همان‌طور که می‌دانید، مراسم WWDC اپل قرار است در 15 خرداد ماه برگزار شود و در آن شاهد معرفی جدیدترین سخت‌افزار‌ها و نرم‌افزار‌ها از شرکت اپل خواهیم بود. یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در این رویداد، از نسل جدید رابط کاربری آیفون، یعنی iOS 17 خواهد بود. به دلیل انتشار اخبار و شایعات فراوان در مورد این رابط، ما در این مقاله تمامی مشخصات iOS 17 را که تاکنون منتشر شده، جمع آوری کرده‌ایم.

زمان رونمایی iOS 17

طبق روال هرساله، اپل قرار است نسخه جدید رابط کاربری آیفون را در مراسم WWDC معرفی کند. این رابط در WWDC 2023 در 15 خرداد ماه عرضه می‌شود اما قرار است در کنار آن شاهد عرضه رابط‌های جدید برای محصولات دیگر اپل هم باشیم. رابط‌های دیگر شامل رابط کاربری آیپد، مک، اپل تی‌وی و اپل واچ می‌شود که هرکدام از آن‌ها می‌توانند عملکرد دستگاه‌ها را بهتر کنند یا ویژگی‌های جدیدی را به آن‌ها اضافه کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این رویداد، شما می‌توانید به خبر هرآنچه در مورد رویداد WWDC می‌دانیم مراجعه کنید. تاریخ و زمان برگزاری این رویداد به طور رسمی تایید شده و می‌توانیم منتظر عرضه نسل جدید نرم‌افزار‌های اپل باشیم. همیشه بعد از برگزاری رویداد، اپل نسخه بتا رابط‌هایش را برای کاربران بتا عرضه می‌کند. نصب این نسخه در سال‌های گذشته ساده و آسان بود اما حالا قوانینی به وجود آمده که مانع نصب آن توسط کاربران ساده می‌شود.

در عوض اپل یک حق اشتراک را تعریف کرده که در آن شما باید با پرداخت هزینه وارد برنامه بتا شوید و به‌روزرسانی‌های آن را دریافت کنید. البته هنوز هم سایت‌هایی وجود دارند که نسخه‌های بتا را به صورت غیر قانونی منتشر می‌کنند اما کاربردی بودن آن‌ها یا نحوه پیگیری کاربران توسط اپل هنوز مشخص نیست. نسخه عمومی این رابط هم قرار است در ماه سپتامبر در کنار آیفون‌های سری 15 برای تمامی کاربران عرضه شود.

به‌روز‌رسانی iOS 17 در تنظیمات آیفون

قابلیت‌های جدید iOS 17

عموما شایعات سخت‌افزار جدید اپل ماه‌ها قبل از عرضه رسمی منتشر می‌شوند و بخش زیادی از اطلاعات آن‌ها را فاش می‌کنند اما این موضوع در بخش نرم‌افزاری کمی متفاوت است. شایعات نرم‌افزاری عموما دیر‌تر و جزئی‌تر منتشر می‌شوند و اطلاعات زیادی را در اختیار ما نمی‌گذارند. علت این موضوع آن است که اپل برای تولید سخت‌افزار باید از شرکت‌های متعددی کمک بگیرد و برخی از کارکنان این شرکت‌ها اطلاعات مربوط را منتشر می‌کنند.

اما تولید و توسعه نرم‌افزار فقط در داخل شرکت اپل انجام می‌شود و فقط تعداد کمی از افراد در جریان جزئیات آن قرار می‌گیرند. نقشه‌های توسعه نرم‌افزاری هم به خوبی مدیریت می‌‌شوند و اطلاعاتی از آن‌ها منتشر نمی‌شود. با این وجود، هنوز هم اطلاعاتی در مورد این رابط منتشر شده و حدس‌ و گمان‌هایی هم در مورد ویژگی‌های آن وجود دارد.

این‌طور که تاکنون مشخص شده، iOS 17 در حقیقت بروزرسانی است که ویژگی‌های کاربردی و جزئی را به دستگاه اضافه می‌کند اما موضوع شاخصی در آن وجود ندارد. بلومبرگ اعلام کرده که در حقیقت می‌توان عدم پیشرفت مشخصات iOS 17 را هدست واقعیت مجازی اپل دانست. ظاهرا اپل بخش عمده‌ای از افراد و امکاناتش را به توسعه این دستگاه و رابط آن اختصاص داده و دیگر تمرکزی روی نسل جدید نرم‌افزار آیفون نداشته است.

این هدست ممکن است در مراسم WWDC به صورت رسمی معرفی شود. البته تصور نکنید که مشخصات iOS 17 بدون تغییر باقی مانده‌اند، بلکه با وجود کمبود نیرو همچنان اپل این نرم‌افزار را کمی بهبود داده و امکاناتی را به آن اضافه کرده است. این نسخه ظاهرا با اسم رمز Dawn شناخته می‌شود

البته بلومبرگ اعلام کرد که این موضوع در برنامه اپل نبوده و در حقیقت، بهبود‌ها و ویژگی‌های زیادی برای این رابط در نظر گرفته شده بود. اما این موضوع با حضور هدست اپل تغییر کرده و اپل تمرکز خود را بر آن بخش گذاشته است.

کنترل سنتر iOS 17 دوباره طراحی شد

طراحی جدید کنترل سنتر

با در نظر داشتن این موضوع، باید گفت که طبق اخبار بلومبرگ اپل قصد دارد برخی از ویژگی‌های درخواست شده توسط کاربران را در این نسخه عرضه کند. برخی از این شایعات اعلام کردند که یکی از عمده‌ترین این تغییرات، طراحی مجدد کنترل سنتر اپل خواهد بود.

این بخش از رابط کاربری اپل از زمان عرضه آیفون X هیچ تغییری نکرده و گزینه‌ای به آن اضافه نشده است. طبق این شایعه، اپل برای ایجاد تغییرات اساسی در بخش کنترل سنتر برنامه ریزی کرده است. در حال حاضر، کنترل سنتر از بخش سمت راست بالای صفحه نمایش قابل دسترسی است و شما می‌توانید به میان‌بر‌ها و تنظیمات کوچکی دسترسی داشته باشید.

همچنین در این بخش شما می‌توانید موسیقی در حال پخش را کنترل کنید و نور صفحه یا صدا را تنظیم کنید. قابلیت‌های ارائه شده در این تنظیمات با نام Tiles شناخته می‌شوند و شما می‌توانید آن‌ها را بسته به اولویت‌هایتان افزایش یا کاهش دهید.

برنامه جدید ژورنال iOS 17

برنامه ژورنال

طبق اخبار وال‌استریت ژورنال، iOS 17 قرار است برنامه جدیدی به نام ژورنال را در خود جای دهد. این برنامه در حقیقت محتوای ارائه شده در چند برنامه دیگر را ترکیب می‌کند که حتی شامل برنامه Find My هم می‌شود. بلومبرگ هم اعلام کرده که برنامه ژورنال در حقیقت قرار است از همان قابلیت‌های برنامه Find My به روش جدیدی استفاده کند تا شما بتوانید تعامل بیشتری با دوستانتان داشته باشید یا وسایلتان را راحت‌تر پیدا کنید.

مارک گورمن اعلام کرد که برنامه Wallet و Find My هم قرار است امسال بروزرسانی‌هایی را دریافت کنند. البته ویژگی‌های جدید در این بروزرسانی‌ها هنوز مشخص نیست ولی گورمن اعلام کرده که قرار است این برنامه‌ها، چند ویژگی جدید را دریافت کنند و رابط آن‌ها بهتر شود.

ویژگی‌های جدید سلامت در iOS 17

ویژگی‌های سلامتی

شایعاتی هم در مورد برنامه Health در مشخصات iOS 17 منتشر شده که به اضافه شدن قابلیت‌های جدیدی اشاره دارند. ظاهرا اپل قصد دارد ویژگی‌های ثبت حالات و احساسات را به این برنامه اضافه کند که در گذشته شاهد آن‌ها نبودیم. بلومبرگ اعلام کرده که این ویژگی در طول روز از کاربران سوالاتی می‌پرسد و پاسخ‌های آنان را ثبت می‌کند.

این نتایج در برنامه نشان داده می‌شوند و سپس دستگاه می‌سنجد که احساسات کاربران در طول زمان چگونه تغییر می‌کند. البته این قابلیت به همین جا ختم نمی‌شود و اپل برنامه‌های زیادی برای آن دارد. این بخش در آینده قرار است از الگوریتم‌هایی استفاده کند تا حال کاربران را بسته به لحن صحبت، کلماتی که تایپ کرده‌اند و اطلاعاتی از دستگاه‌های مختلف بسنجد و این کار را تماما اتومات کند.

طبق گفته‌های گورمن، قرار است ویژگی‌هایی هم برای افرادی که از عینک استفاده می‌کنند به این برنامه اضافه شود. علاوه بر این، ظاهرا قرار است برای اولین بار شاهد ورود برنامه Health به آیپدها هم باشیم. این برنامه تاکنون فقط در آیفون‌ها وجود داشت و کاربران آیپد از آن محروم بودند.

استفاده از فروشگاه‌های سوم شخص

به دلیل محدودیت‌های جدید از سوی اتحادیه اروپا برای اپل، قرار است سیاست‌های این شرکت کمی دچار تغییر شوند. یکی از این قوانین در مورد محدودیت نصب برنامه به اپ استور بوده و به اپل اعلام شده که باید تا قبل از سال جدید میلادی این موضوع را تغییر دهد. به همین دلیل قرار است در iOS 17 شاهد تغییر سیاست اپل در مورد نصب برنامه‌های جدید باشیم.

این ویژگی ظاهرا قرار است به کاربران اجازه دهد تا بتوانند مثل دستگاه‌های اندروید، از فروشگاه‌های سوم شخص هم برنامه دانلود کنند اما خیلی سریع خوشحال نشوید. ظاهرا اپل برنامه‌ریزی کرده تا این ویژگی تحت نظارت خودش گسترش یابد و از قوانین اپل استور پیروی کند که می‌تواند کار را کمی سخت کند. همچنین ظاهرا قرار است اپل از برنامه‌نویسان برای انتشار برنامه‌هایشان هزینه‌ای را دریافت کند.

باید بدانید که این ویژگی به دلیل محدودیت‌های به وجود آمده از سوی اتحادیه اروپا اضافه شده و اپل این کار را انجام نداده است. به همین دلیل، استفاده از فروشگاه‌های سوم شخص فقط به دستگاه‌های موجود در اروپا محدود می‌شود و بقیه کاربران نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

دستگاه‌هایی که iOS 17 را دریافت نمی‌کنند

دستگاه‌هایی که آپدیت iOS 17 را دریافت می‌کنند

هنوز در میان شایعات منتشر شده در رابطه با دستگاه‌های پشتیبان نسل جدید نرم‌افزار اپل اختلافاتی وجود دارد اما بسته به روند همیشگی اپل، می‌توان برداشت‌هایی در این مورد داشت. موثق‌ترین شایعه اعلام کرده که اپل قرار است در نسل جدید نرم‌افزارش، پشتیبانی از دستگاه‌های زیر را کنار بگذارد:

  • سری آیفون 8
  • آیفون X
  • آیپد نسل پنجم
  • نسل اول آیپد پرو 9.7 و 12.9 اینچی

البته مدت کوتاهی بعد از انتشار این خبر، منبع آن اعلام کرد که تمامی دستگاه‌هایی که iOS 16 را دریافت کردند، iOS 17 را نیز دریافت خواهند کرد. این منبع هنوز سابقه زیادی در فضای مجازی ندارد و باید برای اثبات مطالب او باید کمی صبر کنیم.

جمع‌بندی

با نزدیک‌تر شدن به زمان رویداد WWDC، شایعات زیادی در مورد آن منتشر می‌شوند و کم کم می‌توانیم مطمئن شویم که اپل قصد دارد چه کار‌هایی را در این رویداد انجام دهد. به همین در این مقاله تمامی شایعات را در رابطه با مشخصات iOS 17 که نسل جدید نرم‌افزار آیفون‌ها محسوب می‌شود، جمع‌آوری کرده‌ایم اما برای انتشار مطالب دقیق‌تر باید تا زمان نزدیک‌تر شدن به رویداد صبر کنیم.

  • این مطلب با انتشار شایعات جدید به‌روزرسانی می‌شود

نظر شما در مورد رابط کاربری جدید اپل چیست؟ آیا این رابط می‌تواند جایگزین نسل قبلی شود یا اپل باید ویژگی‌های بیشتری را به آن اضافه کند؟ نظراتتان را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

اخبار مرتبط: هرآنچه از مراسم WWDC 2023 انتظار داریم