اپل تا دو هفته آینده از اپل واچ سری 10 یا همان اپل واچ X رونمایی می‌کند که دهمین سالگرد حضور این کمپانی در بازار ساعت‌های هوشمند را رقم می‌زند. براین اساس شایعاتی درباره سری جدید ساعت‌های هوشمند اپل منتشر شده است.

اگرچه انتظار می‌رفت اپل واچ X با ویژگی‌های نوآورانه‌ای همراه باشد، اما شایعات اخیر حاکی از آن است که اپل واچ جدید، همانند سری 9، تنها یک به‌روزرسانی جزئی خواهد بود و خبری از جشن بزرگ دهمین سالگرد نخواهد بود. در ادامه، تمامی اطلاعات موجود درباره این محصول، شامل مشخصات فنی، تاریخ عرضه، قیمت، واچ او اس 11 و سایر جزئیات را بررسی خواهیم کرد.

اپل واچ سری 10 یا X؟ معمای نامگذاری کوپرتینویی‌ها

پیش از رونمایی اپل از اپل واچ سری 9، زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال عرضه اپل واچ X به گوش می‌رسید. اگرچه در آن زمان، با توجه به نهمین سالگرد عرضه اولین اپل واچ، این گمانه‌زنی‌ها چندان منطقی به نظر نمی‌رسید، اما اکنون به نظر می‌رسد کوپرتینو قصد دارد نسخه “X” ساعت هوشمند آینده خود را روانه بازار کند.

شایعات درزمینه نام‌گذاری اپل واچ X یا سری 10 از آیفون X نشات می‌گیرد، مدلی که دهمین سالگرد آیفون را جشن می‌گرفت. با عرضه آیفون X، اپل طراحی آیفون را متحول کرد و آن را به سطح بالاتری ارتقا داد. اما، استفاده از “X” به جای عدد ”10” باعث سردرگمی بسیاری از کاربران شد. اگرچه برند “اپل واچ X” جذابیت خاص خود را دارد، اما به نظر می‌رسد اپل ترجیح می‌دهد کاربران دستگاهش را با نام رسمی آن بشناسند، بنابراین در حال حاضر “اپل واچ سری 10” گزینه محتمل‌تری به نظر می‌رسد.

مارک گورمن از بلومبرگ برای اولین بار گزارش داد که کمپانی اپل در نظر دارد به مناسبت دهمین سالگرد اپل واچ، این ساعت هوشمند را دست‌خوش تحولی اساسی کند. به‌گفته این روزنامه‌نگار، اپل درحال کار روی یک قاب باریک‌تر برای اپل واچ X/سری 10 با مکانیزمی جدید برای اتصال بندها بود.

در آن زمان، منابع آگاه به گورمن اعلام کردند که طراحی کنونی بندها توسط اپل، فضای قابل توجهی را اشغال می‌کند که می‌توان با بازطراحی آن، فضای بیشتری برای باتری بزرگ‌تر یا سایر اجزای داخلی ایجاد کرد. به همین دلیل، کوپرتینو در حال بررسی سیستم اتصال بند مغناطیسی بود که اگرچه سازگاری با بندهای قدیمی را از بین می‌برد، اما می‌تواند بهبودهای چشمگیری در سایر جنبه‌ها به ارمغان آورد.

اپل واچ سری 10 یا X

پس‌ازآن، چندین نشانه به این تغییر طراحی احتمالی اشاره داشتند: اپل تخفیف قابل توجه 40 درصدی را برای بندهای Link Bracelet و Milanese Loop به کارمندان خود ارائه می‌داد، امری که به ندرت اتفاق می‌افتد.

علاوه‌براین، کاربر ایکس با نام KosutamiSan، که یک کلکسیونر اپل و همچنین افشاگر با سابقه‌ای قابل توجه است، در پستی اعلام کرده کانکتورهای نسل بعدی اپل واچ به طور کامل بازطراحی شده‌اند و و به کاربران توصیه کرده در صورت داشتن بندهای قدیمی، آن‌ها را بفروشند.

اگرچه کمپانی اپل بیش از یک دهه است که سازگاری بندها را با مدل‌های قدیمی‌تر اپل واچ حفظ کرده، اما انتظار می‌رفت این کمپانی در نهایت کانکتورها را برای ارائه‌ی تجربه‌ای نوین تغییر دهد.

شایعه دیگری می‌گوید اپل واچ جدید احتمالا از مس روکش‌شده با رزین بهره می‌برد که می‌تواند دوام و مقاومت آن در برابر آب را به طور قابل توجهی افزایش دهد. همچنین، این تغییر می‌تواند امکان استفاده از یک برد منطقی نازک‌تر را فراهم کند که به نوبه خود فضای داخلی بیشتری را برای سایر قطعات و حسگرها در اختیار می‌گذارد.

اگرچه تمام این شایعات به طراحی کاملا جدید برای اپل واچ سری 10 اشاره می‌کردند، اما به نظر می‌رسد اپل تنها یک به‌روزرسانی معمولی را در نظر دارد، البته با نمایشگرهای بزرگتر. نشت اخیر یک فایل CAD نشان داد که اپل در حال طراحی یک مدل نازک‌تر با صفحه نمایش بزرگتر است، اما تغییرات به همین جا ختم می‌شود.

پس از آن، مارک گورمن نوشت که اپل از طرح بازطراحی شده شایعه‌شده صرف‌نظر کرده و رویکردی مشابه با قبل را در پیش گرفته است. بنابراین، دیگر انتظار تغییر طراحی چشمگیری را برای اپل واچ نداریم. در عوض، به نظر می‌رسد تمرکز اصلی اپل بر روی نمایشگرهای 45 و 49 میلی‌متری به عنوان تغییرات اصلی است.

اگرچه هنوز هیچ خبر رسمی درخصوص رنگ‌های اپل واچ جدید منتشر نشده، اما باتوجه‌به رویه‌ اپل در سال‌های اخیر، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که این ساعت هوشمند در رنگ‌های زیر عرضه شود:

  • مدل آلومینیومی
  • استارلایت
  • میدنایت
  • سیلور
  • قرمز (PRODUCT)RED
  • یک رنگ ویژه و جدید مختص به این نسل
  • مدل استیل ضد زنگ:
  • طلایی
  • نقره‌ای
  • گرافیتی

البته باید منتظر ماند و دید که اپل در نهایت چه رنگ‌هایی را برای این محصول جدید خود انتخاب خواهد کرد.

پردازنده جدید اپل واچ سری 10

پردازنده جدید اپل واچ سری 10

پس از چند سال بدون ارتقاء سرعت قابل توجه در پردازنده‌های اپل واچ، اپل با معرفی سری 9، سرعتی فراتر از نسل‌های پیشین را به ارمغان آورد. اما در مورد سری 10، هنوز مشخص نیست که آیا کوپرتینو قصد دارد سرعت این چیپ را افزایش دهد یا خیر. اگرچه احتمال معرفی یک پردازنده جدید S10 با قابلیت‌های یادگیری ماشینی بهبودیافته و سازگاری با حسگرهای بیشتر وجود دارد. با این وجود، انتظار نمی‌رود که قابلیت‌های هوش مصنوعی اپل در این ساعت هوشمند جدید گنجانده شود.

به‌گفته مارک گورمن و دریک بنت، اپل برنامه‌های بلندپروازانه‌ای برای سال 2024 در حوزه سلامت دارد که شامل قابلیت تشخیص فشار خون بالا و آپنه خواب در اپل واچ می‌شود. برای تشخیص آپنه خواب، این ساعت هوشمند از الگوهای خواب و تنفس کاربر استفاده می‌کند تا احتمال وجود این اختلال را ارزیابی کرده و در صورت لزوم، کاربر را به مراجعه به پزشک راهنمایی کند.

درخصوص حسگر فشار خون، اپل رویکردی مرحله‌ای را در پیش خواهد گرفت. در گام نخست، ساعت هوشمند تنها به کاربر هشدار می‌دهد که آیا فشار خون او درحال افزایش است یا خیر و یک دفترچه یادداشت مجازی در اختیار او قرار می‌دهد تا بتواند فعالیت‌های خود را در زمان افزایش فشار خون ثبت کند. همانطور که در گزارش بلومبرگ آمده، این قابلیت همواره به کاربران توصیه می‌کند که با پزشک خود مشورت کنند یا فشار خون خود را با استفاده از دستگاه‌های مرسوم اندازه‌گیری کنند. در آینده، نسخه‌های پیشرفته‌تری از این سیستم قادر خواهند بود تا اعداد دقیق فشار خون را ارائه داده و حتی بیماری‌های مرتبط را تشخیص دهند، اما قابلیت‌ سنجش فشار خون هنوز در مراحل ابتدایی توسعه قرار دارند و به این زودی‌ها در دسترس نخواهند بود.

در راستای ارائه‌ قابلیت‌های جدید در حوزه سلامت، به نظر می‌رسد اپل قصد دارد این ویژگی‌ها را به عنوان امکاناتی صرفاً “آموزشی و مفید” عرضه کند، همانند رویکردی که پیش‌تر با حسگر اکسیژن‌سنج در پیش گرفته بود. بدین ترتیب، ساعت هوشمند می‌تواند درصد اکسیژن خون یا روند افزایشی فشار خون را به کاربر نمایش دهد، اما تفسیر و معنای این داده‌ها را ارائه نمی‌کند، زیرا این قابلیت‌ها برای استفاده پزشکی طراحی نشده‌اند.

اگرچه شایعات اخیر حاکی از احتمال تاخیر در معرفی حسگرهای پیشرفته اپل واچ سری 10 هستند، اما همچنان انتظار می‌رود این ساعت هوشمند با مجموعه‌ای از حسگرهای بهبودیافته عرضه شود، از جمله:

  • اعلان‌های مربوط به ضربان قلب بالا و پایین
  • اعلان ریتم نامنظم قلب
  • اعلان‌های مربوط به آمادگی قلبی-عروقی
  • حسگر دما
  • قابلیت تماس اضطراری SOS
  • قابلیت تماس اضطراری بین‌المللی
  • تشخیص سقوط
  • تشخیص تصادف
  • شتاب‌سنج High-g
  • چیپ فوق پهن‌باند نسل دوم

این حسگرها و قابلیت‌ها، در کنار سایر بهبودهای احتمالی، می‌توانند اپل واچ سری 10 را به یک همراه قدرتمند برای حفظ سلامتی و ایمنی کاربران تبدیل کنند.

با توجه به توقف فروش اپل واچ سری 9 توسط اپل و احتمال عرضه مدلی بدون حسگر اکسیژن خون در ایالات متحده به دلیل نقض حق ثبت اختراع، به احتمال زیاد اپل با چالش‌ها یا تأخیرهایی در اضافه کردن حسگرهای جدید به اپل واچ سری 10 مواجه خواهد شد.

با توجه به اهمیت حسگر اکسیژن خون در بسیاری از اندازه‌گیری‌های حیاتی اپل واچ، به نظر می‌رسد توسعه فناوری‌های جدید در این حوزه با چالش‌هایی روبرو شده است. با این وجود، هنوز مشخص نیست که کمپانی اپل چه راهکاری را برای این مسئله در پیش خواهد گرفت. در حال حاضر، این کمپانی قادر به فروش مدل‌های سری 9 و Ultra 2 مجهز به این فناوری در ایالات متحده نیست.

حسگر گلوکز خون

حسگر گلوکز خون: تکنولوژی آینده اپل واچ

بلومبرگ گزارش می‌دهد که اپل احتمال دارد در آینده از فناوری طیف‌سنجی جذب فروسرخ موج کوتاه برای اندازه‌گیری قند خون در اپل واچ استفاده کند.

همچنین، این نشریه می‌گوید تکنیک اندازه گیری قند خون شامل تاباندن لیزر از طریق پوست به مایع میان‌بافتی بین رگ‌های خونی و سلول‌های اطراف آن‌هاست. محققان دریافته‌اند که شدت نور بازتاب‌شده می‌تواند برای محاسبه غلظت گلوکز در مایع میان‌بافتی و به تبع آن در جریان خون مورد استفاده قرار گیرد و تنها چیزی که نیاز به نفوذ به بدن دارد، نور است.

با این وجود، با توجه به اینکه یک سیستم غیرتهاجمی نیازمند توانایی تحلیل طیف وسیعی از رنگ‌های پوست و انواع مختلف خون است، اپل همچنان در گردآوری داده‌های کافی برای توسعه این فناوری با چالش‌هایی روبروست. کمپانی اپل در نظر دارد از الگوریتم‌های پیشرفته هوش مصنوعی برای پردازش و تحلیل داده‌های خام و پیش‌بینی احتمال ابتلا به دیابت در افراد استفاده کند.

به نظر می‌رسد اپل قصد دارد قبل از معرفی حسگر کامل گلوکز خون، قابلیتی را ارائه دهد که بتواند روند تغییرات قند خون کاربر را پایش کرده و در صورت تشخیص الگوهای نگران‌کننده، به او در مورد احتمال پیش‌دیابت هشدار دهد.

باتری-و-سیستم‌عامل-اپل-واچ-سری-10

باتری و سیستم‌عامل

اگر شایعات صحت داشته باشند و اپل طراحی جدیدی را برای اپل واچ سری 10 در نظر گرفته باشد، می‌توان انتظار داشت که عمر باتری این محصول فراتر از 18 ساعت کنونی باشد. سال‌هاست که اپل با وجود افزودن قابلیت‌های جدید به اپل واچ، همچنان عمر باتری مشابهی را برای آن وعده می‌دهد.

با معرفی watchOS 10، اپل تجربه کاربری اپل واچ را با بازطراحی اپلیکیشن‌ها برای نمایشگرهای بزرگ‌تر، متحول کرد. نسخه watchOS 10 شامل ویجت‌های جدید Smart Stack، مرکز کنترل بازطراحی‌شده و بسیاری ویژگی‌های دیگر بود. اکنون، با watchOS 11، اپل در حال بهبود هرچه بیشتر سیستم‌عامل اپل واچ است. از جمله ویژگی‌های جدید مورد انتظار می‌توان به قابلیت‌های بیشتر برای Smart Stack، واچ فیس‌های جدید و همچنین قابلیت‌های مرتبط با سلامت اشاره کرد.

تاریخ-عرضه-و-قیمت-اپلر-واج-10

تاریخ عرضه و قیمت

اگر اپل به روال گذشته خود پایبند باشد، انتظار می‌رود اپل واچ سری 10 در ماه سپتامبر، همزمان با رونمایی از آیفون 16، معرفی شود و فروش آن نیز در همان ماه آغاز گردد.

درحال‌حاضر، اطلاعات دقیقی درباره قیمت اپل واچ سری 10 در دسترس نیست، اما شایعات نشان می‌دهد اپل سیاست قیمت‌گذاری مشابه سری 9 را حفظ خواهد کرد. در ادامه، قیمت‌های سری 9 در بازار آمریکا را مشاهده می‌کنید:

  • مدل آلومینیومی، 41 میلی‌متر، GPS: 399 دلار
  • مدل آلومینیومی، 41 میلی‌متر، GPS + Cellular: 499 دلار
  • مدل آلومینیومی، 45 میلی‌متر، GPS: 429 دلار
  • مدل آلومینیومی، 45 میلی‌متر، GPS + Cellular: 529 دلار
  • مدل استیل ضد زنگ، 41 میلی‌متر، GPS + Cellular: 699 دلار
  • مدل استیل ضد زنگ، 45 میلی‌متر، GPS + Cellular: 749 دلار

درپایان باید اشاره کنیم که قیمت‌ها مربوط به بازار آمریکاست و احتمالا در سایر کشورها باتوجه‌به نرخ ارز، مالیات‌ها و سایر عوامل، متفاوت باشند.