امروز قصد داریم نگاهی به انتظارات و هر انچه از اپل مک‌های M4 باید بدانید، داشته باشیم و جزئیات دستگاه‌های نسل جدید غول آمریکایی را بررسی کنیم.

شرکت اپل در ماه اکتبر از سری مک‌های جدید خود یعنی آی‌مک، مک‌بوک پرو و مک مینی رونمایی می‌کند اما متاسفانه تا ماه نوامبر خبری از ارسال محموله‌های آن به دست مشتریان نخواهد بود. این دستگاه‌ها قرار است تغییراتی از لحاظ ظاهری و سخت‌افزاری داشته باشند و از تراشه قدرتمند M4 استفاده می‌کنند.

حافظه رم 16 گیگابایتی به عنوان یک استاندارد

به گفته مارک گرمن از نشریه بلومبرگ، در اپل مک‌های M4 امسال از 16 گیگابایت حافظه رم به عنوان یک استاندارد استفاده می‌شود حتی ارزان‌ترین مدل این سری نیز باز هم 16 گیگابایت رم دارد. در طی 8 سال جاری، شرکت اپل در تمامی مدل‌های خود از قبیل مک مینی، آی‌مک و مک‌بوک پرو از رم 8 گیگابایتی استفاده کرده پس ارتقای آن به 16، تغییری بسیار خوشایند محسوب می‌شود. احتمال می‌رود این تغییر، به دلیل همگام‌سازی بیشتر با هوش مصنوعی Apple Intelligence باشد زیرا قابلیت‌های مختلف آن، نیاز به حافظه رم زیادی دارند.

بازطراحی کامل مک مینی

اپل مک‌های M4

گزارشات متعددی در چند ماه اخیر منتشر شدند که نشان می‌دهند مک مینی، قرار است بزرگ‌ترین تغییرات جاری در 14 سال اخیر را شاهد باشد و اندازه آن نیز تا حد قابل توجهی کوچک خواهد شد. در راستای کاهش اندازه این دستگاه، به احتمال زیاد پورت‌های USB-A حذف و جای خود را به پورت‌های مدرن‌تر USB-C می‌دهند. اطلاعات زیادی در مورد جزئیات ظاهری دستگاه در دست نیست و به همین دلیل، کاربران هیجان زیادی برای رونمایی از این دستگاه دارند و قیمت ارزانش نسبت به سایر نسخه‌ها نیز آن را تبدیل به انتخابی خوب برای افراد مختلف می‌کند.

بازطراحی اکسسوری‌های سری مجیک با پورت USB-C

بر اساس شایعات، اپل یک مدل آی‌مک برای عرضه در پاییز سال جاری در نظر دارد که به همراه آن، قرار است اکسسوری‌های محبوب سری مجیک را نیز بازطراحی کند. با توجه به اجبار اتحادیه اروپا برای استفاده از پورت USB-C، انتظار داریم تمام اپل مک‌های M4 در سال جاری، از این پورت استفاده کنند و دیگر خبری از لایتنینگ در این دستگاه‌ها نباشد. این تغییر پورت، سبب می‌شود که اپل اکسسوری‌های مختلف از قبیل ماوس، کیبورد و ترک‌پد سری مجیک را نیز بازطراحی کرده و پورت USB-C برای آنان تعبیه کند.

ظهور رنگ مشکی در ارزان‌ترین مدل مک‌بوک پرو

در حال حاضر، رنگ مشکی که به عنوان Space Black شناخته می‌شود، منحصر به مدل‌های گران‌قیمت M3 پرو و M3 مکس از مک‌بوک پرو است و در مدل پایه وجود ندارد. نسخه پایه در حال حاضر فقط در رنگ خاکستری یا Space Gray در دسترس است. به نظر می‌رسد مدل پایه مک‌بوک پرو M3 مورد کم‌لطفی اپل قرار گرفته باشد زیرا سال گذشته در زمان عرضه، متوجه شدیم که از سیستم عامل macOS Ventura به جای آخرین نسخه که macOS Sonoma بود، استفاده می‌کند. جالب است بدانید که مدل‌های M3 پرو و M3 مکس با سیستم عامل macOS Sonoma عرضه شدند!

عرضه نسخه پایه مک‌بوک پرو M3 با سیستم عامل macOS Ventura نشان می‌دهد که این نسخه، بسیار زودتر از نسخه‌های گران‌قیمت آماده شده بود اما اپل صرفاً عرضه آن را به تاخیر انداخت. همین نیز باعث شده که نسخه پایه فقط در رنگ خاکستری در دسترس باشد و خبری از مشکی نباشد. خوشبختانه امسال احتمال می‌رود شرایط تغییر کرده باشد و در مدل پایه مک‌بوک پرو M4 شاهد استفاده از رنگ زیبای مشکی باشیم.

اپل مک‌های M4

تراشه‌های قدرتمند و جدید M4 پرو و M4 مکس

در ماه می، اپل آیپد پرو جدید خود را با تراشه M4 معرفی و بدین ترتیب، از این تراشه قدرتمند رونمایی کرد. با این حال، تا به این لحظه خبری از تراشه‌های M4 پرو و M4 مکس نیست و این دو قطعه، هنوز در بازار در دسترس نیستند. در سال جاری، مدل‌های گران‌قیمت و بالارده مک‌بوک پرو اولین محصولاتی خواهند بود که از این دو تراشه پرچم‌دار و توانا استفاده می‌کنند.

تا به این لحظه، اطلاعات چندانی از M4 پرو و M4 مکس نداریم. می‌دانیم که این دو نیز بر اساس معماری جدید سه نانومتری شرکت TSMC ساخته شده‌اند که برای تراشه‌های M4 پایه و A18 نیز از همین معماری استفاده شده است. پس به طور قطع، باید انتظار سرعت بیشتری داشته باشیم اما خبری از تعداد هسته‌های آنان به بیرون درز نکرده و احتمالاً تا زمان انتشار، باید صبر کنیم.

همانطور که می‌دانید، اپل مک‌های M4 قرار است در پاییز سال جاری، به طور دقیق‌تر در ماه اکتبر معرفی و در ماه نوامبر در دسترس کاربران قرار بگیرند. اطلاعات بیشتر از این محصولات، با نزدیک شدن به زمان عرضه، در دسترس خواهد بود.