روز گذشته قانونی به‌تصویب پارمان اتحادیه اروپا رسید که کمپانی‌های سازنده گوشی‌های هوشمند را ملزم به ساخت دستگاه با باتری‌های قابل تعویض می‌کند.

اواخر خردادماه، پارلمان اتحادیه اروپا لایحه‌ای ارائه کرد که به‌موجب آن سازندگان گوشی‌های هوشمند باید دستگاه‌های جدید را به‌شکلی طراحی کنند که کاربر نهایی بتواند به‌راحتی و بدون نیاز به ابزار یا دانش خاص اقدام به‌تعویض باتری کند. اگر از علاقه‌مندان و دنبال‌کنندگان حوزه فناوری و موبایلی باشید به‌خاطر می‌آورید که کمپانی اپل برای اولین باز از باتری‌های غیرقابل تعویض در گوشی‌های خود استفاده کرد که فناوری عجیبی برای کاربران محسوب می‌شد.

قانون جدید اتحادیه اروپا برای تمام باتری‌ها اعمال می‌شود که شامل باتری‌های قابل‌حمل نظیر وسایل نقلیه الکترونیکی، صنعتی، دوچرخه‌های برقی، موتورسیلکت‌های الکترونیکی و اسکوترهای برقی می‌شود. همچنین این قانون درجها رسیدگی به اثرات زیست محیطی مخرب باتری‌های در چرخه‌های مختلف گرفته شده‌ است.

پیش‌بینی می‌شود که چنین مقررات جدیدی برای کمپانی‌های بزرگ مانند اپل، گوگل و شیائومی تاثیر به‌سزایی بگذارد، چراکه محصولاتی ارائه می‌کنند که همواره وابسته‌به باتری‌های لیتیوم یونی هستند. به‌گزارش اپل اینسایدر، احتمالا شرکت‌های یادشده و سایر سازندگان دربرابر چنین قانونی مقاومت کنند.

در‌حال‌حاضر، اپل پروژه‌ی جدید به‌نام «Self Repair» را معرفی کرده که به کاربران اجازه می‌دهد به قطعات و ابزارهای لازم برای تعمیر دستگاه ّای خود از جمله تعویض باتری‌ها دسترسی داشته باشند؛ به‌نظر می‌رسد غول کوپرتینویی از چنین پروژه‌ای برای جلوگیری از بازگشت به باتری‌های نسل قبل استفاده خواهد کرد.

باتری های قابل تعویض در محصولات اپل

هدف از تصویب چنین قانونی در اتحادیه اروپا به اقتصاد برمی‌گردد و قانون گذاران می خواهند سازندگان را به بازیافت مواد قابل‌بازیابی الزام کنند؛ براین‌اساس سازندگان‌ گوشی‌های هوشمند برای جمع‌آوری باتری‌های قابل‌حمل با هد ۶۳ درصد تا پایان سال ۲۰۲۷ و حدود ۷۳ درصد تا پایان سال ۲۰۲۳ زمان دارند. همچنین چارچوب زمانی برای بازیافت باتری‌های حمل‌ونقل سبک درنظر گرفته شد که نشان می‌دهد کمپانی‌ها باید ۶۱ درصد از باتری‌های قابل را تا پایان سال ۲۰۲۰ بازیافت کرده باشند.

علاوه‌براین، قانون اتحادیه اروپا اهداف و چارچوبی را برای بازیافت مواد لیتیومی از باتری گوشی‌ها تعیین کرد که نشان می‌دهد سازندگان کوشی‌های هوشمند باید ۵۰ تا ۸۰ درصد از مواد لیتیومی را به‌ترتیب تا پایان سال‌های ۲۰۲۷ و ۲۰۳۱ بازیافت کرده باشند. همچنین اتحادیه اروپا تاکید کرد که حداقل مواد قابل بازیافت از باتری‌های صنعتی EV و SLI الزامی خواهد بود.

اتحادیه اروپا قوانین زیادی برای حمایت از مصرف‌کنندگان در بازارهای دیجیتال تصویب می‌کند که اجرایی شدن آن باعث می‌شود باتری‌ گوشی‌های هوشمند توسط کاربر نهایی قابل تعویض باشند؛ همچنین این قانون می‌تواند با سوددهی فراوانی برای سازندگان همراه باشد، زیرا باید خدمات پس‌از‌‌فروش تعویض باتری‌ها و ابزارهای لازم برای این فرآیند بپردازند.

در قانون جدید برای ارائه اطلاعات واضح و صریح از سازندگان خواست می‌شود با برچسب‌گذاری اطلاعتی از جمله مشخصات باتری و کد QR تمامی جزئیات باتری‌ها دراختیار مصرف‌کنندگان قرار بگیرد؛ این اقدام از سال ۲۰۲۷ باید به‌مرحله‌ی اجرا دربیاید.

اخبار مرتبط: اتحادیه اروپا با انتقال اطلاعات شخصی کاربران به آمریکا موافقت کرد