امروز یک کلاهبرداری به کمک هوش مصنوعی در ایالت کالیفرنیا صورت گرفت که پیرمردی مشمول ضرری معادل 25 هزار دلار شد.

پیرمرد آمریکایی که آنتونی نام دارد و نام خانوادگی وی به دلیل حفظ حریم خصوصی فاش نشده، می‌گوید که تماسی صوتی از سوی پسرش دریافت کرد که با یک خانم باردار تصادف کرده و به مبلغی پول، در سریع‌ترین زمان ممکن نیازمند است. تکنولوژی تولید صدا به کمک هوش مصنوعی به قدری پیشرفت کرده که این مرد، کاملاً متقاعد شده بود صدای پشت تلفن پسرش است و بدون هیچ‌گونه معطلی، وجه درخواست شده را واریز کرد!

آنتونی به شکلی کاملاً غافلگیرکننده با این تماس تلفنی روبرو شده و تصور موقعیتی که در آن پسرش با خانمی تصادف و آسیب جسمی شدیدی به وی وارد ساخته، باعث شد این کلاهبرداری را باور کند. پس از این اتفاق، باری دیگر با شماره آنتونی تماس گرفته شد که این بار، صدای پشت تلفن ادعا می‌کرد مایکل رابرتس، وکیل پسرش باشد که به مبلغی برابر با 9200 دلار برای گذاشتن وثیقه و آزاد کردن پسرش نیاز دارد! وکیل ادعا کرد که اگر این مبلغ پرداخت نشود، پسرش باید 45 روز را در زندان بگذارند. برای تایید چنین مشکلی، آنتونی بارها سعی کرد که با پسرش تماس بگیرد اما هر بار، تماس مستقیماً به پیامگیر صوتی وصل می‌شد.

آنتونی که به شدت مضطرب و نگران شده بود، سریعاً به بانک رفته و برای جلوگیری از هرگونه شک و شبهه‌ای، اصرار کرد که این مبلغ را برای نصب پنل‌های خورشیدی نیاز دارد! به گزارش شبکه ABC7 News، پس از رسیدن آنتونی به خانه، از دخترش تقاضا شد که با مایکل رابرتس تماس بگیرد. صدای پشت تلفن گفت که فردی از طریق یک تاکسی اوبر به منزل‌شان آمده و باید پول را تحویل وی بدهند. بدین ترتیب، کل این مقدار پول در یک پاکت‌نامه بدون عنوان قرار گرفته و تحویل این فرد داده شد!

کلاهبرداری با هوش مصنوعی

مدت کوتاهی پس از این اتفاق، مردی دیگر به نام مارک کوهن با آنتونی تماس گرفته و ادعا کرد که وکیل همان خانمی است که پسرش با وی تصادف کرده بود. این مرد عنوان کرد که خانم موردنظر، علی‌رغم رسیدن به بیمارستان، به دلیل شدت جراحت‌هایش فوت کرده و این مسئله باعث می‌شود که وثیقه پسر آنتونی به مبلغی بین 15800 تا 25000 دلار افزایش یابد. متاسفانه این فرآیند به همین شکل تکرار شده و ادامه یافت تا که در نهایت آنتونی و دخترش متوجه شدند این قضیه کلاهبرداری بیش نبوده و حال این دو بخش زیادی از اموالشان را از دست داده‌اند!

آنتونی دلیل گرفتار شدن در دام این کلاه‌برداران را شباهت بی‌نظیر صدای اولین تماس با صدای پسرش اعلام کرد که ظاهراً به هیچ وجه نتوانسته تقلبی بودن آن را تشخیص دهد. چلسی سیگر، کارآگاهی از نیروی پلیس شهر لس آنجلس در این رابطه بیان کرد که این چنین روش‌هایی جدید نیستند اما کلاهبرداری به کمک هوش مصنوعی و تقلید صدا، تبدیل به روشی راحت برای فریب اعضای خانواده‌ها شده است. عجیب‌ترین نکته این کلاهبرداری، بسیار شبیه واقعیت بودن این تماس و اعلان‌های دریافتی بود.

کارآگاه چلسی سیگر عنوان کرد: «کلاهبرداران هر روز باهوش‌تر از قبل شده و روش‌های پیچیده‌تری به کار می‌گیرند. این افراد به تازگی با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و تکنولوژی‌های روز دنیا داستان‌هایی بسیار باورکردنی و قانع‌کننده می‌سازند که باعث می‌شود افراد باور کنند با یکی از اعضای خانواده یا کارکنان دولت حرف می‌زنند».

آنتونی می‌گوید که از این که طعمه چنین چیزی شده احساس شرمساری می‌کند اما امیدوار است که بلایی که به سرش آمده، به گوش افراد مختلف در سرتاسر دنیا برسد تا طعمه چنین چیزی نشوند. کلاهبرداری به کمک هوش مصنوعی و تولید صدا با این تکنولوژی، روز به روز پیشرفت کرده و مرز بین واقعی یا دروغی بودن دیگر حس نمی‌شود. شاید اگر پسر آنتونی به موقع جواب تلفنش را می‌داد، این اتفاق نمی‌افتاد اما در هر حال، توصیه می‌کنیم بیشتر مراقب باشید و فریب چنین ادعاها و کلاهبرداری‌هایی را به سادگی نخورید.