‌سایت Patently Apple  اشاره می‌کند که این طرح ثبت اختراع، در ظاهر فناوری جزیره داینامیک را توصیف می‌کند، اما از دو جنبه با طرح‌های قبلی متفاوت است.

اول اینکه به توصیف طیف وسیعی از سنسورهایی می‌پردازد که می‌توان آنها را در زیر صفحه‌نمایش قرار داد. از جمله سنسورهای Touch ID، تشخیص حرکت سه‌بعدی بدون تماس، تشخیص جهت (مانند حسگرهای ژیروسکوپ، قطب‌نما یا فشارسنج)، اندازه‌گیری پارامترهای سلامت و غیره.

علاوه‌ بر این‌ها می‌توان سنسورهای نوری مانند حسگرهای خود آمیز و تشخیص نور، سنسورهای تشخیص رطوبت، ردیاب‌ها و چند سنسور دیگر را هم در زیر صفحه‌نمایش جای داد. این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که اپل تلاش جدی دارد تا هر سنسوری را که می‌تواند، زیر صفحه‌نمایش قرار دهد. پس چرا نباید برنامه‌ای برای دوربین سلفی و Face ID داشته باشد؟

دومین جنبه متمایز کننده این پتنت جدید، اشاره آن به امکان جابجا شدن جزیره داینامیک است. در این طرح اشاره شده که جزیره داینامیک می‌تواند متناسب با اندازه و جایگاه پنجره‌های باز شده در گوشی، روی صفحه‌نمایش جابجا شود.
طبق اشارات این پتنت، جزیره داینامیک می‌تواند به حالت نیمه‌ شفاف دربیاید و متناسب با اطلاعات پنجره نرم‌افزارهای باز شده، به هر شکلی تغییر جایگاه یا زاویه دهد. به عنوان مثال می‌تواند به لبه کناری صفحه برود و به صورت عمودی باز و بسته شود.

تمام این نکات به امکان و احتمال قرار دادن سنسور FaceID و دوربین سلفی در زیر صفحه‌نمایش اشاره می‌کنند. با این اوصاف به نظر می‌رسد که اپل بیشتر از هر زمان دیگری به محقق شدن آرزوی دیرینه خود، یعنی طراحی یک گوشی بدون بریدگی و یکدست، نزدیک شده است.

خبر مرتبط: تصاویر آیفون ۱۵ اولترا با بدنه تیتانیومی منتشر شد