هشدار ایلان ماسک درمورد آینده مشاغل در کنفرانس ویواتک 2024 حاکی از آن است که به‌زودی آینده شغلی بشر به‌کلی در معرض نابودی قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت اسپیس ایکس با حضور در کنفرانسی در پاریس موسوم به کنفرانس ویواتک 2024 اعلام کرد که به‌زودی هوش مصنوعی قادر خواهد بود تا به‌جای انسان تمامی مشاغل را تصاحب کند. او از شغل‌های اختیاری مردم گفت و اینکه احتمالا هیچ انسانی در سال‌های آینده شاغل نخواهد بود مگر در حالت تفریحی و مسئولیت تامین کالا و خدمات به‌طور کامل به ربات‌ها محول می‌شود.

هرچند که پیش بینی ماسک به رفاه بشر اشاره مستقیم دارد اما او شرط لازم برای ایجاد چنین وضعیتی را داشتن درآمد بالای جهانی می‌داند که تمامی انسان‌ها در یک سطح نسبی از رفاه قرار گرفته و بدون توجه به سطح درآمدی‌شان از این مزایا بهره‌مند می‌شوند.

هوش مصنوعی

اما بخش دیگری از هشدار ایلان ماسک درمورد آینده مشاغل، پایان یافتن رضایت عاطفی افراد را شامل می‌شود که آن را با پرسشی مبنی براینکه چگونه با کارایی بهتر ربات‌ها در مشاغل، زندگی بشر همچنان دارای معنا خواهد بود مطرح کرد.

البته پیش از این جفری هینتون پدرخوانده هوش مصنوعی نیز در مورد اشغال تمامی فنون و شغل‌ها توسط ربات‌ها هشدار داده بود و با ابراز نگرانی دراین زمینه از دولت بریتانیا خواست تا برای راه‌اندازی منبعی به اسم درآمد پایه جهانی (UBI) اقدام کند. درآمد پایه جهانی مفهومی متفاوت از درآمد بالای جهانی است و به فرآیندی گفته می‌شود که برطبق آن دولت‌ها موظف به پرداخت مقرری مشخص به افراد جامعه برای تامین مایحتایجشان هستند و اهدافی مانند از بین بردن فقر، بالا بردن سطح نسبی رفاه و امنیت در جامعه، افزایش شغل، کاهش ساعات کار و افزایش کیفیت زندگی را دنبال می‌کند.

جفری هینتون معتقد است که هوش مصنوعی درحال رشد بوده و با افزایش بهره‌وری در آینده نزدیک، طی 5 تا 20 سال بعد موجب به‌وجود آمدن نرخ بیکاری گسترده و از بین رفتن زندگی انسان‌ها خواهد شد. او با استعفا از گوگل از کار کردن دراین زمینه ابراز پشیمانی کرد و چت‌بات‌ها را تلویحا تهدیدی برای زندگی بشر و خطری بالقوه درنظر گرفت که روز به روز در حال باهوش‌تر شدن هستند.

اخبار مرتبط: به‌زودی شغل‌های زیادی توسط هوش مصنوعی تصاحب می‌شوند