همانطور که در اخبار قبلی گفته شد، ظاهرا در سری آیفون 15 شاهد استفاده از نام اولترا نخواهیم بود و نام این دستگاه‌ها نسبت به گذشته تغییری نخواهند کرد. البته این موضوع مانع اضافه شدن نوآوری‌ها جدید به سری آیفون 15 نمی‌شود و این دستگاه‌ها همچنان جزو بهترین پرچمداران بازار محسوب می‌شوند به همین دلیل قصد داریم در این مقاله تمامی مشخصات سری آیفون ۱۵ را که تا امروز به بیرون درز کرده با هم مرور کنیم.

البته باید گفت که طبق مشخصات فاش شده، سری آیفون 15 مثل همیشه تفاوت خاصی با نسل قبلی خود نخواهند داشت اما تغییرات ایجاد شده در این سری می‌تواند آن‌ها را به یکی از بهترین دستگاه‌های بازار تبدیل کند.

زمان عرضه آیفون 15

اپل قرار است با عرضه سری آیفون 15 به رقابت با پرچمداران دیگر بازار بپردازد. سری گوگل پیکسل 8 احتمالا در ماه اکتبر عرضه می‌شوند و تاریخ احتمالی عرضه آیفون 15 هم ماه سپتامبر اعلام شده است. اپل هرساله در این تاریخ از نسل جدید دستگاه‌های خودش رونمایی می‌کند و تاکنون خبری در مورد به تعویق افتادن این مراسم اعلام نشده است.

قیمت آیفون 15

سخنان زیادی در مورد قیمت سری آیفون 15 وجود دارد اما هیچ‌کدام از آن‌ها قطعی نیستند. برخی از منابع اعلام کردند که قیمت سری جدید قرار نیست نسبت به گذشته تغییر کند که نشان می‌دهد قیمت مدل پرومکس در حالت پایه حدود 1099 دلار خواهد بود. البته این قیمت برای مدل یک ترابایتی به 1599 دلار می‌رسد که نسبت به گذشته، بدون تغییر باقی مانده است.

از طرف دیگر، برخی از افشاگران اعلام کردند که قیمت آیفون‌های جدید ممکن است حدود 100 دلار افزایش پیدا کند که منطقی به نظر می‌رسد. اپل قرار است علاوه بر تغییرات جزئی، در این دستگاه از مواد گران‌تری مثل تیتانیوم هم استفاده کند که هزینه تولید دستگاه را بالاتر می‌برد. در حقیقت، یکی از کاربران اعلام کرده که هزینه تولید آیفون‌ها حدود 20 درصد افزایش پیدا می‌کند که کمی نگران کننده به نظر می‌رسد.

احتمالا اپل قیمت محصولات را در طی چند نسل افزایش می‌دهد تا نارضایتی کاربران را کاهش دهد. در هر صورت اگر قصد خرید آیفون 15 پرو مکس را دارید، باید بدانید که این دستگاه چندان هم ارزان نخواهد بود. اما برای اینکه ببینیم اپل چقدر قیمت محصولاتش را تغییر خواهد داد، باید تا نزدیک‌تر شدن به زمان رونمایی از دستگاه‌ها صبر کنیم.

مدل‌های آیفون 15

در سری آیفون 14 دیدیم که اپل تصمیم گرفته تا مدل مینی را با مدل پلاس جایگزین کند تا به کاربرانی که علاقه‌ای به خرید مدل‌های پرو ندارند آزادی عمل بیشتری بدهد. از آنجایی که این تصمیم با رضایت کاربران همراه بود، بعید است که اپل دوباره برای سری 15 مدل مینی را برگرداند.

با این تفسیر می‌توان گفت که سری آیفون 15 شامل چهار دستگاه آیفون 15، آیفون 15 پلاس، آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس خواهد بود. شایعاتی در مورد عرضه آیفون 15 اولترا هم شنیده شده بود که در آیفون‌ها بی‌سابقه محسوب می‌شود. اما در اخبار جدید مشخص شد که اپل قصد دارد عرضه این مدل را به سری آیفون 16 موکول کند. البته باید گفت که اپل برای افزایش تفاوت‌ها میان مدل‌های عادی و مدل‌های پرو قصد دارد تا در مدل‌های گران‌تر از صفحه نمایش‌های بزرگ‌تری استفاده کند که می‌تواند برای کاربران حرفه‌ای بسیار جذاب باشد.

البته تفاوت‌های میان مدل‌های پرو و مدل‌های پایه از این هم فراتر می‌رود. طبق افشاگری‌های انجام شده، اپل قصد دارد فقط در مدل‌های پرو از تراشه A17 و بدنه تیتانیومی استفاده کند که می‌تواند برای بسیاری از افراد جذاب باشد. همچنین اعلام شده که فقط مدل پرو مکس قرار است از دوربین پریسکوپی برخوردار باشد که می‌تواند بدون افت کیفیت در تصاویر زوم کند.

به دلیل قوانین جدید اتحادیه اروپا، اپل مجبور شده تا در تمامی دستگاه‌های خودش از پورت یو اس بی C استفاده کند و استفاده از پورت لایتنینگ را کنار بگذارد. البته اپل این کار را به روش خودش انجام داده و طبق شایعات قرار است در این دستگاه از پورت Thunderbolt 4 استفاده شود که از سرعت و توانایی بالاتری برخوردار است.

طراحی صفحه نمایش آیفون 15

طراحی سری آیفون 15

اپل عادت ندارد طراحی دستگاه‌هایش را به طور ناگهانی تغییر دهد و این موضوع برای آیفون 15 هم صدق می‌کند. برخی از شایعات اعلام کردند که ممکن است اپل مثل سری آیفون 11، لبه‌های صفحه نمایش سری آیفون 15 را هم کمی خمیده کند اما منابع موثقی می‌گویند که این پنل دست نخورده و تخت باقی می‌ماند. البته در هر صورت، تایید شده که حاشیه‌های این پنل نسبت به قبل کمی نازک‌تر می‌شود که می‌تواند باعث کوچک‌تر شدن بدنه دستگاه شود.

بخش دیگری که قرار است در سری آیفون 15 تغییر کند، ماژول دوربین آن است. در رندر‌های منتشر شده مشخص شد که این ماژول مثل همیشه نسبت به آیفون قبلی بزرگ‌تر شده است. البته این تفاوت نسبت به گذشته بیشتر است و حالا، ماژول دوربین آیفون 15 پرو بزرگ‌تر و ضخیم‌تر از قبل شده و این تغییر به وضوح قابل مشاهده است.

برخی رندر‌ها نشان دادند که اندازه هر لنز در این ماژول نسبت به گذشته تقریبا دو برابر شده است. البته نکته جالب اینجاست که لنز‌های مدل پرو مکس نسبت به گذشته کمی کوچک‌تر شده‌اند. برخی از افراد اعلام کردند که این کاهش برجستگی لنز به دلیل افزایش ضخامت دستگاه صورت گرفته و برخی از منابع دیگر اعلام کردند که این اتفاق به دلیل استفاده از لنز پریسکوپی رخ داده که بخش عمده سخت‌افزار آن در دستگاه وجود دارد.

خبر خوب این است که در مشخصات آیفون 15 مشخص شد که همه دستگاه‌های این سری قرار است از داینامیک آیلند اپل برخوردار باشند. این موضوع اپل را وادار می‌کند تا نرم‌افزار دستگاه‌هایش را برای این موضوع قوی‌تر کند و در عین حال، امکانات بیشتری را به داینامیک آیلند اضافه کند. البته باید بدانید که نرخ بروزرسانی بالا همچنان فقط برای آیفون‌های پرو عرضه می‌شوند و آیفون‌های ارزان‌تر همچنان از نرخ بروزرسانی 60 هرتزی استفاده می‌کنند.

در حقیقت طبق افشاگری راس یانگ، استفاده آیفون‌های ارزان‌تر از صفحه نمایش LTPO حداقل تا سال 2025 طول می‌کشد. رندر‌های آیفون 15 پرو مکس نشان می‌دهند که این دستگاه نسبت به آیفون 14 پرو مکس کمی ضخیم‌تر شده اما به دلیل استفاده از حاشیه‌های کوچک‌تر در صفحه نمایش، اندازه کلی فریم کمی کوچک‌تر شده است. البته بزرگ‌تر شدن ماژول و لنز‌های دوربین هم به وضوح در این رندر‌ها قابل مشاهده است.

در کل باید گفت که تغییرات زیادی در طراحی و فریم آیفون 15 مشاهده نمی‌شود اما این تغییرات در حدی هستند که باعث می‌شوند برای آیفون‌های جدید نتوانید از قاب سری آیفون 14 استفاده کنید. البته این موضوع شامل لوازم جانبی هم می‌شود زیرا آیفون‌های جدید به جای پورت لایتنینگ از یو اس بی C استفاده می‌کنند و شما برای آن‌ها نیاز به خرید کابل‌های جدید دارید.

طراحی دکمه اکشن آیفون 15

دکمه اکشن آیفون 15

در ابتدا اعلام شد که قرار است اپل تمامی دکمه‌های دستگاه‌هایش را به دکمه‌های حساس به فشار تغییر دهد که خبر جذابی به نظر می‌رسید. اما بعدا تمامی این افشاگران اعلام کردند که اپل به دلایل سخت‌افزاری و پیچیدگی طراحی قصد دارد از همان دکمه‌های عادی در سری آیفون 15 استفاده کند. این موضوع کمی ناامید کننده به نظر می‌رسد زیرا دکمه‌های حساس به فشار می‌توانند دستگاه‌ را مقاوم‌تر کنند و در عین حال، کارایی آن را بیشتر کنند.

حالا اعلام شده که این نوع از دکمه‌ها قرار است در سری آیفون 16 استفاده شوند اما به جای آن، اپل تصمیم گرفته تا در دکمه بی‌صدا کردن آیفون‌ها کمی تجدید نظر کند. حالا شایعاتی بر مبنای استفاده از دکمه اکشن به جای سوئیچ بی‌صدا کردن وجود دارد. این دکمه جدید خاصیتی شبیه به اپل واچ اولترا دارد و می‌تواند چند کار را به صورت همزمان انجام دهد. البته این دکمه فقط در مدل‌های پرو دیده می‌شود و برخی رندر‌ها نشان دادند که این موضوع قطعی است.

رنگ‌های آیفون ۱۵

تاکنون شایعات زیادی در مورد رنگ‌های سری آیفون 15 منتشر شده که هرکدام به رنگ خاصی برای این دستگاه اشاره می‌کنند. اما یکی از عمومی‌ترین آن‌ها، رنگ قرمز تیره است که ظاهرا رنگ خاص سری آیفون 15 پرو خواهد بود. البته در همان گزارش اعلام شد که ظاهرا اپل رنگ‌های آبی روشن و صورتی را هم برای مدل‌های پایه آیفون 15 در نظر دارد. یک خبر در ویبو هم اعلام کرد که اپل رنگ سبز را هم برای این سری در نظر دارد.

شخصی در گذشته اعلام کرد که اپل قصد دارد آیفون 14 را با رنگ زرد معرفی کند که درست بود. حالا همان شخص ادعا می‌کند که اپل قصد دارد شیشه‌های پشتی آیفون‌های ارزان‌تر را هم با پوشش مات تولید کند. پوشش مات تاکنون فقط برای سری‌های پرو استفاده شده و مدل‌های پایه از پنل‌های براق استفاده می‌کردند.

طراحی و جزئیات دوربین آیفون 15

دوربین‌های آیفون 15

برخی از شایعات منتشر شده در مورد دوربین‌های سری آیفون 15 اعلام کردند که اپل پس از عرضه دوربین 48 مگاپیکسلی در مدل‌های پرو، قصد دارد امسال دوربین پریسکوپی را به این سری بیاورد. این دوربین به آیفون 15 پرو مکس کمک می‌کند تا بتواند بدون افت کیفیت، تصاویر زوم شده را ثبت کند. همچنین اعلام شده که لنز‌های دوربین در این دستگاه‌ها قرار است کمی تغییر کنند تا کیفیت تصاویر و ویدیو‌ها افزایش پیدا کند.

برخی از شایعات دیگر اعلام کردند که اپل قصد دارد حتی در مدل‌های پایه آیفون هم از سنسور 48 مگاپیکسلی در دوربین اصلی استفاده کند. البته خیلی سریع خوشحال نشوید، زیرا احتمال این اتفاق کم است و با این وجود، اعلام شده که سنسور 48 مگاپیکسلی این دوربین‌ها قرار است از سنسور 48 مگاپیکسلی آيفون 14 پرو کمی ضعیف‌تر باشد. اما با این وجود، این تغییر یک ارتقا بزرگ نسبت به دوربین 12 مگاپیکسلی آیفون 14 محسوب می‌شود.

یکی از افشاگران اعلام کرده که سنسور استفاده شده در سری آیفون 15 پرو قرار است اندازه‌ای نزدیک به یک اینچ داشته باشد که آن را به رقابت با دستگاه‌های اندرویدی برمی‌گرداند. این سنسور توسط سونی ساخته شده و اپل تغییراتی را در آن ایجاد کرده تا عملکرد آن را بهتر کند. ظاهرا اپل قصد دارد در این سری هم تغییراتی را بین مدل پرو و پرومکس به وجود بیاورد تا کاربران حرفه‌ای‌تر را به خرید آیفون گران‌تر ترغیب کند.

همچنین مشخص شد که اپل با تولید کنندگان سنسور LiDAR صحبت کرده تا بتواند این سنسور را در دستگاه‌های بعدی کمی ارتقا دهد. این ارتقا می‌تواند مربوط به مصرف انرژی آن‌ها باشد یا عملکرد آن‌ها را در برخی سناریو‌ها بهبود دهد.

صفحه نمایش آیفون 15

احتمال می‌رود که سری آیفون 15 از همان اندازه‌های موجود در سری 14 استفاده کند. این به معنای عرضه این سری در دو اندازه 6.1 و 6.7 اینچی است اما برخی از افشاگران اعلام کردند که ممکن است اپل اندازه آیفون پایه را به 6.2 اینچ هم برساند. اما در این نسل شاهد حذف شدن ناچ از صفحه نمایش آیفون‌های پایه هستیم زیرا قرار است داینامیک آیلند جایگزین آن شود.

البته شایعه شده که صفحه نمایش‌های جدید قرار است لبه‌های خمیده داشته باشند که می‌تواند به بهتر شدن تجربه کاربر کمک کنند. همچنین گفته شده که سقف روشنایی صفحه نمایش مدل‌های پرو قرار است از 2000 نیت به 2500 نیت ارتقا پیدا کنند که باعث می‌شود در رقابت با بهترین دستگاه‌های اندرویدی قرار بگیرند.

یکی از افشاگران در توییتر اعلام کرد که اپل قرار است چیپ صفحه نمایش آیفون‌های جدید را تغییر دهد که باعث اشغال فضای کمتر و کاهش مصرف انرژی آن می‌شود. این موضوع می‌تواند عمر دستگاه‌های سری 15 را بدون نیاز به افزایش ظرفیت باتری بیشتر کند. متاسفانه باید بگوییم که آیفون‌های پایه با وجود قیمت بالا، همچنان از صفحه نمایش‌های 60 هرتزی استفاده می‌کنند.

باید در نظر داشته باشید که هر دستگاه دیگری در این بازه قیمتی از صفحه نمایش 90 هرتزی یا بالاتر استفاده می‌کند. همچنین شایعه شده بود که اپل قرار است در دستگاه‌های خود از صفحه‌های مینی ال‌ای‌دی استفاده کند اما حالا مشخص شده که این اتفاق حداقل در چند سال آینده رخ نمی‌دهد و اپل واچ اولترا اولین دستگاهی خواهد بود که از این نوع پنل استفاده می‌کند.

سری آیفون 15 پرو بل تراشه A17

مشخصات احتمالی آیفون ۱۵

هنوز برای صحبت در مورد مشخصات آیفون 15 به صورت قاطعانه کمی زود است ولی با این وجود، شایعاتی در این مورد منتشر شده است. یکی از مواردی که می‌توان با قطعیت در مورد آن صحبت کرد، عرضه آیفون‌های 15 پرو با تراشه A17 است. این تراشه، آخرین تراشه اپل محسوب می‌شود که فقط در مدل‌های پرو استفاده می‌شود و آیفون‌های پایه باید از همان تراشه A16 سال گذشته استفاده کنند.

برخی از منابع دیگر اعلام کردند که مقدار رم آیفون‌‌های پرو قرار است به 8 گیگابایت افزایش پیدا کند که خبر خوبی محسوب می‌شود. زیرا دستگاه‌های اپل تاکنون از 6 گیگابایت رم استفاده می‌کردند و نیاز به استفاده از رم بیشتر در آن‌ها دیده می‌شد. البته باید گفت که این افزایش رم به آیفون‌های پرو محدود می‌شود و آیفون‌های پایه از همان 6 گیگابایت رم استفاده می‌کنند.

البته هیچکدام از این موضوعات، قدرت آیفون 15 را به ما نشان نمی‌دهند ولی می‌توان گفت که ارتقا‌هایی در این تراشه به وجود آمده است. طبق اطلاعات منتشر شده، تراشه آیفون‌های پرو قرار است برپایه معماری 3 نانومتری تولید شوند که قدرت آن‌ها را بیشتر، و مصرف انرژی آن‌ها را کمتر می‌کند. این ارتقا عمر باتری به کمک پردازنده حتی ممکن است تا 35 درصد نسبت به نسل قبلی بهتر شود.

شایعه شده بود که اپل قصد دارد مودم‌های اینترنت دستگاه‌هایش را تولید کند و استفاده از مودم‌های کوالکام را کنار بگذارد. اما ظاهرا این اتفاق قرار نیست در سری 15 رخ دهد و استفاده از این مودم‌ها به سری آیفون 16 موکول شده است. همچنین اعلام شده بود که توان شارژ آیفون‌های پرو ممکن است از 20 به 27 وات برسد که ارتقا کوچکی به نظر می‌رسد اما می‌تواند روی استفاده از دستگاه تاثیر زیادی داشته باشد.

شایعات زیادی در مورد مشخصات آیفون 15 منتشر شده اما تا زمان نزدیک‌تر شدن به رونمایی از این دستگاه‌ها، نمی‌توان در مورد هیچ‌کدام از آن‌ها با قطعیت صحبت کرد. به همین دلیل ما در این مقاله تقریبا تمامی شایعات را مطرح کردیم و با انتشار اخبار جدید، آن‌ها را اضافه می‌کنیم.

نظر شما در مورد آیفون 15 و مشخصات آن چیست؟ آیا این سری از آیفون‌ها ارزش خرید دارند؟ نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

اخبار مرتبط: هرآنچه در مورد مشخصات آیفون 16 می‌دانیم