خیلی‌ها انتظار دارند که گوشی‌های سری گلکسی S24 سامسونگ با تراشه‌های Exynos 2400 عرضه شوند. به تازگی امتیازات بنچمارک تراشه Exynos 2400 منتشر شده و این موضوع به شایعه استفاده از آن روی گوشی‌های سری گلکسی S24 در سال آتی دامن زده است. این در حالی است که گوشی‌های سری گلکسی S23 سامسونگ به تراشه اختصاصی "اسنپدراگون 8 نسل 2 برای گلکسی" مجهز هستند.

هنوز اطلاعات زیادی از مشخصات Exynos 2400 در دست نیست اما امتیازات منتشر شده می‌توانند تصویر مناسبی از این تراشه ارائه دهند. اگزینوس 2400 عملکرد بهتری نسبت به تراشه کنونی اسنپدراگون 8 نسل 2 دارد و از این منظر با اسنپدراگون 8 نسل 3 برابری می‌کند. بنچمارک معتبر Geekbench بعد از آزمایش این تراشه امتیاز تک هسته‌ای 1530 و امتیاز چند هسته‌ای 6210 را برای آن در نظر گرفته است.

البته هنوز امتیازات این بنچمارک برای تراشه "اسنپدراگون 8 نسل 3 برای گلکسی" فاش نشده است. اسنپدراگون 8 نسل 2 توانسته بود امتیاز تک هسته‌ای 1556 و امتیاز چند هسته‌ای 4987 را کسب کند. سامسونگ می‌تواند مثل گذشته، عرضه گوشی‌های گلکسی S24 با تراشه اگزینوس 2400 را به برخی از بازارهای محدود کند و در بازارهای معتبرتر آن را با تراشه اختصاصی اسنپدراگون 8 نسل 3 به فروش برساند.

البته شایعاتی دیگری هم هستند که ادعا دارند اگزینوس 2400 تنها روی مدل پایه S24 قرار خواهد گرفت و مدل‌های رده‌بالاتر، یعنی S24+ و S24 Ultra به استفاده از تراشه‌های کوالکام ادامه خواهند داد. این تصمیم نه‌تنها به سود قرارداد سامسونگ با کوالکام است، بلکه رفته‌رفته زمینه بازگشت تراشه‌های اگزینوس را هم فراهم می‌کند.

سامسونگ اگزینوس با اسنپدراگون 8 نسل 3 مبارزه می کند

استفاده از تراشه‌های اسنپدراگون 8 نسل 2 روی گوشی‌های گلکسی S23 توجه‌های زیادی را به خود جلب کرد و باعث افزایش فروش این گوشی‌ها شد. بنابراین به نظر می‌رسد که سامسونگ تصمیم درستی برای کنار گذاشتن تراشه‌های اگزینوس گرفته است. اما این کمپانی قصد دارد به توسعه هرچه بیشتر تراشه‌های اختصاصی خودش ادامه داده و بعد از بهبود کیفیت، دوباره به استفاده کامل از آنها روی بیاورد.

باید صبر کنیم و ببینم که سرنوشت تراشه‌های اگزینوس چه خواهد شد. آیا سامسونگ می‌تواند تراشه‌‌هایی با کیفیت قابل قبول تولید کند یا بهتر است به استفاده از تراشه‌های کوالکام، حداقل روی گوشی‌های پرچم‌دار خود ادامه دهد؟

خبر مرتبط: بهینه‌سازی One UI با تراشه Exynos 2300 سامسونگ