پس از کمکش‌ها و دعوی حقوقی برسر پتنت‌های فناوری ارتباطی، بلاخره هواوی و اریکسون به توافقی بلندمدت رسیدند.

بسیاری از ما، اریکسون را به‌خاطر گوشی‌های جذابی که تولید می‌کرد به‌یاد داریم. این کمپانی پس چندین سال فعالیت در صنعت گوشی‌های هوشمند تصمیم گرفت برای همیشه از آن خارج شود و روی به فعالیت‌های مرتبط شود در فناوری ارتباطات و ساخت لوازم الکترونیکی بیاورد؛ درهمین‌راستا، سرمایه‌گذاری‌های کلانی در فناوری ارتباطاتی و مخابرات انجام داده است.

براساس آخرین گزارش‌ها، کمپانی هواوی و اریکسون تنش‌های زیادی برای ثبت پتنت‌های مخابراتی داشتند که باعث می‌شد هیچ‌یک از آن‌ها نتواند از آن استفاده کند. برهمین‌اساس، طی امضای یک توافق بلندمدت هواوی و اریکسون به‌صورت مشترک از فناوری ارتباطی 2G، 3G، 4G و 5G برای پیش‌برد اهداف‌شان بهره‌مند خواهند شد.

هواوی و اریکسون

همان‌طور که اشاره کردیم در سال ۲۰۱۹، کمپانی‌های بزرگ هواوی و اریکسون برای ثبت پتنت‌های فناوری ارتباطی 2G، 3G، 4G و 5G با یک‌دیگر وارد درگیری‌های حقوقی شدند؛ این اختلافات تاثیر قابل‌توجهی بر صنعت جهانی ارتباطات و فناوری گذاشت که به‌موجب آن دریافت مجوزهای لازم برای فروش جدیدترین محصولات در برخی بازارها، هواوی را با مشکلات فراوانی روبه‌رو کرده بود.

اکنون هر دو کمپانی یادشده، با عقد قراردادی بلندمدت برای اشتراک‌گذاری پتنت‌های مهم توانستند این مشکل چهارساله را حل‌و‌فصل کنند. در متن این قرارداد ذکر شد که طرفین می‌توانند فناوری زیرساخت و دستگاه‌های مصرفی شرکت‌ها را پوشش دهند و هردو قادر هستند از استانداردهای یک‌دیگر برای پیش‌برد اهداف بهره‌مند شوند.

مدیرعامل اجرایی کمپانی هواوی، آلن فن، اظهار کرد: «از پایان تنش‌ها و رسیدن به یک توافق بلندمدت و جامع بسیار خوشحال هستیم. اکنون ما و اریکسون می‌توانیم از پتنت‌های استاندارد و مهم (SEP) ارتباطات سیار استفاده کنیم. همچنین این توافقنامه حقوق مادی و معنوی دو طرف را محترم می‌شمارد و از آن حفاظت می‌کند».

در طول بیست سال گذشته، هواوی از پیشگامان و اعضای اصلی استاندارد‌های ICT ازجمله داده‌های همراه، وای‌فای و کدک‌های رسانه‌ای بوده است. همچنین در سال ۲۰۲۲، هواوی با ثبت ۴۵۰۵ درخواست در صدر رتبه‌بندی متقاضیان اداره ثبت اختراع اروپا قرار گرفت که نشان می‌دهد این کمپانی در صنعت پیشگام است.

علاوه‌براین، مدیرعامل اجرایی هواوی افزود: «تعهد ما برای اشتراک‌گذاری نوآوری‌های تکنولوژیکی باعث توسعه دنیای فناوری با چشم‌اندازی سالم و پایدار می‌شود؛ تیم تحقیق‌وتوسعه ما مصمم است محصولات و خدمات قوی‌تری در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهد و همواره به پیشرفت دراین‌زمینه ادامه می‌دهد».

کمپانی چینی هواوی مخترع و مجری بسیاری از طرح‌های ارتباط مخابراتی محسوب می‌شود که به‌دنبال رویکردی آینده‌نگرانه و متعادل برای صدور پروانه‌های لازم است. ازطریق امضای چنین قراردادی، این شرکت به فناوری‌های مهم دسترسی پیدا می‌کند. آلن فن می‌گوید مذاکره‌های فشرده و طولانی منجر به این توافق شد که منافع دوطرف را عادلانه تامین می‌کند.

اخبار مرتبط: همکاری مشترک ایران و چین برای اینترنت ۵G