در چهار ماهه اول سال 2024، بازار فروش گوشی‌های همراه در قاره اروپا با پیشرفت چشم‌گیری نسبت به گذشته مواجه شده است. حال با انتشار آمار فروش گوشی در اروپا به صورت رسمی، شاهد جزئیات این افزایش واضح هستیم که پیشتازی سامسونگ در آن به طرز انکارنشدنی به چشم می‌خورد.

آمار فروش توسط شرکت Counterpoint Research منتشر شده و در آن، می‌بینیم سه غول سامسونگ، اپل و شیائومی این بازار را به طور کامل در دست گرفته‌اند. شرکت سامسونگ هفت درصد افزایش ارسال محموله داشته و در نهایت 32 درصد از فروش این بازار را از آن خود کرده و تبدیل به پیشتاز بازار اروپا شده است. پس از مدتی افت در این بازار، بالاخره شاهد پیشرفت هستیم که به نظر می‌رسد وجود دستگاهی چون گلکسی اس 24 با قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی از دلایل این پیشرفت باشد. از طرف دیگر، عرضه مدل‌های A35 و A55 در ماه‌های جاری دلیل دیگری بر این افزایش است.

از دیگر جزئیات آمار فروش گوشی در اروپا می‌توان به افزایش 1 درصدی محموله‌های شرکت اپل اشاره کرد که در نهایت 25 درصد از فروش این بازار را به دست آورده است. به دلیل قدیمی شدن حضور آیفون 15 در بازار، فروش اپل چندان رونق نداشته است. از طرف دیگر، عدم عرضه آیفون SE در سال 2024 نیز بر آمار فروش این شرکت تاثیر داشته است. با این حال، انتظار می‌رود که فروش اپل تا زمان عرضه موردانتظارترین گوشی آن، یعنی آیفون 16 همچنان کاهش داشته باشد و پس از عرضه این گوشی، با افزایشی چشم‌گیر مواجه شود.

شیائومی نیز یکی دیگر از بازیگران بزرگ بازار فروش اروپا بود که در چهار ماه اول سال 2024 توانست 11 درصد افزایش محموله داشته باشد و در نهایت موفق شود 18 درصد از بازار فروش را از آن خود کند. بیشتر فروش این شرکت مربوط به بازار اروپای غربی و کشورهای اسپانیا و ایتالیا بوده است که در آنان، سری ردمی نوت 13 با استقبالی بسیار عالی مواجه شد. با این حال، شیائومی در اروپای مرکزی و شرقی با چالشی جدی مواجه شد و به رقبای خود، یعنی شرکت‌های سامسونگ و تکنو باخت. این شرکت در این مناطق کمترین مقدار بازار فروش از سال 2022 را تجربه کرده است.

علاوه بر حضور غول‌های همیشگی در آمار فروش گوشی در اروپا، برخی نتایج جالب نیز دیده می‌شود که بررسی آنان خالی از لطف نیست. شرکت ریلمی با 59 درصد پیشرفت مواجه شده که بخش عمده آن نیز مربوط به بازار اروپای غربی و مقبولیت فراوان ریلمی در کشورهای ایتالیا و اسپانیا است. سری سی این شرکت که گوشی اقتصادی اما در عین حال قدرتمند بود، با استقبالی عالی مواجه شد و به دنبال آن، ریلمی 12 نیز فروشی دیدنی داشته است.

یکی دیگر از حاضران جالب توجه در این بازار، شرکت آنر است که افزایش چشمگیر 67 درصدی داشته است و از شرکت اوپو پیشی گرفته که باعث می‌شود جایگاه پنجم در بازار اروپا را از آن خود کند. این شرکت نیز تجربه‌ فروشی شگفت‌انگیز در بازار اروپای غربی داشته و ارسال محموله‌هایش به این مناطق نسبت به سال گذشته دو برابر شده است. گوشی‌های مجیک وی 2، مجیک 6 و آنر 90 جزو دستگاه‌های پرفروش این شرکت در مناطق مذکور بوده و رکوردی عالی برای این غول چینی به همراه آورده است.

درست است که وضعیت فروش در بازار اروپا با پیشرفت و افزایشی چشم‌گیر مواجه شده است اما تحلیل‌گران شرکت Counterpoint Research نسبت به این موضوع هشدار داده و توصیه می‌کنند که از خوشبینی پیشگیری کنید. افتی که در سال 2023 شاهد بودیم بسیار تاثیرگذار بود و این بازار هنوز نتوانسته است به سطح فروشی که قبل از پاندمی کوید 19 داشت، بازگردد. در ادامه سال 2024 نیز پیشرفت این بازار مورد انتظار است اما رسیدن به سطحی که قبل از پاندمی وجود داشت قطعاً به زمان بیشتری نیاز دارد.

اخبار مرتبط: