قطعی‌های گسترده روز 19 جولای، ضرری هنگفت به شرکت هواپیمایی Delta Air Lines وارد ساخت و به همین دلیل، مدیر عامل آن به انتقاد از مایکروسافت پرداخت و رقبا را برتر دانست.

قطعی‌هایی که به دلیل آپدیت ناقص شرکت امنیتی CrowdStrike رخ داد، ضرری بین 350 تا 500 میلیون دلار به شرکت Delta Air Lines وارد ساخته و این کمپانی مجبور به لغو حدود هفت هزار پرواز و بازپرداخت هزینه‌های مشتریان شد. به‌همین دلیل، امروز مدیر عامل این شرکت، اد بسشن این غول آمریکایی را به باد انتقاد گرفت. از طرف دیگر، وی به مقایسه این شرکت با اپل پرداخته و آن را پیروز میدان دانست.

در مصاحبه‌ای با CNBC، مدیر‌عامل Delta Air Lines عنوان کرد که در روز 19 جولای، 40 هزار سرور این کمپانی به‌طور کامل از دسترس خارج شده و کارمندان مجبور شدند به‌صورت دستی، همه‌چیز را ریست کنند تا بتوانند کارهای شرکت را جلو ببرند! حتی چندین روز پس از اتمام این ماجرا نیز می‌توانستید صفحه آبی مرگ را در کامپیوترهای مختلف فرودگاه‌ها مشاهده کنید. در راستای این مشکل، Delta Air Lines تنها در یک روز حدود پنج هزار پرواز را لغو کرد. این ضررها و مشکلات جبران‌ناپذیری که آسیب‌هایی شدید به این شرکت هواپیمایی وارد ساخت، باعث انتقاد از مایکروسافت از سوی رئیس این کمپانی و برتر دانستن سیستم‌های اپل شد.

وقتی در مورد ادامه همکاری با مایکروسافت از اد بسشن سوال شد، وی عنوان کرد که سیستم آنان یکی از شکننده‌ترین و ضعیف‌ترین سیستم‌هاست و در ادامه ذکر کرد که یادش نیست آخرین بار، کی چنین قطعی بزرگی برای سیستم‌های شرکت اپل رخ داده است. وی پیشنهاد کرد که شرکت‌های فعال در زمینه تکنولوژی، در کنار تمرکز بر روی محصولات آینده و پیشرفت در این راستا، بخشی از توجه‌شان را نیز به محصولات و شرایط حال حاضرشان اختصاص بدهند تا از وقوع چنین مشکلاتی جلوگیری کنند. بر طبق گزارش The Verge، تنها پاسخی که مایکروسافت و CrowdStrike برای جبران ضررهای این کمپانی داده‌اند، مشاوره رایگان بوده است اما Delta Air Lines بیخیال نمی‌شود و با استخدام وکیلی جدید، قصد دارد حداقل بخشی از خسارت‌های وارد شده را به عنوان غرامت از این دو کمپانی دریافت کند.

علاوه‌بر انتقاد از مایکروسافت، مدیر عامل Delta Air Lines شرکت CrowdStrike را نیز هدف قرار داد و عنوان کرد که اگر چنین کمپانی به اکوسیستم شرکت‌های بزرگ دسترسی دارد، بهتر است در ابتدا آپدیت‌ها و کارایی‌شان را به طور کامل تست کند و مثل 19 جولای، باعث قطعی گسترده در سیستم‌های مختلف نشود و ضرری هنگفت به‌جا نگذارد. از طرف دیگر، شرکت اپل روش‌هایی هوشمندانه برای جلوگیری از وقوع چنین مشکلاتی در پیش گرفته و یکی از آنان، محدود کردن دسترسی توسعه‌دهندگان ترد پارتی به کرنل macOS است. متاسفانه مایکروسافت عنوان کرده که به‌دلیل قول و قرارهایی با کمیسیون اروپا، نمی‌تواند مانند اپل دسترسی به سیستمش را محدود کند.