سامسونگ هرساله نسل جدیدی از تبلت‌های پرچمدارش را رونمایی می‌کند تا بتواند با آیپد پرو اپل رقابت کند، به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به بررسی مشخصات سری تب اس 9 بپردازیم.

سری تب اس 9 قرار است پرچمداران بعدی از سری تبلت‌های سامسونگ باشند و تاکنون بخش عمده‌ای از مشخصات آن‌ها فاش شده است. در سال گذشته شاهد عرضه سری گلکسی تب اس 8 از سامسونگ بودیم که برای اولین بار، یک مدل اولترا را هم به همراه داشت و بسیار به جایگزینی آیپد‌های اپل نزدیک شد. به همین دلیل، امسال انتظارات از سری تبلت‌های جدید سامسونگ بالاتر رفته و کاربران انتظار دارند این شرکت تبلت‌های جدیدش را با نوآوری‌های جذابی به بازار عرضه کند.

زمان عرضه و قیمت سری تب اس 9

طبق شایعات، سامسونگ امسال هم قصد دارد سه دستگاه را در این سری عرضه کند که می‌تواند آن‌ها را در رقابت بهترین تبلت‌های بازار نگه دارد. این سه مدل شامل مدل پایه، مدل پلاس و مدل اولترا می‌شوند که هر سه از ارتباطات 5G پشتیبانی می‌کنند. در سال گذشته، تبلت‌های سری اس 8 به همراه سری پرچمدار S22 عرضه شد که مراسم آنپکد سامسونگ را بسیار هیجان انگیز‌تر کرد.

اما امسال شاهد عرضه این سری در کنار دستگاه‌های سری S23 نبودیم و حالا انتظار می‌رود که سامسونگ آن‌ها را در مراسم بعدی خود معرفی کند. در حقیقت سامسونگ امسال قصد دارد این تبلت‌ها را در کنار سری جدید دستگاه‌های تاشو خود عرضه کند و مراسم آنپکد 2023 را بزرگ‌تر کند. البته یکی از افشاگران اعلام کرد که سامسونگ می‌توانست این تبلت‌ها را در کنار سری S23 عرضه کند اما تصمیم گرفت تا این کار را به تعویق بیندازد.

البته دلیل انجام این کار، مشکلات بازار اقتصادی و کاهش تقاضا برای دستگاه‌های الکترونیکی اعلام شده بود. از آن‌جایی که تاریخ برگزاری مراسم بعدی سامسونگ، چهارم مرداد ماه اعلام شده است، انتظار داریم که این سری به زودی وارد بازار شوند، البته در صورت معرفی نشدن سری تب اس 9 در مراسم آنپکد 2023، مشخص نیست که سامسونگ قصد دارد با این سری چه کاری را انجام دهد. مراسم آنپکد قرار است در شهر سئول برگزار شود و سامسونگ شهر سئول را برای آن انتخاب کرده است. 

طراحی صفحه نمایش سری گلکسی تب S9 سامسونگ

طراحی سری تب اس 9

تا مدتی پیش، طراحی سری تب اس 9 نامشخص بود اما به تازگی، رندر‌هایی از این دستگاه منتشر شده که تغییراتی را در بدنه به ما نشان می‌دهد. با توجه به تصاویر که از گلکسی تب اس 9 پلاس منتشر شده، باید گفت که بخش‌های عمده‌ای از طراحی این دستگاه، مشابه سری 8 هستند. یکی از بزرگ‌ترین تغییراتی که در سری جدید تبلت‌های سامسونگ دیده می‌شود، ماژول دوربین آن‌ها است.

طراحی ماژول نسبت به گذشته تغییر کرده و دیگر دو دوربین دستگاه در یک ماژول بیضی شکل قرار ندارند. دوربین‌های دستگاه حالا شباهت زیادی به دوربین گوشی‌های جدید سامسونگ دارند و لنز‌های آن به صورت تکی از قاب پشتی خارج شده‌اند. این تغییر طراحی دستگاه را بهتر کرده و ظاهر مدرن‌تری به آن بخشیده است. کمی بعد‌تر هم جزئیاتی از گلکسی تب اس 9 اولترا منتشر شد که شباهت آن به نسخه پلاس را تایید می‌کرد.

نمی‌توان این موضوع را خوب یا بد دانست ولی باید بدانید که طراحی مدل اولترا هم نسبت به گذشته چندان تغییر نکرده و این تغییرات به دوربین‌های آن محدود می‌شود. در مدل اولترا، این موضوع به معنای ادامه استفاده از ناچ در قسمت بالای صفحه است که ممکن است برای برخی از کاربران خوشایند نباشد. باید گفت که ناچ این دستگاه در ابعاد صفحه 14.6 اینچی آن، چندان قابل مشاهده نیست و پس از استفاده، ممکن است از دید شما خارج شود.

برای مدتی طولانی، خبری از مدل پایه گلکسی تب اس 9 اولترا نبود اما بعد از گذشت چند روز، رندر‌های این دستگاه هم منتشر شد که تفاوت‌های آن با دو مدل دیگر را نشان می‌داد. مدل پایه از حاشیه‌های بزرگ‌تری در صفحه نمایش خود برخوردار است و قاب پشتی آن هم فقط یک دوربین دارد. 

طراحی جلو و پشت گلکسی تب سری S9 سامسونگ

مشخصات و ویژگی‌های سری تب اس 9

در طی یکی از افشاگری‌های اخیر، اعلام شده که سامسونگ قصد دارد گواهی IP67 را به تبلت‌هایش اضافه کند. این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا تبلت‌های سامسونگ تاکنون از این قابلیت برخوردار نبودند و این موضوع می‌تواند آن‌ها را از آیپد‌های اپل متمایز کند. استفاده از این گواهی نشان می‌دهد که تبلت‌های سری 9 می‌توانند تا عمق 1 متر به مدت 1 ساعت در برابر آب و گرد و خاک مقاومت کنند.

قلم این سری گواهی FCC خود را در ماه آوریل دریافت کرد که نشان می‌دهد سامسونگ همچنان قصد دارد از قلم اس پن در دستگاه‌های خود استفاده کند. البته این گواهی نشان داد که اس پن جدید می‌تواند مصرف انرژی کمتری داشته باشد و با سرعت بیشتری شارژ شود. مانند نسل‌های قبلی، قلم می‌تواند به صورت مغناطیسی به پشت دستگاه متصل و شارژ شود.

افشاگری در توییتر اعلام کرد که نسل جدید تبلت‌های سامسونگ قرار است از همان تراشه موجود در دستگاه‌های سری اس 23 استفاده کنند. این تراشه در حقیقت نسخه ارتقا یافته تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 است که فرکانس پردازنده و گرافیک آن نسبت به نسخه عادی بهبود یافته است. این افزایش چندان چشمگیر نیست اما آن را بالاتر از نسخه عادی قرار می‌دهد و توانایی سیستم خنک کننده آن را بهبود می‌بخشد. 

طبق اطلاعات منتشر شده، باتری این دستگاه قرار است اندازه کمتری نسبت به گذشته داشته باشد. در تب اس 8 اولترا از یک باتری 11220 میلی‌آمپری استفاده شده بود که عملکرد بسیار خوبی داشت و می‌توانست صفحه نمایش 14.6 اینچی دستگاه را برای مدتی طولانی روشن نگه دارد. حالا ظاهرا این عدد به 10880 میلی‌آمپر کاهش یافته که تغییر کوچکی محسوب می‌شود اما باید بدانید که باتری این دستگاه همچنان از باتری 10758 میلی‌آمپری آیپد پرو اپل بزرگ‌تر است.

البته کاهش اندازه باتری با در نظر گرفتن کاهش مصرف پردازنده نسبت به گذشته، قابل جبران است. آیس یونیورس در یکی از افشاگری‌هایش اعلام کرد که مدل اولترا قرار است از یک صفحه نمایش 14.6 اینچی استفاده کند که رزولوشن 2960×1848 پیکسلی و نرخ بروزرسانی 120 هرتزی دارد. البته برخلاف شایعه قبلی، این‌بار اعلام شد که اندازه باتری این تبلت قرار است نسبت به گذشته ثابت بماند و از همان شارژر 45 واتی استفاده کند.

در این خبر به رم 16 گیگابایت رم LPDDR5X و حافظه 128، 256 و 512 گیگابایتی هم اشاره شده است. البته باید بدانید که مدل 128 با 8 گیگابایت رم، مدل 256 با 12 گیگابایت رم و مدل 512 با 16 گیگابایت رم عرضه می‌شود و راهی برای تغییر آن‌ها وجود ندارد. همچنین فقط مدل‌های 256 و 512 گیگابایتی از حافظه UFS 4.0 استفاده می‌کنند و مدل پایه قرار است با حافظه قدیمی‌تر عرضه شود. 

صفحه نمایش سامسونگ گلکسی تب S9 اولترا

ابعاد مدل اولترا 208.6×326.4×5.5 میلی‌متر اعلام شده و وزن آن هم 737 گرم است. دو مدل پلاس و اولترا در گواهی TUV ثبت شده‌اند که استفاده آن‌ها از شارژر 45 واتی را تایید می‌کند. مدل پایه در این استاندارد دیده نشده اما همچنان احتمال دارد که سامسونگ شارژر 45 واتی را برای آن در نظر بگیرد. حالا نوبت آن رسیده که به سراغ مدل پلاس برویم. این مدل از یک صفحه نمایش 12.4 اینچی با رزولوشن 1752×2800 پیکسلی استفاده می‌کند و اندازه 285.4×185.4×5.6 میلی‌متری دارد.

مدل پلاس هم مثل اولترا از دو دوربین در قاب پشتی و دو دوربین در بالای صفحه نمایش استفاده می‌کند. دوربین دوم سلفی احتمالا برای ثبت تصاویر زاویه باز و جلسات ویدیویی استفاده خواهد شد. در میان دیگر مشخصات این دستگاه هم می‌توان به پشتیبانی از قلم اس پن و حسگر اثر‌انگشت اپتیکال در زیر صفحه نمایش اشاره کرد. 

اما مدل پایه قرار است برای اولین بار در چند سال گذشته از یک صفحه نمایش اولد استفاده کند. این موضوع می‌تواند برای خریدارانی که به دنبال مدل پایه تب اس 9 هستند بسیار خوشحال کننده باشد زیرا مدل‌های پایه در چند سال گذشته از پنل‌های LCD در بخش جلویی استفاده می‌کردند. این پنل قرار است مثل سال‌های گذشته، اندازه 11 اینچی داشته باشد.

تاکنون اخبار و شایعات متعددی در مورد تبلت‌های بعدی سامسونگ منتشر شده که می‌توانند به ما کمک کنند تا از مشخصات این دستگاه‌ها مطلع شویم. اما همچنان باید بدانید که هیچ‌کدام از این مشخصات به صورت رسمی تایید نشده‌اند و ممکن است بسیاری از آن‌ها تا زمان عرضه رسمی تغییر کنند.

نظر شما در موردمشخصات سری تب اس 9 چیست؟ آیا این دستگاه‌‌ها می‌توانند جایگزین خوبی برای سری تب اس 8 محسوب شوند؟ نظراتتان را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

اخبار مرتبط: هر آنچه در مورد مشخصات گلکسی زد فولد ۵ می‌دانیم