به دنبال اتهاماتی در مورد انحصار طلبی در بازار رقابت، وضعیت حقوقی گوگل مناسب نیست و جدیدا اتهامی دیگر نیز به این شرکت زده شده است.

این کمپانی به دلیل انحصار طلبی در بازار تبلیغات دیجیتالی، تحت بازرسی دقیق اداره دادگستری آمریکا قرار گرفت. حال در راستای این بازرسی و تحقیقات، مشکل دیگری برای این غول آمریکایی به وجود آمده است. ظاهراً برخی از کارمندان شرکت گوگل، عمداً سعی کرده‌اند پیام‌هایی را از بازرسین مخفی کنند تا مشکلات حقوقی بیشتری گریبان‌گیر این شرکت نشود.

چندی پیش بود که گوگل به استفاده انحصار طلبانه از موتور جستجویش در راستای تبلیغات دیجیتالی متهم شد که با این کار، امکان رقابت سالم را از بین برده است. به گفته رسانه The Verge، وکلای اداره دادگستری آمریکا، اخیراً تحقیقاتی را در این راستا در ایالت ویرجینیا آغاز کرده‌اند که در طی آن، کارمندان گوگل برخی پیام‌ها را به عنوان محرمانه دسته‌بندی کرده و مانع دسترسی وکلا به آن شده‌اند! این پیام‌ها ممکن است دارای شواهد و مدارکی مهم باشد که گوگل از ارائه آن خودداری کرده است.

مسئله پنهان کردن پیام‌ها علی‌رغم تاکید جدی بازرسان بر ضروری بودن بررسی تمامی شواهد و ارتباطات، باعث شده وضعیت حقوقی گوگل بدتر و پیچیده‌تر از قبل نیز شود. اگر باری دیگر این مسئله رای عدم اعتماد از سوی یک قاضی دریافت کند، شرایط برای گوگل تبدیل به فاجعه می‌شود و اتهام پنهان کردن و دستکاری شواهد و مدارک نیز به مشکلات این غول آمریکایی اضافه خواهد شد.

اگر دادگاهی برای رسیدگی به مسئله پنهان کردن پیام‌ها برگزار شود، دولت آمریکا باید اهمیت این پیام‌ها و مرتبط بودن آنان با تحقیقاتی که در جریان است را ثابت کند. اگر این مسئله ثابت شود، پنهان کردن و از بین بردن این مدارک، جرمی جدی بوده و شرایط و موقعیت گوگل در این پرونده را بسیار بدتر از پیش می‌کند و باعث می‌شود پرونده دولت علیه این شرکت، محکمتر شود.

کریس لاسالا، از اعضای سابق گوگل، عنوان کرد که سیستم پیام‌رسانی این شرکت به صورت خودکار تاریخچه را پاک می‌کند و هر کارمند باید به صورت دستی این گزینه را خاموش کند. بسیاری از کارمندان این گزینه را خاموش نکرده و حتی اطلاعی از امکان خاموش شدن آن نیز نداشتند. البته بیشتر گفتگوها عادی بوده اما گهگاهی حرف از کار نیز به میان می‌آمد. به همین دلیل، برای بسیاری از آنان اهمیتی نداشت که تاریخچه پیام‌ها خودکار پاک شود.

در دادگاه عنوان شده که گاهی اوقات، کریس لاسالا عمداً به کارمندان گفته گزینه پاک کردن تاریخچه چت را خاموش نکنند تا بتوانند به راحتی و بدون نگرانی، در مورد مسائل کاری گفتگو کنند! این مسئله تبدیل به دردسری بزرگ برای گوگل شده و در نهایت، اگر دادگاه رای به عمدی بودن این مسئله بدهد، وضعیت حقوقی گوگل بدتر از همیشه خواهد شد. جدیداً اداره دادگستری آمریکا، حساسیت زیادی بر روی کمپانی‌های بزرگ پیدا کرده و همگی آنان موظفند که مو به مو، قوانین گفته شده را رعایت کنند تا از درگیر شدن در هر گونه جرم یا قانون‌شکنی دور بمانند. به نظر می‌رسد گوگل اولین قربانی این حساسیت بیش از حد دولت آمریکا باشد.