وال استریت ژورنال گزارش کرد که ایلان ماسک در حال ایجاد شرکت جدیدی مرتبط با هوش مصنوعی به نام X.AI است. این شرکت در ماه گذشته تاسیس شده و ماسک به عنوان مالک و جرد بیرچال نایب رئیس آن هستند. پرونده‌ای که به دست The Verge رسیده نشان می‌دهد که شرکت هوش مصنوعی ماسک زیر مجموعه شرکت «X» خواهد بود که پیشتر توییتر، تسلا و اسپیس‌ایکس با آن ادغام شدند.

ماسک وارد رقابت با OpenAI خواهد شد

شایعات در مورد ایجاد یک شرکت هوش مصنوعی توسط ماسک در روز‌های اخیر زیاد به گوش می‌رسد و گزارشی از Business Insider نشان می‌دهد که ماسک هزاران واحد پردازش گرافیکی (GPU) را برای تامین انرژی یک محصول هوش مصنوعی خریداری کرده است. فایننشال تایمز به طور مشابه گزارش داد که ماسک قصد دارد یک شرکت هوش مصنوعی برای رقابت با OpenAI تحت حمایت مایکروسافت ایجاد کند. حتی گزارش شده از سرمایه‌گذاران تسلا و اسپیس‌اکس برای تامین بودجه کمک گرفته است.

طی مصاحبه‌‌ای زنده در اسپیس‌های توییتر از ماسک در مورد پردازنده‌های گرافیکی خریداری شده سوال شد، اما او هیچ اشاره‌ای به برنامه‌های خود برای ثبت یک شرکت هوش مصنوعی نکرد و اظهار داشت: «همه در حال خرید پردازنده‌های گرافیکی هستند».

ایلان ماسک یکی از بنیانگذاران OpenAI

ماسک یکی از بنیان‌گذاران OpenAI محسوب می‌شود که با تعدادی از شرکای خود در سال ۲۰۱۵ آن را معرفی کردند. اما پس چند سال از این پروژه به طوری کلی کناره‌گیری کرد. حال با محبوب‌تر شدن OpenAI مخالف‌ها و انتقادات ماسک از این برنامه بیشتر شده و او خواستار توقف کلی هوش مصنوعی شده است. در ماه‌های اخیر، OpenAI با محبوب‌تر شدن ChatGPT و GPT-4 به نامی آشنا تبدیل شده و مسئول تلاش‌های مایکروسافت و گوگل برای استفاده بیشتر ابزارهای هوش مصنوعی در بسیاری از محصولات است.

در حال حاضر جزئیات بیشتری در مورد این شرکت هوش مصنوعی اعلام نشده است. اما گزارشات نشان می‌دهد ماسک دو پژوهشگر سابق شرکت DeepMind را استخدام کرده و انتظار می‌رود آن‌ها هدایت پروژه جدید ماسک را بر عهده داشته باشند.

نظر شما در مورد هوش مصنوعی OpenAI چیست و تا چه میزان بر روی زندگی انسان‌ها تاثیرگذار خواهد بود؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

اخبار مرتبط: شیوه جلوگیری از هک شدن رمز عبور توسط هوش مصنوعی