واتساپ یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزارهای پیامرسان است که بیش از 2 میلیارد کاربر دارد. به همین خاطر هم همواره هدف اصلی حمله‌های سایبری بوده است. متأسفانه سارقان سایبری معمولا خودشان را در قالب دوستان یا اعضای خانواده جا می‌زنند و کاری می‌کنند تا کاربران به دام بیفتند. برایان هیگینز که یکی از معروف‌ترین متخصصان امنیت سایبری است، اخیرا طی یک مصاحبه اختصاصی با روزنامه The Sun به تشریح تمام نشانه‌های کلاهبرداری‌های واتساپی و نکاتی برای امنیت حساب بانکی پرداخته است.

یکی از واضح‌ترین نشانه‌های کلاهبرداری واتساپی این است که فردی با یک شماره ناشناس به شما پیام دهد. مرتب نگه داشتن فهرست مخاطبان می‌تواند به شناسایی شماره‌های ناشناس کمک زیادی بکند. کلاهبرداران همچنین ممکن است پیام‌هایشان را در قالب پیام‌های رسمی ارسال کنند. پیام‌هایی که مثلا ادعا می‌کنند برای رفع ایرادات برنامه هستند یا اعلام می‌دارند که شما برنده یک جایزه‌ شده‌اید. چنانچه چنین پیام‌هایی دریافت کردید حتما جانب احتیاط را رعایت نموده و از کلیک کردن روی هر لینکی خودداری کنید. همچنین اطلاعات شخصی خود را نیز در اختیار هیچ کاربر ناشناس یا مشکوکی قرار ندهید.

متخصصان امنیت سایبری سه مورد زیر را به عنوان اصلی‌ترین نشانه‌های کلاهبرداری واتساپی معرفی کرده‌اند:

  • دریافت پیام از شماره‌ها یا مخاطبان ناشناسی که قصد دارند با شما ارتباط برقرار کنند. به ویژه اگر چنین پیام‌هایی غلط نگارشی داشته باشند یا به هر صورتی مشکوک به نظر برسند، به احتمال قوی برای کلاهبرداری هستند. پیام‌هایی که حالت و لحن رباتیک دارند هم از این دست به شمار می‌روند.
  • پیام‌هایی که به شما وعده جایزه، هدیه یا تخفیف می‌دهند، حتی اگر ظاهرا از طرف یک برند معتبر ارسال شده باشند برای کلاهبرداری هستند.
  • پیام‌هایی که دارای لینک هستند، به ویژه لینکی که انتظار دریافتش را نداشتید، حتی اگر از طرف آشنایان باشند هم خطرناکند. برای اطمینان از سالم بودن این لینک ، بهتر است به جای کلیک کردن روی آن در خود واتساپ، آدرس آن را کپی کرده و با مرورگر بازش کنید.
پیام‌های کلاهبرداری واتساپ

علاوه بر این موارد، برای تأمین هرچه بیشتر امنیت واتساپ خود باید همواره آن را با جدیدترین آپدیت‌های ارائه شده به‌روز‌رسانی کنید. این آپدیت‌ها ممکن است حاوی بسته‌های امنیتی باشند که مانع دسترسی سارقان سایبری به اطلاعات شما می‌شوند. همچنین آگاه باشید که اگر فردی در مورد اطلاعات شخصی شما سوال پرسید، حتی اگر یکی از آشنایان بود به او اعتماد نکرده و اطلاعاتتان را در اختیار او قرار ندهید.

چنانچه قربانی یکی از این کلاهبرداری‌های واتساپی شدید، می‌توانید با خروج از حساب کاربری واتساپ و ورود مجدد، او را بیرون بیندازید. همیشه به یاد داشته باشید که قبل از باز کردن پیام‌های ناشناس یا کلیک کردن روی لینک‌های مشکوک به خوبی فکر کنید و جانب احتیاط را رعایت نمایید. اجازه ندهید وسوسه از دست دادن هرگونه فرصتی، شما را در دام سارقان واتساپی بیندازد.

همچنین اگر هرگونه پیام مشکوک از این دست داشتید، بهتر است هرچه سریع‌تر آن را پاک کرده و در گوشی خود نگه ندارید. چون همواره احتمال آن وجود دارد که بعدا به صورت سهوی روی آنها کلیک کنید. بعضی از هکرهای حرفه‌ای هم هستند که نیازی به باز شدن پیامشان در واتساپ ندارند، تنها کافی پیام آنها را در گوشی خود نگه دارید تا دسترسی کامل به تمام اطلاعات شما پیدا کنند.

خبر مرتبط: قابلیت Keep in Chat واتس‌اپ در نسخه بتا دیده شد