استفاده از ریال دیجیتال در معاملات از تیرماه سال جاری در جزیره کیش رایج شده و مردم می‌توانند از طریق کیف پول ریال دیجیتال و اسکن بارکد فرآیند نقل و انتقالات را انجام دهند.

طبق اعلام روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به‌زودی استفاده از ریال دیجیتال در معاملات به‌جای استفاده از پول کاغذی یا کارت‌های بانکی امکان‌پذیر می‌شود. بانک مرکزی اعلام کرده که از سال 1400 مطالعات اولیه این پروژه آغاز شده و اکنون در ماه پیش رو با همکاری بانک ملت و تجارت وارد فاز آزمایشی خود می‌شود. اجرای فاز پیش آزمایشی پول دیجیتال ریال از سال 1401 آغاز شده و فاز آزمایشی در شکل محدود آن طی سال 1402 مورد استفاده قرار گرفت. هرچند که تاریخ دقیق فعال شدن این پول دیجیتال در مناطق و شهرهای دیگر ایران مشخص نشده است اما در فاز اول عملیاتی این پروژه مشتریان شبکه بانکی و گردشگران جزیره کیش می‌توانند ازاین سیستم استفاده کنند.

استفاده از ریال دیجیتال در معاملات

براین اساس بانک مرکزی شیوه استفاده از ریال دیجیتال را به این صورت اعلام کرده است که تنها با اسکن تولید شده توسط نرم‌افزار‌های تولید شده می‌توانند با شیوه‌های نوین خریدهای خود را انجام دهند. گفتنی است که ریال دیجیتال یک نوع تعهد مالی الکترونیکی از سوی بانک مرکزی است که معادل دول‌های رایج کاغذی بوده و در خرید و فروش‌ها می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

از ویژگی‌های مهم ریال دیجیتال می‌توان به ایجاد ظرفیت‌های لازم برای توسعه پول قابل برنامه‌ریزی اشاره کرد که براساس اختیارات تفویض شده در بخش (ب) ماده 4 قانون بانک مرکزی ریال دیجیتال با هدف گسترش پول خرد در سیستم‌های بانکی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که هرچند در مرحله اولیه ریال دیجیتال به عنوان ابزار نوین بانکی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما سیاست‌های بانک مرکزی اقتضاء می‌کند که به مرور ابزارها و ظرفیت‌های فعال دیگر نیز جایگزین شیوه‌های سنتی پرداخت شود.