کمپانی مدیاتک می‌گوید تراشه جدید دایمنسیتی ۹۳۰۰ از مولد هوش مصنوعی در گوشی‌های هوشمند پشتیبانی می‌کند.

دنیای فناوری باسرعت غیرقابل‌تصوری پیشرفت می‌کند و روزانه برترین کمپانی‌های پیش‌رو از قابلیت یا محصول جدیدی در صنایع مختلف رونمایی می‌کنند. امروز دو شرکت تراشه‌ساز معروف یعنی مدیاتک و کوالکام در یک پیشرفت تکنولوژیکی از تلاش‌هایشان برای توسعه مدل زبان بزرگ لاما ۲ با کمپانی متا پرده‌برداری کردند؛ این مدل زبان بزرگ می‌تواند قابلیت‌های جدیدی روی گوشی‌های هوشمند که از پردازنده‌های قدرت‌مند مدیاتک و کوالکام بهره می‌برند فعال کند.

براساس آخرین گزارش‌ها، نسل جدید تراشه‌های کمپانی تایوانی مدیاتک پردازنده دایمنسیتی ۹۳۰۰ خواهد بود که اواخر سال جاری میلادی عرضه می‌شود و از سیستم نرم‌افزاری بهینه‌سازی شده برای پشتیبانی از هوش مصنوعی لاما ۲ و سخت‌افزار ارتقایافته برای بهبود عملکرد ویژگی‌های کاربردی این هوش مصنوعی استفاده می‌کند. همچنین کمپانی آمریکایی کوالکام از برنامه‌های مشابهی برخوردار است که نشان‌دهنده گرایش به هوش مصنوعی روی دستگاه‌های هوشمند در صنعت محسوب می‌شود.

یکی از مزیت‌های استفاده از هوش مصنوعی افزایش حریم خصوصی خواهد بود؛ این فناوری می‌تواند داده کاربران را پردازش کند بدون آنکه جزئیاتی از آن را برای سرورها بفرستد. برهمین‌اساس به‌کارگیری لاما ۲ می‌تواند به امنیت و کنترل بیشتر کاربران به اطلاعات شخصی را امکان‌پذیر سازد.

Mediatek تراشه

تراشه مدیاتک دایمنسیتی ۹۳۰۰ یک پرچمدار قدرت‌مند به‌حساب می‌آید و از هسته‌های آرم کورتکس X4 و A720 در ساخت آن استفاده شده است. این تزاشه برای پاسخگویی به پردازش سنگین بازی‌های موبایلی و رندرگیری‌ها به پردازنده گرافیکی ایمورتالیس G720 مجهز می‌شود؛ چنین ترکیبی از هسته‌های بزرگ و پردازنده گرافیکی ‌قدرت‌مند منجر به ارائه پیکربندی قوی و خاص می‌شود.

تحقیق‌وتوسعه و پیشرفت در دنیای فناوری هیچ‌گاه متوقف نمی‌شد و هر روز یک اتفاق مهم در آن رخ می‌دهد. کمپانی مدیاتک و کوالکام به‌زودی تراشه‌هایشان را به هوش مصنوعی مجهز می‌کنند و احتمالا تا پایان سال ۲۰۲۳ گوشی هوشمند به‌صورت پیش‌فرض از مولد هوش مصنوعی پشتیبانی می‌کند.

مشکلات فراوانی پیرامون هوش مصنوعی و نقض حریم خصوصی کاربران وجود دارد، اما مدیاتک و کوالکام با انتشار بیانیه‌های رسمی اعلام کردند همکاری با کمپانی بزرگ و چند ملیتی متا در زمینه هوش مصنوعی لاما ۲ استانداردهای جدیدی را به گوشی‌های اضافه می‌کند و احتمالا از سال آینده شاهد معرفی ویژگی‌های بیشتر باشیم‌.

اخبار مرتبط: هزینه هنگفت اسنپدراگون ۸ نسل ۳ دردساز می‌شود