ایلان ماسک دیروز طی یک نشست خبری اعلام کرد که قصد دارد هوش مصنوعی جدید به نام TruthGPT را تولید کند. این هوش مصنوعی رقیب پلتفرم‌های AI گوگل و مایکروسافت خواهد بود. او همچنین در این نشست از کمپانی OpenAI (شرکت سازنده ChatGPT که متعلق به مایکروسافت است) انتقاد نموده و آنها را متهم کرد که هوش مصنوعی خود را برای دروغ گفتن تربیت کرده‌اند.

ماسک کمپانی OpenAI را به عنوانی سازمانی بسته، درآمد محور و کاملا وابسته به مایکروسافت توصیف کرد. او انگشت اتهام خود را به طرف یکی از موسسان گوگل به نام لری پیج هم گرفت و از او به خاطر جدی نگرفتن مبحث ایمنی در حوزه هوش مصنوعی، به شدت انتقاد کرد.

ایلان ماسک در مصاحبه با شبکه خبری فاکس گفت :

"من تصمیم دارم تولید یک AI جدید به نام 'TruthGPT' را آغاز کنم. هوش مصنوعی که تمام تلاشش را می‌کند تا به حقیقت نزدیک‌تر شده و ذات هستی را درک کند. TruthGPT احتمالا ایمن‌ترین هوش مصنوعی در میان رقبا خواهد بود که هرگز به فکر نابود کردن بشریت نمی‌افتد. گرچه کمی دیر شده، اما تلاش می‌کنم حداقل یک گزینه دیگر هم روی میز بگذارم."
البته سران مایکروسافت، گوگل و OpenAI هنوز واکنشی به حرف‌های ماسک نشان نداده‌اند. ایلان ماسک مدتی است که به دنبال راهی برای راضی کردن دانشمندان و محققان گوگل می‌گردد تا بیایند و برای او کار کنند. او تصمیم گرفته برای رقابت با OpenAI از دانش و تجربه افرادی استفاده کند که قبلا در این حوزه به صورت حرفه‌ای کار کرده‌اند.

توییت ایلان ماسک در مورد ترک تیم openAI

ظاهرا ایلان ماسک اهمیت زیادی به امنیت هوش‌ مصنوعی می‌دهد. پیش از این تیم توسعه TruthGPT به خاطر نگرانی از بابت ایمنی این AI پروژه را به مدت شش ماه متوقف کرده بودند. این درحالیست که گفته می‌شود هوش مصنوعی جدید OpenAI موسوم به GPT-4 می‌تواند برای جامعه خطرناک باشد. ماسک در مصاحبه‌های قبلی خود نیز اعلام کرده که هوش مصنوعی می‌تواند یکی از خطرناک‌ترین پدیده‌ای باشد که بشریت با آن مواجه است، چراکه کاملا پتانسیل نابود کردن تمدن‌های بزرگ را دارد.

"به عنوان مثال یک هوش مصنوعی فوق‌العاده باهوش می‌تواند متنی را آن‌قدر خوب بنویسد که اذهان عمومی را به سمت چیزی که خودش می‌خواهد هدایت کند."

او در توییتی گفت که در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما با او دیدار کرده و در مورد تعیین قوانین و مقررات سختگیرانه برای هوش‌های مصنوعی به او هشدار داده است. جالب اینکه خود ایلان ماسک در سال 2015 یکی از سرمایه‌گذاران اصلی OpenAI بود اما در سال 2018 از هیئت مدیره آن استعفا داد و اعلام کرد که هدفش از اینکار تمرکز بیشتر روی کمپانی‌های تسلا و اسپیس ایکس بوده است.

هرچند بعدها گفت که دلیل اصلی‌اش برای ترک OpenAI به خاطر مخالفت با برخی از ایده‌ها و برنامه‌های مدیران این شرکت است. خوب یا بد، بازار هوش‌های مصنوعی امروزه داغ‌تر از همیشه است. دی ماه گذشته بود که مایکروسافت اعلام نمود یک میلیارد دلار دیگر هم روی OpenAI سرمایه‌گذاری کرده تا از رقابت با هوش مصنوعی گوگل عقب نماند.

خبر مرتبط: شرکت هوش مصنوعی جدید ایلان ماسک