واردات 2 میلیون و 49 هزار و 279 دستگاه گوشی موبایل برای سه ماهه اول امسال به شیوه‌های مختلف در لیست گمرک ثبت شده است.

محمد رضوانی‌فر رئیس کل گمرک ایران با اعلام آمار دقیق واردات تلفن همراه به کشور طی بهار امسال ذکر کرد که این 2میلیون دستگاه موبایل به شیوه‌های تجاری و مسافری به کشور وارد شده‌اند و ارزش آن‌ها حدودا 527 میلیون و 509 هزار دلار بوده است. رضوانی‌فر افزود از این تعداد تلفن همراه 1 میلیون و 950 هزار و 483 دستگاه مربوط به روش تجاری و تعداد 98 هزار و 796 دستگاه هم به روش مسافری به گمرک ایران رسیده‌اند.

همچنین طبق اعلام گمرک واردات این تعداد دستگاه موبایل به‌شرح زیر بوده است:

واردات 2 میلیون دستگاه تلفن همراه
  • کد تعرفه 85171390 به‌شرح تلفن‌های همراه هوشمند
  • کد تعرفه 85171420 به‌شرح تلفن‌های همراه دکمه‌ای

رئیس گمرک ایران و معاون وزیر اقتصاد اعلام کرد که مجموع واردات تلفن همراه در سه ماهه نخست امسال نسبت به بازه زمانی در سال گذشته کاهش داشته که آمار این کاهش از نظر تعداد 27 درصد و از نظر ارزش 8 درصد بوده است.

لازم به‌ذکر است که پیش ازاین گمرک نرخ جدید سودبازرگانی و حقوق ورودی گوشی‌های همراه را برای شیوه‌های مختلف اعلام کرده بود که براساس این مصوبه سودبازرگانی موبایل‌هایی که به شیوه مسافری وارد گمرک می‌شوند دوبرابر سودبازرگانی تلفن‌های همراهی خواهد بود که واردات آن‌ها به‌شیوه تجاری انجام می‌شود. اما حقوق ورودی برای تمام رویه‌ها ثابت بوده و 4 درصد اعلام شده است.

اما طبق این تصویب‌نامه سود بازرگانی گوشی‌های موبایل با قیمت کمر از 150 دلار 12 درصد و سود بازرگانی گوشی‌هایی که ارزش آن‌ها بین 150 تا 600 دلار است 2 درصد و سود بازرگانی تلفن‌های همراه با ارزش بیش از 600 دلار نیز 56 درصد اعلام شده است. البته سود بازرگانی موبایل‌های لوکس برند اپل متفاوت است و برای این دستگاه‌ها سود بازرگانی 96 درصد به شیوه تجاری تصویب شده است که البته این شامل گوشی‌های ممنوع آیفون 14 و 15 نمی‌شود و همچنان ورود این دستگاه‌ها به کشور غیرمجاز است.