در حال حاضر حتی آیفون 15 هم به صورت رسمی معرفی نشده اما شایعات جدیدی در مورد نسل بعدی آن به گوش می‌رسد. باید گفت که شایعات آیفون 16 بسیار هیجان انگیز به نظر می‌رسند و ظاهرا اپل قصد دارد ویژگی‌های زیادی را به نسل بعدی آیفون‌های خودش اضافه کند. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به بررسی مشخصات آیفون 16 بپردازیم.

اگر کمی به طراحی آیفون‌ها دقت کنید، متوجه می‌شوید که طراحی این دستگاه‌ها تقریبا هر دو نسل تغییر می‌کند و به همین دلیل، آیفون 16 دستگاهی خواهد بود که طراحی نسل 14 را عوض می‌کند. همچنین، برخی از ویژگی‌هایی که برای سری آیفون 15 در نظر داشتیم، اجرایی نشدند و استفاده از آن‌ها به سری آیفون 16 موکول شد. یکی از این تغییرات، استفاده از دکمه‌های حساس به فشار بود که انتظار داشتیم در سری آیفون 15 عرضه شود اما به دلیل مشکلات سخت‌افزاری، مشخص شد که سری آیفون 15 همچنان از دکمه‌های عادی استفاده خواهند کرد.

اندازه و طراحی

به تازگی شایعه جدیدی در مورد مشخصات آیفون 16 پرو منتشر شده که نشان می‌دهد اپل قصد دارد دستگاه‌هایش را کمی بزرگ‌تر کند. پیش‌بینی شده که صفحه مدل پرو از 6.1 به 6.3 اینچ و مدل پرو مکس از 6.7 به 6.9 اینچ برسد که تغییر خوبی محسوب می‌شود. البته این تغییرات فقط به دستگاه‌های پرو محدود می‌شوند و دستگاه‌های پایه از همان اندازه‌های قبلی استفاده می‌کنند.

البته دقت داشته باشید که اندازه صفحه‌های آیفون کمی از اعداد اعلام شده کمتر هستند. زیرا این دستگاه‌ها از حاشیه‌های خمیده استفاده می‌کنند و این حاشیه‌ها، کمی اندازه صفحه را کاهش می‌دهند. اما با این وجود، می‌تواند انتظار داشت که اندازه دستگاه 0.2 اینچ بیشتر شود.

ابعاد احتمالی صفحه نمایش آیفون 16 اولترا

آیفون 16 اولترا

به گفته بلومبرگ، قرار است در سری جدید آیفون شاهد عرضه یک دستگاه گران‌قیمت‌تر هم باشیم. این دستگاه که آیفون 16 اولترا نام دارد، قرار است از تکنولوژی‌های خاصی استفاده کند که آن را بسیار برای کاربران خاص می‌کند. با این وجود که مدل اولترا قرار است بهترین و گران‌ترین آیفون سری 16 باشد، هنوز مشخص نیست که این دستگاه در کنار مدل پرومکس عرضه می‌شود یا به کلی جای آن را می‌گیرد.

همچنین مشخص نیست که تفاوت‌های این دستگاه با مدل پرومکس در چه بخش‌هایی خواهد بود اما شایعاتی در این مورد وجود دارد. اگر بخواهیم حدس بزنیم، می‌توانیم به اپل واچ اولترا اشاره کنیم. این دستگاه اولین مدل اولترا محسوب می‌شود و تفاوت‌های آن با مدل عادی در سه بخش خلاصه می‌شوند. طراحی، باتری و قابلیت‌های اپل واچ اولترا بسیار بهتر از مدل‌های دیگر اپل واچ هستند و ممکن است اپل برای آیفون 16 هم همین رویکرد را در پیش بگیرد.

برخی از کاربران احتمال دادند که آیفون 16 اولترا قرار است طراحی شبیه به اپل واچ اولترا داشته باشد و برای کاربرانی ساخته شود که بیشتر وقت خود را در فضای آزاد می‌گذرانند. از طرف دیگر، کاربرانی تصور می‌کنند که مشخصات آیفون 16 اولترا قرار است بهترین تکنولوژی‌های موجود اپل را در یک بدنه شبیه به آیفون‌های دیگر جای دهد. در هر صورت، برای انتشار مشخصات بیشتر از این دستگاه باید تا زمان نزدیک‌تر شدن به رویداد آن صبر کنیم.

دکمه‌های حساس به فشار آیفون ۱۶

دکمه‌های حساس به فشار

یکی از شایعات هیجان انگیزی که در مورد سری آیفون 15 منتشر شده بود، به دکمه‌های حساس به فشار این دستگاه‌ها اشاره داشت. دکمه‌های حساس به فشار برخلاف دکمه‌های عادی، قطعات متحرکی ندارند و لرزش آن‌ها به واسطه موتور لرزش دستگاه تولید می‌شود. ممکن است این قابلیت در نگاه اول چندان هیجان انگیز به نظر نرسد، اما مزایایی که به دستگاه توسط آن اضافه می‌شود بسیار زیاد هستند.

یکی از این مزایا، کمتر شدن ورودی‌های دستگاه و قطعات متحرک آن است. این موضوع می‌تواند دستگاه را در برابر آب و گرد و غبار مقاوم‌تر کند و عمر آن را بیشتر کند. همچنین به کمک آن می‌توانید چند وظیفه را برای هر دکمه مشخص کنید تا در سطح فشار‌های متفاوت فعال شوند. البته این قابلیت به دلیل مشکلات سخت‌افزاری در سری آیفون 15 اجرایی نشد و اپل تصمیم گرفت تا در این دستگاه از همان دکمه‌های عادی استفاده کند. به همین دلیل استفاده از آن‌ها به سری آینده موکول شده است.

تراشه مودم 5G آیفون 16

مودم 5G جدید

چند سالی است که اپل روی یک مودم 5G شخصی‌سازی شده کار می‌کند. البته این مودم هنوز به صورت کامل ساخته نشده و اخبار زیادی از آن در دسترس نیست اما برخی از افشاگران اعلام کردند که این مودم حداقل در سری آیفون 16 استفاده خواهد شد. با این کار، اپل می‌تواند نیاز خودش به کوالکام را کاهش دهد و علاوه بر پردازند‌ه‌ها، مودم‌های اینترنت را هم خودش تولید کند.

البته اعلام شده بود که جابجایی از تراشه‌های کوالکام به تراشه‌های اپل حدود 3 سال طول خواهد کشید. زیرا این مودم قرار است در ابتدا فقط در یکی از دستگاه‌های این شرکت استفاده شود و پس از موفقیت، وارد سری‌های دیگر هم شود. البته اپل در نظر دارد که چیپ‌‌های بلوتوث و وای فای را هم به صورت شخصی تولید کند که می‌تواند جایگزین شرکت‌های دیگر شود.

ویژگی‌های دیگر

ویژگی‌های دیگری هم در این سری وجود دارد که در مورد حضور آن‌ها مطمئن نیستیم ولی شایعاتی در موردشان مطرح شده است. یکی از این تغییرات، انتقال سنسور‌های فیس‌آیدی به زیر صفحه نمایش است. ظاهرا اپل قصد دارد در سری آیفون 16 پرو سنسور‌های فیس آیدی را به زیر صفحه نمایش منتقل کند و فقط دوربین سلفی را روی صفحه نمایش نگه دارد.

این موضوع فضای صفحه آیفون‌ها را افزایش می‌دهد و آن‌ها را به پانچ هول دوربین مجهز می‌کند. البته شایعاتی هم وجود دارند که ظاهرا این کار تا سال 2025 به تعویق افتاده است. یکی از شایعات دیگر، استفاده از دوربین پریسکوپی است که به آیفون 16 پرو مکس محدود می‌شود. استفاده از این دوربین به دستگاه اجازه می‌دهد تا بدون افت کیفیت روی سوژه زوم کند.

البته قرار بود این ویژگی برای آیفون 15 پرو مکس استفاده شود اما مینگ چی کو اعلام کرد که اپل استفاده از آن را به سری 16 موکول کرده است. همچنین اپل قرار است امسال پورت دستگاه‌هایش را به یو اس بی C تغییر دهد که برای کاربران موضوع مهمی محسوب می‌شود و انتظار می‌رود که سری 16 هم این روند را ادامه دهند.

باید گفت که تا زمان رونمایی از سری آیفون 16 بیشتر از یک سال فاصله داریم و هنوز برای انتشار شایعات جدید، وقت زیادی وجود دارد. در نظر داشته باشید که عموما بسیاری از ویژگی‌های اعلام شده در دستگاه دیده نمی‌شوند و استفاده از آن‌ها به سال‌های آینده موکول می‌شود. به همین دلیل بهتر است تا زمان رویداد اپل برای دیدن مشخصات آیفون 16 صبر کنیم.

اخبار مرتبط: سری آیفون ۱۶ پرو با نمایشگر‌های بزرگ‌تر معرفی می‌شوند