پس از تحریم و حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از فروشگاه اپل بسیاری توانستند با ترفند تغییر نام دوباره به اپ‌استور برگردند که تغییر نام دیجی کالا در iOS نیز به‌همین منظور اتفاق افتاده است.

چندی پیش کاربران آیفون با دریافت پیامکی متوجه شدند که دیجی کالا در iOS با نامی متفاوت فعالیتش را از سر گرفته است. این پیامک از سمت فروشگاه آنلاین دیجی کالا برای کاربران ارسال شد و پس از اعلام حضور دوباره در فروشگاه شرکت اپل، در قسمت انتهای پیام لینکی مشاهده می‌شد. کاربران با خاموش کردن فیلترشکن و کلیک کردن روی لینک موردنظر وارد صفحه‌ای می‌شدند که اپلیکیشن دیجی کالا با نامی متفاوت برای دانلود در دسترس بود. اپلیکیشن مورد بحث News1414 نام داشت و برای مدتی در اپ استور قابل دسترسی بود اما اکنون این اپلیکیشن از میان برنامه‌های موردنظر حذف شده است.

دیجی کالا

هرچند که تعداد زیادی از اپلیکیشن‌های ایرانی به ظاهر قادر به دور زدن تحریم‌ اپل و حضور در اپ استور به شیوه‌های مختلفی مانند ترفند تغییر نام و استفاده از اپلیکیشن‌های پیش رونده هستند، اما به‌طور معمول پس از گذشت مدتی با ریپورت از سمت کاربران روبرو شده و از فروشگاه موردنظر حذف می‌شوند.

گفتنی است که اپل چندی پیش در گزارشی موسوم به گزارش شفاف سازی اپ استور 2023 اعلام کرد که تعدادی از برنامه‌های موجود دراین فروشگاه را حذف کرده است. گزارش شفاف سازی اپ استور که برای دومین بار است منتشر می‌شود با بررسی وضعیت این فروشگاه در 175 کشور جهان اقدام به انتشار اطلاعات مربوط، مانند تعداد کل برنامه‌های قابل دسترسی و برنامه‌های اصلاح شده و همچنین دلایل حذف اپلیکیشن‌ها از فروشگاه موردنظر کرده است، که دلایلی اصلی این فروشگاه برای قطع همکاری با بعضی از توسعه‌دهندگان در 6 مورد خلاصه شده است. ازاین رو دیجی کالا در iOS به دلایل یاد شده در گزارش شفافیت اپ استور، قابل دسترسی نخواهد بود.

اخبار مرتبط: گزارش شفاف‌سازی اپ استور؛ چین صدرنشین درخواست حذف اپلیکیشن‌ها شد