شایعه شده که سامسونگ قرار است در پرچمداران سری اس ۲۴ از تراشه اگزینوس ۲۴۰۰ استفاده کند و همین موضوع باعث مقایسه تراشه اگزینوس و اسنپدراگون شده است.

تراشه‌های اگزینوس همواره عملکرد کمتری از تراشه‌های اسنپدراگون داشته‌اند و این موضوع باعث شد تا سامسونگ استفاده از این تراشه‌ها را برای یک سال کنار بگذارد. حالا مشخص شد که تراشه اگزینوس ۲۴۰۰ قرار است مشکلات نسل‌های قبلی خود را حل کند و دوباره به خط تولید سامسونگ بازگردد.

البته شایعات دیگری هم در مورد این تراشه مطرح شد که بسیار کاربران را هیجان‌زده کرد. در میان این شایعات می‌توان به واحد پردازشی ده هسته‌ای اشاره کرد که در دنیای موبایل بی‌سابقه است. حالا نتایج بنچ‌مارک این تراشه منتشر شده که نشان می‌دهد سامسونگ همچنان عملکرد ضعیف‌تری نسبت به تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ دارد.

این دو تراشه قرار است در سری اس ۲۴ استفاده شوند اما آمار نشان می‌دهد که اگزینوس در بخش گرافیکی حدود ۱۰ درصد عملکرد کمتری نسبت به تراشه اسنپدراگون دارد. این موضوع فقط به بخش گرافیک محدود نمی‌شود و باید گفت که امتیازات بنچ‌مارک گیک‌بنچ برتری پردازش تراشه اسنپدراگون را نشان داد.

مقایسه پردازنده گرافیکی Adreno 740 و Xclipse 940

تراشه اگزینوس ۲۴۰۰ به صورت رسمی معرفی شده اما سامسونگ جزئیاتی را در مورد چیپ گرافیکی آن به اشتراک نگذاشته که نشان می‌دهد این بخش هنوز به صورت کامل تکمیل نشده است. با این وجود در مراسم رونمایی اعلام شد که این تراشه بر‌پایه معماری AMD ساخته شده و می‌تواند به راحتی ری‌تریسینگ کند.

نتایج تست OpenCL نشان داد که سامسونگ گلکسی اس ۲۴ پلاس را با هر‌دو تراشه تست کرده و نتایج آن‌ها بسیار مشابه بوده است. این دو دستگاه با نام‌های SM-S926U و SM-S926B در سیستم ثبت شده‌اند که به نسخه‌های اسنپدراگون و اگزینوس مربوط می‌شود.

موضوع اصلی در تست Vulkan مشخص شد که در آن،‌ مقایسه تراشه اگزینوس و اسنپدراگون به اوج خود می‌رسد. در این تست تراشه اسنپدراگون توانست 10 درصد عملکرد بهتری را از خود ارائه دهد و به امتیاز 17031 دست پیدا کند. این امتیاز برای اگزینوس به 15479 کاهش پیدا کرد که کمی نا‌امید کننده به نظر می‌رسد.

البته هنوز نمی‌توان در مورد این دو تراشه به صورت قطعی اظهار نظر کرد اما شواهد نشان می‌دهند که امسال هم مقایسه تراشه اگزینوس و اسنپدراگون، برتری تراشه‌های کوالکام را نشان می‌دهد.

مطالب مرتبط: