حلقه هوشمند سامسونگ، که با نام "گلکسی رینگ" نیز شناخته می‌شود، گجتی پوشیدنی است که به‌عنوان جایگزینی نوآورانه برای ساعت‌های هوشمند سنتی معرفی شده است در ادامه به بررسی مشخصات گلکسی رینگ سامسونگ خواهیم پرداخت.

بازار گجت‌های پوشیدنی سلامتی به‌زودی شاهد ورود جدی رقیبی قدرتمند برای Oura Ring خواهد بود. حلقه هوشمند سامسونگ، با نام "گلکسی رینگ"، در رویدادهای مهم تکنولوژی امسال، از جمله رویداد آنپکد و کنگره‌ جهانی موبایل (MWC)، به‌طور گذرا معرفی شده است. انتظار می‌رود گلکسی رینگ مجهزبه مجموعه‌ای جامع از حسگرهای سلامتی باشد که با بهره‌گیری از پلتفرم Samsung Health، به‌کاربران در پایش مؤثر وضعیت جسمانی و فعالیت‌های روزانه‌شان کمک کند. باتوجه به سابقه‌ درخشان سامسونگ در حوزه‌ فناوری و گجت‌های هوشمند، حلقه‌ هوشمند این شرکت به یکی از موردانتظارترین‌های سال 2024 تبدیل شده است.

تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که رونمایی رسمی از گلکسی رینگ در رویداد پیش روی آنپکد سامسونگ که در تاریخ ۲۰ تیرماه 1403 در پاریس، فرانسه برگزار می‌شود، صورت پذیرد. در این رویداد، احتمالاً شاهد معرفی همزمان گوشی‌های هوشمند تاشوی جدید سامسونگ، Galaxy Z Flip 6 و Galaxy Z Fold 6، نیز خواهیم بود.

تیزرهای متعددی که تاکنون از گلکسی رینگ منتشر شده، موید این احتمال است که رونمایی کامل و عرضه‌ این محصول در رویداد آنپکد یا مدت کوتاهی پس از آن انجام پذیرد. با نزدیک شدن به این رویداد، انتظار می‌رود اطلاعات بیشتری در خصوص مشخصات فنی، قابلیت‌ها و تاریخ عرضه‌ نهایی گلکسی رینگ در دسترس قرار گیرد.

تاکنون اطلاعات زیادی در رابطه با قیمت‌گذاری حلقه‌ هوشمند سامسونگ، گلکسی رینگ، منتشر نشده است. بااین‌حال، براساس یکی از شایعات مطرح شده، به‌نظرنمی‌رسد سامسونگ قصد داشته باشد قیمتی پایین‌تر از دو رقیب اصلیش، یعنی حلقه‌های هوشمند Oura و Ultrahuman Ring Air، برای محصول جدیدش در نظر بگیرد. این موضوع حاکی از آن است که قیمت گلکسی رینگ در آمریکا احتمالا حدود 300 دلار خواهد بود که دقیقا مشابه قیمت حلقه‌ هوشمند Oura است. سایر حلقه‌های هوشمند موجود در بازار نظیر Ultrahuman Ring Air و RingConn Smart Ring نیز قیمت‌هایی در همین حدود، به ترتیب 349 و 279 دلار، دارند.

با وجود احتمال هم‌قیمت بودن با رقیب اصلی، حوزه‌ای که سامسونگ می‌تواند در آن برتری یابد، عدم اجبار به پرداخت هزینه‌ اشتراک ماهانه است. لازم‌به‌ذکر است که استفاده از برخی از قابلیت‌های حلقه‌ هوشمند Oura نیازمند پرداخت اشتراک ماهانه‌ 6 دلار است. درحال‌حاضر، استفاده از ساعت‌های هوشمند سری گلکسی سامسونگ بدون پرداخت هیچگونه هزینه‌ی اشتراکی امکان‌پذیر است. برخی از گزارش‌ها حاکی از آن هستند که گلکسی رینگ ممکن است رویه‌ جدیدی را در پیش بگیرد و سامسونگ کاربران را ملزم به‌پرداخت اشتراک کند. بااین‌حال، امیدواریم چنین اتفاقی رخ ندهد.

Samsung Ring

نمونه‌هایی از این حلقه در نمایشگاه MWC به نمایش درآمد که سرنخ‌هایی را در خصوص طراحی آن در اختیار علاقه‌مندان قرار داد. براساس مشاهدات، انتظار می‌رود سامسونگ این حلقه هوشمند را در حداقل سه رنگ مشکی، نقره‌ای و طلایی عرضه کند. تمامی این رنگ‌ها از روکش براق و شیکی برخوردار خواهند بود. پیش‌تر نیز اخباری مبنی بر معرفی این محصول در سایزهای 5 تا 13 منتشرشده‌بود که نشان می‌دهد کاربران با طیف گسترده‌ای از سایزها برای انتخاب بهترین گزینه متناسب با انگشت خود مواجه خواهند بود.

کارشناسان حوزه فناوری ابراز امیدواری کرده‌اند که سامسونگ در آینده رنگ‌ها و طرح‌های بیشتری را برای حلقه هوشمندش درنظربگیرد. همچنین، در تصاویر نمایشگاه MWC هیچ نشانه‌ای دال بروجود راهنما بر روی بدنه‌ی حلقه برای کمک به کاربران جهت نحوه‌ صحیح قرارگیری آن بر روی انگشت، مشاهده نمی‌شود. انتظارمی‌رود سامسونگ تا زمان معرفی رسمی محصول، این موضوع را نیز مورد بررسی قرار دهد.

براساس تازه‌ترین اطلاعات و ثبت اختراعات جدید سامسونگ که توسط وب‌سایت Wareable کشف شده است، به‌نظرمی‌رسد این شرکت قصد دارد از هوش مصنوعی تولیدکننده (generative AI) برای پایش مداوم ضربان قلب و علائم فیبریلاسیون دهلیزی (AFib) استفاده کند. درحال‌حاضر، اکثر ساعت‌های هوشمند از طریق الکتروکاردیوگرام (ECG) به‌اندازه‌گیری ضربان قلب می‌پردازند. بااین‌حال، این‌نوع پایش به‌صورت مداوم انجام نمی‌شود و نیازمند فعال‌سازی دستی توسط کاربر است.

اما فناوری جدید مبتنی بر هوش مصنوعی که سامسونگ درحال توسعه‌ آن است، می‌تواند انقلابی در این زمینه به‌وجود آورد. با استفاده از این فناوری، حلقه هوشمند سامسونگ به‌طورمداوم اطلاعات مربوط به ضربان قلب کاربر را ثبت و تجزیه و تحلیل می‌کند و در صورت مشاهده‌ هرگونه ناهنجاری، هشدارهای لازم را به‌کاربر ارسال خواهد کرد. این قابلیت می‌تواند به تشخیص زودهنگام مشکلات قلبی مانند فیبریلاسیون دهلیزی کمک شایانی کند.

یکی از نوآوری‌های کلیدی حلقه هوشمند سامسونگ، استفاده از هوش مصنوعی برای ارتقاء قابلیت‌های پایش سلامتی است. براساس اختراع جدید سامسونگ که به "ترجمه‌ سیگنال‌های PPG به شکل موج‌های ECG مربوطه" معروف است، این حلقه هوشمند قادر خواهد بود داده‌های PPG (فوتوپلتیسموگرافی) را که به‌طورمداوم جمع‌آوری می‌کند، با استفاده از هوش مصنوعی به داده‌های ECG (الکتروکاردیوگرام) تبدیل کند. این‎‌قابلیت نه تنها در حلقه هوشمند سامسونگ، بلکه در گجت‌های پوشیدنی قدیمی‌تر این شرکت که از قابلیت ECG برخوردارند، مانند گلکسی واچ اکتیو 2 و گلکسی واچ 3 نیز قابل پیاده‌سازی خواهد بود.

با استفاده از این فناوری نوین، حلقه هوشمند سامسونگ می‌تواند به‌طور مداوم اطلاعات مربوط به ضربان قلب و ناهنجاری‌های قلبی مانند فیبریلاسیون دهلیزی را با دقت و ظرافت بیشتری پایش و تجزیه و تحلیل کند. این امر، تشخیص زودهنگام مشکلات قلبی و عروقی را به طورقابل‌توجهی ارتقاء خواهد داد و به حفظ سلامتی و تندرستی کاربران کمک شایانی خواهد کرد.

یکی از ویژگی‌های کلیدی حلقه هوشمند سامسونگ، امتیاز «Vitality» (میزان انرژی) است. این امتیاز با درنظرگرفتن معیارهای سلامت کلیدی نظیر خواب، فعالیت بدنی، ضربان قلب و تغییرات ضربان قلب (HRV)، تصویری جامع از وضعیت کلی سلامت در اختیار کاربران قرار می‌دهد. امتیاز «Vitality» از نظر ماهیت و کارکرد، شباهت‌هایی به امتیاز محبوب «آمادگی» (Readiness) شرکت اورا دارد که به‌دلیل دقت و قابلیت اتکا، مورد توجه فراوان کاربران این حوزه قرار گرفته است.

انگشتر سامسونگ

علاوه‌بر امتیاز «Vitality»، حلقه هوشمند سامسونگ با ارائه‌ جزئیات مربوط به‌مراحل مختلف خواب، امکان ارزیابی دقیق کیفیت و کمیت خواب را برای کاربران فراهم می‌سازد. این ویژگی برای افرادی که با اختلالات خواب دست‌وپنجه نرم می‌کنند یا به دنبال بهینه‌سازی الگوی خوابشان برای ارتقاء سلامتی هستند، بسیار سودمند خواهد بود. قابلیت هیجان‌انگیز دیگر حلقه هوشمند سامسونگ، ردیابی چرخه‌ قاعدگی است که از طریق همکاری استراتژیک با کمپانی Natural Cycles امکان‌پذیر شده است. این ویژگی به بانوان کمک می‌کند تا با درک بهتر بدن خود، چرخه‌ قاعدگی و باروری‌شان را به طور دقیق‌تری پایش کرده و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند.

حلقه هوشمند سامسونگ تمامی انتظارات ما را از یک گجت پوشیدنی سلامتی برآورده می‌کند. اگرچه این احتمال وجود دارد که سامسونگ در آینده قابلیت‌های بیشتری را در حوزه سلامت و تندرستی معرفی کند، اما براساس اطلاعات فعلی، به‌نظرمی‌رسد که این محصول از تمامی امکانات اساسی در این زمینه برخوردار است.

عمر باتری طولانی، یکی از ویژگی‌های برجسته‌ای است که سامسونگ برای حلقه هوشمند، گلکسی رینگ، وعده داده است. انتظار می‌رود مدل‌های بزرگ‌تر این حلقه از عمر باتری بسیار طولانی برخوردار باشند که باتوجه به‌عملکرد درخشان حلقه‌ رقیب، اورا رینگ، چندان دور از انتظار نیست.

سامسونگ در مصاحبه‌ای تایید کرد که گلکسی رینگ می‌تواند بین پنج تا نه روز با یک بار شارژ دوام بیاورد. به‌عبارت ساده، این میزان از عمر باتری فوق‌العاده است. برای مقایسه، حلقه اورا رینگ تنها تا چهار روز بدون نیاز به شارژ مجدد قابل‌استفاده است. اگر سامسونگ بتواند عمر باتری گلکسی رینگ را به بیش از یک هفته برساند، عملکردی تحسین‌برانگیز از خود به جای خواهد گذاشت.

این سطح از دوام باتری می‌تواند برای کاربرانی که به دنبال گجتی با قابلیت استفاده‌ طولانی‌مدت و نیاز به شارژ کمتر هستند، بسیار جذاب باشد. جزئیات دقیق‌تر در خصوص عمر باتری بسته به ابعاد حلقه و نحوه استفاده‌ کاربر می‌تواند متغیر باشد. بااین‌حال، ادعای سامسونگ در رابطه با عمر باتری طولانی، نویدبخش تجربه‌ای رضایت‌بخش برای کاربران است.

بااین‌حال، تاکنون هیچ قابلیت یا ویژگی منحصربه‌فردی که گلکسی رینگ را از سایر رقبا متمایز سازد، معرفی نشده است. باتوجه به اشباع تدریجی بازار حلقه‌های هوشمند و معرفی قریب‌الوقوع نسل جدید «اورا رینگ» که گفته می‌شود از قابلیت‌های سنجش سن و ظرفیت قلبی-عروقی برخوردار خواهد بود، انتظارمی‌رود سامسونگ برای جلب نظر کاربران، نوآوری‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فردی را در گلکسی رینگ تعبیه کند.

سامسونگ از طریق روش‌های مختلفی می‌تواند به‌این‌قابلیت دست یابد. ادعاهای این شرکت در مورد عمر باتری حلقه گلکسی رینگ حائز اهمیت است. همچنین، سامسونگ فرصتی برای تبدیل حلقه گلکسی به یک گزینه رقابتی‌تر در بازار حلقه‌های هوشمند از طریق کاهش قیمت اولیه یا حذف الزام به اشتراک دارد. اطلاعات تکمیلی در مورد حلقه گلکسی در تاریخ 20 تیرماه منتشر خواهد شد، لطفا با ما همراه باشید.