طبق اعلام بانک مرکزی ایران سال گذشته حدود 3 میلیارد دلار از ارز نیمایی برای واردات موبایل هزینه شد که تقریبا یک سوم این مبلغ به واردات موبایل لوکس اختصاص یافت.

بانک مرکزی آمارهای مربوط به حوزه ارز نیمایی سال گذشته را برای رویه واردات در مقابل صادرات منتشر کرد که ارزش واردات موبایل لوکس طبق این گزارش 870 میلیون دلار اعلام شده است. همچنین 2 میلیارد و 100 میلیون دلار نیز برای واردات موبایل در رده‌های پایین‌تر هزینه شده است. گفتنی است که رویه قانون واردات در مقابل صادرات برای تلفن‌های همراه با ارزش بیش از 600 دلار درنظر گرفته شده که مشمول ورود گوشی‌های آیفون هم می‌شود. اما نکته جالب اینکه بعد از اعلام ممنوعیت گوشی‌های آیفون 14 و 15 اکنون بازار ایران از آیفون 13 ریپک و رفرش اشباع شده و ارزش دلاری واردات این مدل از آیفون به حدود 600 میلیون دلار رسیده است.

ناگفته نماند که حقوق ورودی گوشی‌های بالای 600 دلار طی سال 1402 برای تمام رویه‌ها 28 درصد تعیین شده بود که درآمدی بالغ بر 1020 میلیارد تومان ازاین طریق به خزانه دولت واریز کرده بود. اما براساس قانون مصوب سال 1403 حقوق ورودی تلفن‌های همراه برای شیوه‌ تجاری 15 درصد و برای شیوه‌های مسافری و پستی 30 درصد اعلام شده که تخمین زده می‌شود دولت درآمدی بالغ بر 2040 میلیارد تومان بابت واردات موبایل لوکس کسب کند. لازم به‌ذکر است که درآمدی که از این طریق به‌دست می‌آید طبق قانون، هرساله به حساب وزارت امور اقتصادی و دارایی واریز شده و پس از آن موارد مصرف آن توسط هیئت وزیران تعیین می‌شود.

 براین اساس هیئت وزیران نحوه مصرف درآمد ناشی از حقوق ورودی گوشی‌های بالای 600 دلار را در طی سال 1402 تعیین کرد که براساس آن این درآمد برای توسعه زیرساخت‌های حوزه صنعت و میکروالکترونیک مصرف شده بود.

اخبار مرتبط: