مدیرعامل اجرایی سامسونگ در نمایشگاه SEDEX 2023 ادعا کرد پردازنده گرافیکی Xclipse 940 تراشه اگزینوس ۲۴۰۰ می‌تواند به‌راحتی پردازنده گرافیکی A17 Pro را شکست دهد.

براساس آخرین گزارش‌ها، به‌نظر می‌رسد تراشه اگزینوس ۲۴۰۰ در دو نسخه از گوشی‌های سری گلکسی S24 در قاره اروپا و آسیا وارد بازار شود. باوجوداینکه، کمپانی سامسونگ جزئیاتی را درباره مشخصات سخت‌افزاری این تراشه پرچمدار فاش نکرده، ادعای اخیر مدیران غول فناوری کره‌ای نشان داد پردازنده گرافیکی تراشه سیلیکونی اگزینوس ۲۴۰۰ درمقایسه‌با رقبای برتری نسبی دارد. اما باتوجه‌به بنچمارک‌های قبلی نتایج دیگری را به‌نمایش می‌گذاشت که در ادامه به‌جزئیات بیشتری از آن می‌پردازیم.

همکاری سامسونگ و AMD برای معماری RNDA 3

از اوایل صبح امروز، نمایشگاه سالانه نیمه‌رسانا SEDEX 2023 در شهر سئول، کره جنوبی، آغاز شد و مدیرعاملان کمپانی سامسونگ نیز درمحل برگزاری آن حضور یافتند. مدیرعامل بخش تراشه‌سازی و نیمه‌رسانا، پارک یونگ، به‌صورت ویژه درباره قابلیت‌های اگزینوس ۲۴۰۰ و پردازنده گرافیکی آن یعنی Xclipse 940 صحبت کرد؛ به‌عنوان‌مثال، وی اظهار کرد این پردازنده گرافیکی با همکاری کمپانی آمریکایی AMD و استفاده از معماری پردازشی RDNA 3 بهبود یافته کع عملکرد فوق‌العاد‌ه‌ای را با پشتیبانی از رهگیری پرتوی و شطرنج‌سازی ارائه می‌کند.

علاوه‌براین، مدیر اجرایی سامسونگ برای درک بهتر کاربران و حاضران در نمایشگاه اعلام کرد پردازنده گرافیکی Xclipse 940 می‌تواند عملکرد گرافیکی بهتری را درمقایسه‌با پردازنده اپل A17 Pro و Adreno 750 داشته باشد که به‌تازگی با تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ معرفی شد. باوجود صبحت‌های پارک یونگ، باید بگوییم آخرین بنچمارک خلاف آن را ثابت می‌کنند و به‌خوبی نشان می‌دهد Xclipse 940 درمقابل رقبایش برتری ندارد. به‌بیان دقیق‌تر، باید بگوییم پردازنده گرافیکی Adreno 750 در تست Vulkan عملکرد بالاتری داشته است.

رقابت اگزینوس ۲۴۰۰ و اسنپدراگون ۸ نسل ۳

ازسوی‌دیگر، در تست اوپن سی‌ال (OpenCL) اسنپدراگون ۸ نسل ۳ و اگزینوس ۲۴۰۰ عملکرد برابری داشتند؛ دراین‌راستا می‌توان گفت بخش تراشه‌سازی سامسونگ توانسته پیشرفت‌های بزرگی در صعنت نیمه‌رسانا داشته باشند. همچنین، این موضوع باعث می‌شود تا سایر تولیدکنندگان فعال در این صعنت تلاش بیشتری برای ارائه محصولات باکیفیت داشته باشند. برای‌مثال، غول فناوری کره‌ای قصد دارد تا پایان سال‌جاری میلادی بازده معماری پردازشی ۳ نانومتری را به ۸۰ درصد افزایش دهد، اما ‌TSMC هنوز نتوانسته از بازده ۵۵ درصد فراتر برود.

در انتها باید یادآور شویم، یک بنچمارک نمی‌تواند عملکرد کلی یک تراشه را نشان دهد و برای اثبات قدرت آن باید در سایر بنچمارک مورد بررسی و آزمایش قرار بگیرد. براین‌اساس، باید منتظر اخبار بیشتری از تراشه اگزینوس ۲۴۰۰ و بنچمارک‌های بیشتر طی روزها و هفته‌های آینده باشیم تا بتوانیم قضاوتی بی‌طرفانه نسبت‌به آن با اسنپدراگون ۸ نسل ۳ و A17 Pro داشته باشیم. ما امیدواریم تا خبرهای بهتری از پیشرفت‌های تکنولوژیکی غول کره‌ای بشنویم، چراکه این کمپانی همواره برای جلب رضایت طرفدارانش برنامه‌ریزی می‌کند.

اخبار مرتبط: